FEELING, DRAGOSTE,
JAZZ
Sub genericul „Jazz Evenings at Radio Hall”, au fost demarate la
început de an 2021, pe scena Sălii din strada General Berthelot a Societăţii Române de
Radiodifuziune, două concepte distincte de recitaluri – din păcate, ambele în absenţa publicului –
difuzate însă pe lungimile de unde ale posturilor Radio România Cultural,
Radio România Muzical şi concomitent on line, pe Facebook.
Ne referim la formule alcătuite din instrumentişti membri ai Big band-ului Radio –
combo-uri, alternând cu urcarea pe podium a numitului Big
band în componenţa sa integrală. Astfel, după concertul susţinut în 25 februarie de amintita
orchestră în frunte cu două preţuite vocaliste invitate, Irina Sârbu, Nadia
Trohin sub autoritara baghetă a dirijorului Ionel Tudor, am admirat în seara de 11
martie recitalul Quintetului avându-i ca protagonişti pe trompetistul
Sebastian Burneci şi pe pianistul George Natsis.
Trompetistul a avansat intenţia subsumării programului unei idei generoase: sentimetului etern
uman al dragostei! Pe acest considerent afectiv, apreciatul muzician
Sebastian Burneci, semnatar şi al majorităţii aranjamentelor pieselor din program, a selectat
melodii de notorietate din lumea largă, spre a fi reînveşmântate, reinterpretate jazzistic de membrii
Quintetului... cu adresă nemijlocită la audienţa feminină – mame, soţii, prietene,
care cu doar trei zile înainte îşi sărbătoriseră ziua internaţională pe data de 8 martie. Spre concretizarea
în culoare şi în armonie de sunet a acestei nobile finalităţi estetice, Sebastian
Burneci la flugelhorn, George Natsis la pian, Adrian
Flautistu - contrabas, Laurenţiu Zmău - baterie, Adrian
Cojocaru - percuţie conga, şi-au racordat laolaltă înzestrările native, feelingul, ca şi
experienţa profesională întru configurarea unui summum artistic viabil,
convingător prin sinceritatea şi intensitatea trăirii.
Climatul general al acestei ore şi jumătate de muzică numită sugestiv „LOVE AROUND
the WORLD” a fost predominant liric, îmbiind la nostalgie, la puritate a sinţămintelor, la
intimitate în plan spiritual. Subzistent totuşi, impulsul ritmic s-a manifestat cu o
binevenită discreţie, acordându-li-se prioritate culorilor timbrale pastelate, fluenţei melodice, atotcuprinsului
armonic, ipostazelor expresivităţii.
Prefaţate de micro-prezentările în cunoştinţă de cauză ale trompetistului însuşi, cele zece
secvenţe oferite spre audiţie s-au depănat molcom, odihnitor, aureolate de reflexe candide, cei doi protagonişti ai
grupului partajându-şi frăţeşte chorus-urile improvizate, demne a fi apreciate graţie aerului de firesc şi
creativitate inspirată, stăpânirii cu aplomb a tehnicilor instrumentelor; iată aserţiuni conforme cu secvenţele
provenind din Brazilia – „COMEÇAR DE NOVO” (Ivan Lins), din
Letonia – „DRAGOSTEA A VENIT” (LIUBOV’ NASTALA) (Raimonds Pauls),
din Mexic – „SOMOS NOVIOS” (IT’S IMPOSSIBLE) (Armando Manzanero),
din SUA – „BLAME IT ON MY YOUTH” (Oscar Levant), Italia – „GUARDA
CHE LUNA” (Fred Buscaglione), melodie anticipată pianistic de un citat din „Sonata
lunii” de Ludwig van Beethoven, Marea Britanie /
SUA – „I FALL IN LOVE TOO EASILY” (Jule Styne), tema acestei
compoziţii fiind expusă de contrabasist care a folosit de astă dată arcuşul (în rest, utilizându-se exclusiv
tehnica pizzicatto).
De subliniat că acelor doi lideri, totodată stenici improvizatori, le-au fost fideli
susţinători, activi parteneri / participanţi la configurarea plenitudinii sonore de grup, contrabasistul
Adrian Flautistu şi cei doi arhitecţi de ritmuri, Laurenţiu Zmău şi
Adrian Cojocaru.
Acestor piese le-a succedat un moment muzical mai extins, datorat pianistului compozitor şi
aranjor George Natsis care a intenţionat să aducă un omagiu, un gest de devoţiune
memoriei aceluia care a fost unul dintre giganţii jazzului contemporan, celebrul mânuitor al claviaturilor şi
inspirat creator de piese Chick (Armando Anthony)
Corea, în chip tragic trecut în nemurire anul acesta la data de 9 februarie. Pentru o atare
evocare, George Natsis s-a mulţumit cu doar o formulă de trio, „clasicul” trio de jazz
pian-bas-baterie. După o preludiere pe clapele în alb şi negru, protagonistul a
investigat solo prea frumoasa creaţie a lui Chick Corea „CHRISTAL SILENCE”; apoi,
trio-ul s-a reunit pentru travaliul variaţional improvizatoric aplicat pieselor „WINDOWS” – prilejuind
derulări veloce ale degetelor pe clape – şi „HUMPLTY DUMPTY” în care, urmând unei intervenţii virtuoze a
pianistului, s-a depănat o dinamică alternare de 4 x 4 măsuri a bateriei şi a pianului, pentru ca, în final
trio-ul să reia cu sens concluziv tema. Întreaga compilaţie / mixtum
compositum care s-a vădit a fi un admirabil tribut adus ilustrului dispărut, a revelat cota
valorică de necontestat a profesionalismului şi a angajării afective, George Natsis,
Laurenţiu Zmău, Adrian Flautistu meritând din plin
aprecierile auditorilor nevăzuţi din eterul undelor radiofonice.
Ultimele trei secvenţe ale concertului au revenit Quintetului, odată
cu reintrarea în jocul creativităţii a trompetistului Sebastian Burneci şi a percuţionistului
Adrian Cojocaru. Periplul geografic pe meridianele cântecului a continuat cu notorii caligrafii
sonore preluate din Franţa – „QUE RESTE-T-IL DE NOS AMOURS?” (I WISH YOU LOVE)
(Charles Trenet), aranjor al piesei fiind Sebastian Burneci, din
Cuba – „SABOR A MI” (Alvaro Carrillo), în aranjamentul lui
Omar Secada şi, beneficiind de aranjamentul lui George Natsis, din
România – „VREAU SĂ VII ÎN VIAŢA MEA, minunată melopee a Aurei
Urziceanu; reuşit epilog al atât de reuşitei călătorii în universul sonor al sentimentului de iubire. O
inspirată idee - fir conducător al unei virtuale întâlniri cu publicul... în speranţa unor ulterioare comuniuni
reale cu melomanii jazzului!

Florian Lungu 17 martie 2021
|