Dominique di
Piazza
"Looking ahead ten years, I can see myself playing around the
world, getting inspired and inspiring others. I’d like to show people that there is a lot to say with this
beautiful instrument, as we discover more and more of the essence of musical expression."
Dominique di Piazza este francez
de origine siciliană şi a învăţat singur să cânte la chitară. El s-a născut în anul 1959 în oraşul Lyon, cu un
tată vitreg ţigan, a început să cânte la chitară bas în 1979, îzbutind să scape de sub influenţa
celebrului Jaco Pastorius,
muzician cu amprente adânci în stilul multura din basiştii vremii. A decis să aprofundeze studiul chitarei bas
şi nu mult după aceasta şi-a descoperit acea voce unică pentru care a devenit recunoscut în intreaga lume.
Autodidact, el a dăugat încă o coardă înaltă, celor 4 ale chitarei sale bas şi început să utilizeze degetul
mare, arătătorul şi mijlociul în loc de tradiţionala abordare cu două degete, iar această mişcare a dat
naştere unei tehnici proprii intitulată “patru
degete”, care este, în acest moment, utilizată ca tehnică secundară
de toţi marii chitarişti din lume. El a predat aceste tehnici la numeroasele şcoli din Franţa şi din întreaga
lume. Un exemplu elocvent îl constituie piesa "Marie", cu acel solo de avangardă pentru anii
'90, piesă înregistrată pe albumul Que Allegria
al cunoscutului chitarist John
McLAughlin.
Cariera sa a debutat în 1982 în celebrul
Hot Club de Lyon, cu alături
de Michel Perez. Patru ani
mai târziu se mută la Paris şi începe turneele cu violonistul Didier
Lockwood (ex. Magma), toboşarul Andre Ceccarelli şi pianistul
Gordon Beck. Marele muzician
Gil Evans îl cooptează pentru
turneul său din Europa împreună cu Big Bang Lumiere de Laurent
Cugny, grup ce va primi marele premiu al Academiei Charles-Cros
pentru albumul Santander. Din 1991, Dominique devine membru al trio-ului lui John McLaughlin, alături de Trilok Gurtu. Împreună au realizat un turneu
mondial cu peste 300 de concerte, pentru promovarea albumului “Que
Allegria”, album care s-a bucurat de un imens succes pe plan
internaţional. “Talentul său este imens, cred că e unul dintre cei
mai buni basişti din lume", declară John McLaughlin.
Din 1900 până în 2005 Dominique a lucrat cu o gamă largă de
artişti ca: Michael Blass, Bruno Castelluci, Giuseppe Continenza, Vic Juris, Gene Bertoncini, Yves Carbonne,
Michael Manring, Jeff Gardner, Victor Wooten, Derico Watson, Danny Gottlieb şi Donald Harrison. În 2005 / 2006
pleacă în turneu din nou, de astă dată în Insulele Reunion, în Mauritius, Madagascar şi alte insule africane
împreună cu un pianist local Meddy Gerville, chitaristul
Jean-Marie Ecay, şi toboşarul Horacio Hernandez zis, "el Negro". Această bogată colaborare se materializează în
eclecticul album Jazz Amwin, care face cunoscut un nou stil de jazz - Maloya
Jazz - o combinaţie între jazz şi folclorul din Insulele Reunion.
Căutările lui Dominique nu se opresc insă aici. Sunetul proaspăt
al mandolinei chitaristului U. Shrinivas l-a convins să exploreze o lume plină de adevăruri tainice şi să inregistreze un album intitulat
- Samjanitha - împreună cu Debashish Bhattacharza,
Selvaganesh şi vechiul prieten, Zakir Hussain. După această reuşită, el a fost invitat să participe pe albumul lui pe
Antonio Farao -
"Woman's
Perfume" - alături de André "Dede" Ceccarelli la tobe.
În 2008, John
McLaughlin l-a invitat pe Dominique să participe la un turneu european cu
grupul 4th Dimension, care-l
includea pe Gary Husband la
claviaturi şi percuţie, iar pe Mark Mondésir la tobe. Împreună, quartetul a cântat mai mult de 30 de concerte peste
tot în Europa şi a lansat un DVD foarte special, Live @
Belgrad. Un alt proiect interesant - Dominique cu McLaughlin în India
- într-un grup numit Floating Point, care i-a avut invitaţi pe Ranjit Barot, Louis Banks, Shashank, Naveen Kumar şi
ShankarMahadevan. Cam în aceeaşi perioadă, Dominique a lansat Di Piazza
Trio cu foarte talentatul chitarist brazilian Nelson Veras şi bateristul Manhu Roche. Dinamicul trio a
lansat încântătorul Prinţesa Sita în Statele Unite, în august 2008, primit cu căldură de public şi foarte apreciat de
critică.
Din 2009 până în 2011, Dominique a cutreierat lumea întreagă şi a
cântat cu foarte mulţi artişti. Cele mai importante colaborări sunt următoarele: în Franţa, cu Elene Dee şi David
Berkman (versuri) pe muzica lui Pat Metheny; în Rusia, cu Cvartetul Blues & Beyond (Sebastien Charlier, Yannick
Robert şi Yoann Schmidt); în electro-jazz grup Sinopsis cu Eric Sempe şi Felix Lecco Sabal; într-un trio cu Francis
Lockwood şi Sicard Fred pe un Tribute Jimi
Hendrix, cu cvartetul Petrucciani la reuniunea cu Philippe
Petrucciani, Nathalie Blanc şi Manhu Roch (CD, Este a Mundo); în Spania, cu Ximo Tebar, Donald Edwards şi Ridl Jim,
de asemenea, cu chitaristul de flamenco-jazz Chema
Vilchez, cu Jeff Balard şi Alex
Acuna, cu cântăreaţa Maria de Medeiros şi cu interpretul de
gysy-blues-flamenco - Raimundo Amador; în Turcia,
cu Zeki Caglar Namlı (bağlama, lăută turcească) şi Emre Karabulut,
(chitară) (CD-ul
Face to Face), şi Buzuki
Orhan Osman, alături de vechiul său prieten Trilok
Gurtu; în Irlanda, cu Mike Nielsen şi Wertico Pavel; în Italia, cu
Alberto Iovene şi Roche Manhu, în Norvegia; într-un duo cu chitaristul Hallgeir Pedersen şi din nou în Rusia,
cu Andrei Bodnartchouk. Dominique lucrează acum cu un tânăr chitarist manouche, pe nume Brady Winterstein (şi cu unchiul
său Hono), împreună cu care au lansat un album în 2011, numit Happy together.
Tehnicile subtile, dar inovatoare propuse de
Dominique di Piazza în abordarea
chitarei bas, au avut un efect răsunător în comunitatea de basişti din întreaga lume şi au fost adoptate de
mari instrumentişti atât în americani, cât şi europeni (printre ei aflându-se Matthew Garrison, Adam Nitti, Hadrien Feraud, ş.a.). Vocea sa, stilul şi pasiunea sa pentru muzică îl plasează în elita artiştilor de
jazz.
"For me, music was everything. I thought that I would be
satisfied when I played with big musicians and became a big musician myself...with money and fame. But something
was missing. So I got married, and that was very good. But after a while, between the responsibility and the
routine of daily life, it didn’t seem as good as it was at first. So after two years, I had toured around the
world. I had money. I was playing with John McLaughlin. I knew Chick Corea and many other guys like that. And I
wasn’t satisfied. It was around that time that I began to realize that there was darkness inside of me, and I
wondered what I could do."
Radu Lupaşcu 19 iunie
2012
|