Dintre file de muzică
(2)
Impactul primului episod al serialului de faţă asupra unora dintre cititori, mă obligă să
explic obiectiv, subiectivitatea Legendei personale. Acordarea stelelor este rodul experienţelor personale
şi nu impunerea sau urmarea unor relaţii amicale, prieteneşti cu respectivii autori, intervievaţi, editori etc. Cu
alte cuvinte, subsemnatul răspunde pentru parţialitatea departajării volumelor prezentate. În primul caz, al
atribuirii unei singurele stele, nu cred că este nevoie să mă justific, deoarece pentru cei mai mulţi dintre dvs.,
timpul liber este preţios şi mă credeţi pe cuvânt că vă ţin partea. Aveţi un hobby: Muzica! Despre
acordarea a două sau trei stele este necesar (şi am fost rugat!) să dau mai multe explicaţii. Cred că aţi auzit sau
vi s-a spus în faţă de nenumărate ori că: "asta-i muzica care se cere", "acesta-i publicul!" sau
"nu ne cereţi să facem mai mult!". De la producători muzicali la distribuitori de muzică sau de la simpli
vânzători la redactori muzicali de radio şi TV. Ei niciodată nu au fost în stare să rişte, să ofere
publicului o alternativă. NU! Ei au mers pe ceea ce au priceput din muzică, numai pe ceea ce cunosc şi stăpânesc
bine, fără a se strădui mai mult! De aceea rockul, dar şi bluesul, jazzul şi mai ales progul sunt marginalizate.
"Cultura" lor muzicală atât vă poate oferi! Au fost şi sunt avizi după profit gras obţinut cu muncă uşoară! Fără
dureri de cap! Şi se sprijină reciproc. Acesta este înţelesul sintagmei "Las-o, bă, că merge şi aşa!", cu
completarea, "Noi cu drag muncim!" (celebru imn punk al trupei Flucs*). A fost şi un cântec Las-o, bă, că
merge şi aşa! devenit hit din pricina excesului de haz de necaz al românilor. Un hit rămas singular al unui
Marfar retras în depoul Istoriei rockului lui Stratone... În consecinţă, cărţile al căror mesaj este
confuz, incomplet şi cu lipsuri majore, editate doar pentru palmares, nu pot accede spre un loc meritoriu, cum
este următorul, cel de Trei Stele. Importantă pentru România, informaţii utile şi lectură plăcută. Cele
trei criterii, autonome şi imanente, sunt suficient de clare. Cartea este importantă pentru ţara noastră, chiar
dacă scriitura nu reprezintă punctul forte al lucrării. Poate fi unicat la nivel de România sau de oraş şi poate
deveni o "piesă" bună de colecţie. Al doilea criteriu (informaţia), se poate extinde la toată lucrarea sau poate
avea părţi însemnate din ea utile, de care putem să ţinem seama, din punctul de vedere al educaţiei. În fine, ea
este bine redactată, poate fi o lectură plăcută, cu umor şi bună dispoziţie. Trei stele pentru o carte sunt
suficiente pentru a o achiziţiona în colecţia dvs., bineînţeles dacă vă regăsiţi reperele personale, în stilul
(stilurile) abordat (e), şi aveţi un bun simţ al umorului. Despre următoarele două categorii nu trebuie să vă
explic prea multe, cartea în cauză vă va convinge şi veţi avea bucuria unui audiofil, pe cât se poate de
împlinit şi mulţumit de frumoasa artă a sunetelor! Vor fi puţine volume de excepţie***** în inventarul meu,
însă cu siguranţă acestea vor fi vârfurile artei scriitoriceşti de la noi, având ca subiect muzica şi creatorii
ei. Mulţumesc pe această cale celor care le-au scris şi de asemeni, mulţumesc acelor editori care au avut
plăcerea de-a ne oferi spre recenzare lucrarea lor. Vă amintesc cu acest prilej că, rubrica noastră permanentă
de recenzii cărţi, o puteţi găsi aici.
Legendă personală:
* De evitat!
** Las-o, bă, că merge şi aşa!
*** Importantă pentru România, informaţii utile şi lectură plăcută.
**** Foarte valoroasă pentru muzicieni, producători de muzică, colecţionari,
esteţi.
***** De excepţie!
Informarea este ţelul acestui articol. Cultura muzicală dintre filele cărţilor adunate mai
jos v-ar fi fost de folos la timpul potrivit, v-ar fi propus oferta serioasă a muzicii de valoare, a muzicii care
durează. Recomandările făcute în revista virtuală artasunetelor.ro sau în TRILOGIA SUNETELOR nu au ajuns
întotdeauna la cititori, superficialitatea canalelor de ştiri ale mass mediei urmărind strict scopul comercial al
demersului lor. Majoritatea angajaţilor televiziunilor şi ai radiourilor (cele publice nefăcând excepţie, ci
dimpotrivă!), nefiind în măsură să evalueze corect informaţiile, s-au înclinat cu plecăciune şefilor instalaţi pe
criterii politicianiste sau de rubedenie. Mare păcat! Cultura muzicală ar fi împins România pe alt făgaş şi ar fi
oferit o altă perspectivă tinerilor noştri. Mulţi au înţeles că ţara nu le oferă nimic şi au migrat, căutând binele
personal şi al familiei sale. O dilemă (veche)? Nu! O certitudine. Un al doilea episod
informativ şi cronologic despre cărţile cu subiect muzical apărute la noi.
Jazzul o poveste cu negri de George Sbârcea la
Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor, Bucureşti 1974****
Pianistul, compozitorul şi scriitorul George Sbârcea, autorul celebrului şlagăr,
Ionel, Ionelule, a scris această carte pornind de la un articol cu acelaşi nume publicat într-o revistă
a vremii. El l-a revizuit, l-a adăugit şi extins la 20 de capitole dintre care 19 despre istoria acestui stil
şi încă unul explicativ, intitulat: Mic dicţionar al jazzului.
"Jazzul, în formele lui înalte, nu este aşadar o vogă perisabilă; el creşte firesc din
lumea oamenilor de culoare americani, se scaldă în ambianţa ei ca într-o aură, fiindu-le refugiu de vis şi
stimulent de viaţă. El însoţeşte trezirea negrilor la existenţa construită pe principiile egalitare ale secolului
nostru. Este cuvântul aruncat în golul tăcerii ce se urzise artificial în jurul lor, ridicându-se astfel pe acelaşi
plan de importanţă cu artele majore ale umanităţii."
Cele 358 de pagini ale cărţii surprind pe rând geneza acestui stil, formele de expresie de
la începuturi până la stilul cool şi progresiv, istoria primelor jazz-banduri, trăgând concluzii, învăţăminte,
despre impactul muzicii de jazz asupra societăţii, metamorfozele prin care acesta a evoluat şi s-a închegat în
modernitatea expresiei din zilele noastre. O excepţională pledoarie despre ragtime, dixieland,
swing, cu bogate şi expresive recomandări ale unor nume celebre precum: Bessie Smith, Buddy Bolden, Jerry
Roll Morton, Paul Whiteman, Louis Armstrong, Billie Holiday, Bennie Goodman, Count Basie, Duke Ellington, Charlie
Parker, Dizzie Gillespie, Lennie Tristano, Miles Davis etc.. "Acesta a fost jazzul la începuturile lui: o muzică
despre care se spunea că 'merge, curge şi progresează - a music that goes' şi el nu a încetat nici azi să fie altul
în esenţa lui." Bluesul şi jazzul au aceleaşi origini. Am extras două citate din acest volum, în care George
Sbârcea descrie cântecul de blues:
- „... S-a spus despre blues că el topeşte în sunetele şi versurile sale răcnetele
disperate ale beţivilor de prin cârciumi, lamentul vânzătorilor de stradă, sirena vapoarelor fluviale, şuierul
prelung al locomotivelor, râsul cristalin al copiilor, cântecele de pe plantaţiile de tutun şi
bumbac...”;
- „... Cântecele de muncă, cele spirituale, bluesul, se amestecau într-un talmeş-balmeş
teribil, din care nu se înţelegea mare lucru, în afară de ecoul tobelor africane adus de vântul oceanic de la mari
depărtări şi înviorat de răcoarea umedă ce bântuia peste oraş dinspre câmpiile de un verde tandru al
împrejurimilor...”
George Sbârcea (aka Claude Romano, n. 23 martie 1914, Topliţa –
d. 27 iulie 2005, Bucureşti) a fost unul dintre cei mai importanţi muzicologi şi critici români, jurnalist şi
scriitor incomod, poliglot, care ne-a lăsat moştenire peste 80 de cărţi şi numeroase articole (de muzicologie,
literatură muzicală, traduceri, ediţii critice, lucrări originale în limbi străine) şi foarte multe compoziţii
(muzică de teatru, muzică vocală, muzică uşoară) înregistrate în perioada '36 - '82, multe din ele păstrate în
arhiva Electrecord-ului.
„Nu numai piatra, zidul, marmura sunt durabile. Durabil e şi cântecul. El trece peste
ani, leagă un timp de altul, ajută să ne recunoaştem rădăcinile”. (George Sbârcea)
Blue, Black & White. Povestea Rolling
Stones de Ioan Big la Editura RAO, 2006****
"Povestea lui Ioan Big începe prin 1960 şi se termină în primăvara lui 2006. Cam cu un an
înainte de concertul pe care THE ROLLING STONES l-au susţinut la Bucureşti. E o veritabilă cronică în care
'viaţa şi opera' celebrului grup britanic e urmărită pas cu pas, an după an. Până la urmă, e depănată istoria
unui slogan: 'sex, drugs & rock’n’roll', ceea ce face ca, la sfârşitul lecturii, cititorul să se aleagă cu
o imagine a esenţei rockului, atât pe latura de modus vivendi, cât şi pe cea de căutare a identităţii muzicale
în context contemporan. ... Alături de Ioan Big, se află o pleiadă de personalităţi ale vieţii şi
publicisticii muzicale. Prefaţa îi aparţine lui Florian Pittiş (cel care traduce, inspirat, numele grupului
prin 'vântură lume'), iar Postfaţa, lui Mircea Toma. La începutul cărţii sunt consemnate şi o seamă de opinii
despre The Rolling Stones, culese de la nume notorii sau de la studenţi. Găsim aici atât aprecieri subtile,
cât şi alergii făţişe. Ceea ce mi-a amintit de 'polemicele cordiale' cu basistul trupei mele Echinox, de
odinioară: 'Nu-mi plac, dar îi respect!' – îmi zicea el, ritos, ştiind că mă provoacă. Eu eram – şi am rămas –
înamorat de ei. Nu mă puneţi să mă duc pe o insulă doar cu The Beatles: voi strecura în valiză, cu orice preţ,
şi Jumpin’ Jack Flash sau Honky Tonk Women! ... Fiecare decadă a cronicii e însoţită de câte o binevenită
introducere semnată de Emil Răducanu, Nelu Stratone, Florin Silviu Ursulescu, respectiv Paul Petre. Decadele
(Începuturile, Stardomul, Maşinăria Rock’N’Roll şi Tinereţe fără bătrâneţe, capitolul din urmă depăşind
limitele decadei, din 1990 până în 2006!) surprind fenomenul viu al evoluţiei trupei, întreţesând viaţa
tumultuos-dramatică a muzicienilor cu efortul creării unui stil original, construit firesc pe fundamentul
bluesului. ... Povestea depănată de autor nu e doar o înşiruire rece de fapte şi citate, ci o relatare
acompaniată de emoţie şi viziune critică. Cartea e plină de amănunte picante şi 'suveniruri' rock ‘n’ roll
(aflăm, de pildă, că la 'concursul de ocupare a postului de chitarist' a participat şi… Paul Kossoff. După cum
ştim, Ron Wood a fost, în cele din urmă, fericitul câştigător!). Mick Jagger, Keith Richards, Charlie Watts,
Brian Jones, Mick Taylor sau Ron Wood par a fi personajele unei emisiuni Big Brother care ţine jumătate de
secol. S-au deprins însă aşa de bine cu rolul pe care-l joacă, încât rămân pe scenă şi în lumina
reflectoarelor/camerelor în eternitate. ... Remarcabilul volum scris de Ioan Big ar merita o a doua ediţie, în
care să se adauge încă o decadă (2006-2016), care n-ar face decât să confirme creditul acordat de autor
(subscriem!) acestor 'băieţi răi' ai Rock ‘n’ Roll-ului. Au o vitalitate extraordinară şi aparţin simultan
istoriei muzicii şi zilei de azi, nesfiindu-se a scoate limba la realitatea fadă, snoabă sau ipocrită,
'tellin’ me more and more/about some useless information/supposed to fire my imagination'”.
(Gabriel Petric)
METRONOM de Mircea Udrescu la Editura Universitară,
Bucureşti, 2010***
“Niciodată însă nu ne-a trecut prin minte amploarea extraordinară a impactului pe care l-a
avut asupra tineretului vremii cel pe care-l numeam Nelu şi care devenise între timp Cornel Chiriac”, ne
mărturiseşte Mircea Udrescu în prefaţa acestei cărţi despre camaradul său din şcoala primară şi liceu.
Nimic mai adevărat! Cornel Chiriac a fost un pionier în acest domeniu, pe care, din varii motive, îl
vedem tratat astăzi cu mare uşurinţă. Sunt foarte puţini aceia care pun pasiune şi dăruire profesiei de
DeeJay. Adică de prezentator/realizator. La radio sau la televiziune. Totul este acum un
business, iar timpul se scurge iremediabil în defavoarea noastră şi a urmaşilor noştri. Cornel
Chiriac a fost unul dintre cei care au tratat această muncă cu devotament şi seriozitate. Sfărşitul tragic
poate că i-a întărit această atitudine şi a creat un mit, dar pentru cei care l-au cunoscut, ascultat şi luat
de model a fost o pagină de istorie. Despre aceste lucruri adevărate ne povesteşte Mircea Udrescu,
împreună cu câţiva oameni de radio, muzicieni sau admiratori. METRONOM, o emisiune de Cornel
Chiriac a devenit o carte despre primul învăţăcel într-ale muzicii, aşa cum mulţi şi-ar dori astăzi să
aibă. Un profesor care întotdeauna ţi-a fost aproape şi de la care ai învăţat cu plăcere despre Arta
Sunetelor. Cu o voce caldă, cu sinceritate, pricepere şi cuvinte potrivite. Emisiunile lui Cornel Chiriac au
fost: Metronom, cinci zile pe săptămână de 50 de minute şi Metronom duminical, de 4 ore,
întreruptă la fiecare oră, de un buletin de ştiri de 10 minute. Cornel Chiriac a trăit efervescenţa
muzicală a anilor ’60 – ’70. O perioadă extrem de fecundă pentru muzica rock, jazz, blues sau prog. Dar, şi o
perioadă dificilă pentru cultura muzicală, îngrădită atunci de comunişti prin interzicerea accesului total şi
fără drept de apel, iar astăzi, după douzeci de ani de ”libertate”, cultura este din nou “prigonită” prin
omisiune şi intoleranţă. La radio-urile din ziua de azi abundă comercialul, facilul, grotescul, trivialul, cel
pentru care nu-ţi trebuie mai mult decât un neuron să-l înţelegi... Adică pentru o masă amorfă, insolentă şi
trândavă. De multe ori am spus, că trebuie instituită, cenzura bunului simţ. Dar cine să dea tonul? Un om
informat este un om cultivat, care se lasă cu greu păcălit. Amintirile redate de Mircea Udrescu despre şcoala
primară, liceul de băieţi din Piteşti, şi multe alte aspecte ale vremii de atunci, sunt imaginile unei
societăţi româneşti în schimbare. Aşa cum ştiţi astăzi, în rău. Omul nou, cel pe care îl (re)găsim în fiecare
seară la televizor, în Parlament sau în eter, a câştigat „competiţia”. Dar mai sunt oaze de lumină şi speranţă
pentru cei care ascultă muzică de valoare, muzică care durează, muzica despre care vă va vorbi întotdeauna
această revistă virtuală. Cei din generaţia lui Cornel Chiriac care l-au „prins” la radio sunt privilegiaţi,
vaccinaţi pentru eternitate, am putea spune. Cei din generaţiile următoare, sperăm că au urechi să “vadă”
altfelul. Mai trebuie spus că, Mircea Udrescu, mi-a acordat singurul interviu din viaţa sa despre
colegul de bancă şi prietenul său, regretatul Cornel Chiriac, în exclusivitate pentru antologia Bucuria
Sunetelor (apărută la editura Din Condei în primăvara acestui an). Am primit, de asemeni, în
exclusivitate, documente inedite despre Cornel Chiriac, păstrate cu sfinţenie, în arhiva personală.
Blues De Timişoara, O Autobiografie de
Bela Kamocsa la Editura Brumar, Timişoara, 2011*****
"Spre sfârşitul toamnei trecute, pe când mă întorceam în tren de la Bucureşti, unde fusesem
pentru târgul de carte Gaudeamus, din nenumăratele cărţi ticsite în genţi şi plase, am ales să citesc la drum,
după cum îmi propusesem chiar din momentul în care o primisem de la Robert Şerban, poetul şi directorul
editurii Brumar, cartea de memorii a legendarului Béla Kamocsa – Blues de Timişoara. O autobiografie, carte
îngrijită de Tinu Pârvulescu, 175 de pagini, abia ieşită din tipar cu câteva zile înainte de târgul de carte
de toamnă. La sfârşitul lecturii, încheiată înainte de a ajunge trenul la Iaşi, o senzaţie acută că e „prea
puţin”, atât de ataşantă, de intens atrăgătoare s-a dovedit parcurgerea acestei scurte autobiografii, care îi
datorează îngrijitorului ediţiei nu doar aducerea manuscrisului la formula cea mai bună pentru tipar, ci şi
producerea actului de mărturisire ca atare. După cum scrie Tinu Pârvulescu în scurta introducere la volum:
'Întâlnirea cu moartea reprezintă un alt altfel de moment reflexiv-confesiv. Proximitatea ei te îndeamnă să
cauţi demnitatea existenţei, rostul unei vieţi în această lume. Cartea de faţă răspunde acestei provocări.
Faţă în faţă cu perversitatea morţii, Kamo încearcă să se explice. Rezultatul este acest volum de amintiri, pe
care l-am scris împreună la scurtă vreme înainte de dispariţia sa'. Ţine cumva de miracol că Kamo, grav
bolnav, cu presimţirea morţii în suflet, a găsit puterea să ne lase moştenire, aproape d`outre tombe, aceste
fabuloase amintiri din şi despre Timişoara perioadei postbelice şi a muzicii rock şi blues de acolo din ultima
– aproape – jumătate de veac. ... Odată cu 'mica revoluţie culturală', a început destrămarea primului Phoenix
– în 1971, Mony Bordeianu a plecat în State, urmat, an după an, de plecarea tuturor membrilor acelei prime
formule, cu excepţia lui Kamocsa. Înainte de propria sa plecare, Nicu Covaci a format a doua trupă, cu care va
încerca să se adapteze vremurilor – regimul intrase în faza sa naţional-comunistă – ca să reziste ca muzician.
Etno-rockul, rockul folcloric nu erau însă pe gustul lui Kamo, care nu l-a însoţit pe Covaci în această
aventură, ci a preferat să se îndrepte spre o carieră muzicală în jazz şi, mai ales blues. A creat Gramofon
şi, apoi Bega Blues Band, a cântat cu Paul Weiner Quartet, precum şi cu aproape toţi marii muzicieni de jazz
români, de la Johnny Răducanu la Mircea Tiberian, ba chiar şi cu foarte mulţi străini. După 1990, cînd foştii
membri ai Phoenix-ului s-au repatriat sau au venit în vizită în ţară, le-a făcut 're-introducerea' în calitate
de invitaţi speciali ai formaţiei sale. Şi acum se mai vorbeşte despre concertul aniversar de 25 de ani al
Bega Blues Band, din 2007, care l-a avut pe Mony Bordeianu invitat special! Iar dacă în anii `80, a fost unul
din animatorii Festivalului de Jazz de la Sibiu, în anii `90, avea să fie unul dintre inventatorii
Festivalului de la Gărâna, căruia avea să-i rămână fidel pînă la despărţirea sa de această lume, în ianuarie
2010. ... Nu aş trece peste bogatul material iconografic al volumului – fotografii cu membrii Phoenix-lui în
tinereţea lor şi la trei-patru decenii distanţă, imagini din concerte, coperte de discuri, afişe etc. Mie, ca
om tuns de două ori de Miliţie, la începutul anilor şaptezeci, mi-a rămas gîndul la o „adeverinţă pentru
purtat părul lung”, motivul fiind acela că ar fi jucat într-un film!, obţinută de Kamo prin viclenie! El care
era un om atît de sincer! Şi mai este ceva, pasajul acela de la începutul cărţii în care mărturiseşte cum ar
fi dorit el să vorbească din balconul Operei timişorene şi nu a reuşit, atît erau de dese rîndurile de
revoluţionari. Voia să vorbească, deşi i-a plăcut mereu mai mult cîntecul decît discursul, dar n-a reuşit. Şi,
ca fost membru al primului Phoenix şi unul din cei mai mari bluesmeni pe care i-a avut România, era deja
aproape o legendă!" (Liviu Antonesei)
Gărâna Jazz de Tinu Pârvulescu la Editura Brumar,
Timişoara, 2012****
Un fenomen muzical intrinsec, care poate aduce bucurie şi mulţumire oricărui consumator de jazz,
aer curat şi gulyás ardelenesc. Coordonatorul acestui prim volum, Tinu Pârvulescu - care s-a făcut remarcat
odată cu lansarea cărţii Blues de Timişoara - ne prezintă în 185 de pagini, povestea unei
întâmplări reuşite, a unor locuri (chiar) mioritice şi a unor oameni deosebiţi, din interiorul sau din
exteriorul acestei (r)evoluţii. "Bun sau rău, publicul unui eveniment este adeseori uitat de cronicari,
fiind privit în cel mai bun caz ca un validator al performanţei celor care ocupă jumătatea luminată a
evenimentului." O putem numi revoluţie culturală, deorece "fruncea" a fost şi este pe drept cuvânt cu un
pas înaintea multor provincii române. Dar, o putem numi şi evoluţie, pentru că tot ce s-a petrecut în
cuprinsul bănăţean, corespunde unui parcurs neîntrerupt al conştiinţei şi înzestrării umane. Totul porneşte de
la frumuseţile reconfortante ale locului de desfăşurare - Poiana Lupului - şi de la oamenii care populează cu
miile acest spaţiu de legendă. În prima parte a cărţii povestea se concentrează asupra istoriei locului
geografic, asupra spiritului liber şi asupra obiceiurilor de la Gărâna. "Istoria mirajului Gărâna începe cu
constatarea că acestre vetre nu sunt nici atât de vechi, şi nici atât de tradiţionale. Iniţial numită
Wolfsberg (Brebu Nou purtând numele de Weidenthal), Gărâna există numai de la 1828, fiind populată cu
vorbitori de germană din sud-vestul Boemiei interpelaţi în româneşte drept . De la începuturile sale, Gărâna e
un miraj, o ademenire, ca alte locuri din Banat. O promisiune de trai mai bun, de reîncepere de la zero, ca şi
exodul în America, dar o promisiune care se dovedeşte falsă, căci viaţa de munte e aspră, iar promisiunea
autorităţilor ezitantă." Paginile dedicate frumuseţilor locului, calităţilor umane deosebite, precum şi
gustului mâncării ardeleneşti oferite de hanul La Răscruce a lui Gigi Tăuş, vor fi savurate pe deplin de
cititorul ne-gărânean, care cu siguranţă după terminarea lecturii îşi va rezerva loc la următoarea ediţie a
festivalului. Anul acesta este o ediţie aniversară (7 - 11 iulie 2016), împlinindu-se 20 de ani de jazz In The Middle of Nowhere. Poate mai mult decât muzica de jazz în
sine, escapada la Gărâna este un refugiu întăritor pe care nu mulţi şi-l pot "apropia". Cauzele pot fi diverse.
Motivaţiile pot avea dreptatea lor. Însă "recompensa" spirituală şi culturală, aduce îndrăzneţului o robusteţe
trupească pe care o resimt până şi cei mai sceptici pizmuitori dâmboviţeni. E drept că în capitală sunt
organizate multe şi mai diversificate evenimente. Dar puţini ţintesc cultura şi instruirea maselor. Majoritatea
aleg grobianul căştig cu orice preţ. "Muzica uneşte lumile, le deschide una spre alta. Ideea aceasta revine
mereu. Lumea închisă a Gărânei comunică astfel cu exteriorul". O dată cu povestea scrisă a festivalului de
la Gărâna, a fost lansat şi un DVD dedicat acestui nobil scop (realizat de Ema Nicola). Se cuvine să amintim
numele protagoniştilor acestei reuşite: Puba Hromadka, Liviu Butoi, Gigi Tăuş şi Marius Giura. Dacă citiţi
cartea sau vizionaţi DVD-ul intitulat In The Middle of Nowhere veţi afla motivele pentru care atâţia
jazz-mani valoroşi au urcat muntele pentru a cânta pur şi simplu jazz. La început gratis. "În loc de bani îi
urcam în bus, îi duceam la munte şi îi distram cu grătare, ţuică şi companie. Adică îi momeam cu ce avem noi de
oferit lumii", îşi aminteşte Hromadka. Şi s-au ţinut de cuvânt, doar la început a fost gratis. Pentru că
există şi dorinţa de a comenta muzica la care vin fanii festivalului, se adună la Hanul Lui Tăuş sau la Lacul
Trei Ape, pentru a combate istorii muzicale şi comparaţii pro şi contra. A doua şi a treia parte a cărţii,
foarte documentate a lui Tinu Pârvulescu, descrie ascensiunea unui gând frumos, a unor destine devotate şi a
unor prieteni muzicieni care i-au ajutat. Festivalul de la Gărâna a ajuns astăzi cel mai important festival din
Europa de Est. Putem recunoaşte cu mândrie acest lucru şi-i putem felicita cu reverenţă. Trebuie să amintim
câteva nume de răsunet, ce-au lăsat amprenta talentului lor şi care odată ajunşi pe culmile Gărânei au răspândit
faima şi bogaţia locului peste tot în lumea civilizată. Mike Stern, Stanley Jordan, Jan Garbarek, Jean-Luc
Ponty, Nguyen Le, Charles Lloyd, Terje Rypdal, Bela Fleck, Patricia Barber, Avishai Cohen, Hiromi şi Simon
Philips. Numele bine alese sunt ca ploaia devenită trademark. "Fie ploaie, fie vânt... eu tot la Gărâna
sunt!" Concerte electrizante, recitaluri de exceptie, fuziuni irepetabile, toate acestea sunt povestite,
fotografiate şi păstrate în inima tuturor celor educaţi să se bucure de vraja unei muzici cu personalitate.
Pentru că, la Gărâna, "oamenii vin cu sutele asfixiaţi de stereotipiile sistemului, pentru a respira aerul
unei frăţii, al unei apartenenţe cvasireligioase."
ROCKescu de Cristian Ghica la Editura România Pur
şi simplu, Bucureşti 2014**
Apreciez sinceritatea şi dăruirea pentru muzica rock. "Lumea lui Rockescu" în 168 pagini
este o poveste a călătoriei autorului în descoperirea muzicii care durează. Mă bucur de asta şi mă regăsesc în
unele dintre ipostaze. Apreciez formatul inedit al cărţii, de tip booklet CD, cu fiecare capitol corespunzător
unei piese, al căror scop este de-a induce în mintea cititorului un tracklist imaginar, de sunete şi cuvinte,
proprii sentimentelor trăite în anii de acumulare a culturii rock!
"Din tot liceul am agreat-o numai pe profesoara de engleză dintr-a IX-a. Ne cânta la
chitară (poate ăsta să fi fost motivul) melodii de-ale lui John Lennon, ne dicta versurile în engleză şi în română,
ca să prindem sensul, şi cântam la unison. Desluşeam limba engleză chiar pe muzică. Apoi ne citea pasaje din 'De
veghe în lanul de secară' de J. D. Salinger, carte pe care am împrumutat-o tuturor celor care doreau să o citească.
Şi se purta cu noi ca şi când am fi fost de aceeaşi vârstă, ne provoca la discuţii libere, cu privire la versurile
melodiilor sau la ideile din carte. Era o oră de bucurie şi entuziasm creator. Dar în anul următor profesoara a
plecat din liceu şi chiar din oraş. Nu ştiu dacă a mai fost dascăl, însă nouă ne-a lăsat parfumul celor mai
frumoase ore din liceu. Restul profesorilor erau închistaţi în metode riguroase de predare, fără nici o aplecare
spre spiritul nostru, căruia îi creşteau aripile."
Ca bonus track al cărţii primim un inventar de tip cancan, al tuturor personajelor
citadine, evident actuale şi astăzi, de la cei care "au impresia că le ştiu pe toate" (Gică-contra) la
"mincinoşii din naştere" (lăudăroşii), neuitând desigur ceata gagicarilor, a "celor ce agăţau continuu
fete" şi gaşca beţivilor, "cu acel aer de filosofi neînţeleşi", domnia sa incluzându-se în grupul celor
"... cu muzica rock", toţi făcând parte dintr-un oraş, numit România. "Care pe atunci avea o frumuseţe
celestă. Prin nebunia entuziastă a adolescenţilor ei, de a fi călare pe cele mai îndrăzneţe visuri. Prin speranţele
bogate, pe care tinerii îşi sprijineau idealurile bine închegate. Prin respirările noastre adânci, care ne modelau
fiinţa în sine. Prin celulele ei preţioase, românii."
Hallelujah - Rock & Roll, izbăvire și viața lui
Leonard Cohen de Liel Leibovitz la editura Victoria Books, 2014****
"Cartea lui Liel Leibovitz intitulată A broken Hallelujah: Rock and Roll,
Redemption and the life of Leonard Cohen este dificilă la lectură, pe măsura personalității complexe a
poetului, scriitorului, compozitorului, rebelului, depresivului, etern neliniștitului Leonard Cohen
(n.r. 240 de pagini). Dacă l-ar fi cunoscut pe co-naţionalul său, Mihail Sebastian, probabil că Leonard
Cohen ar fi fost de acord cu autorul romanului De două mii de ani. Fiind întrebat cine este, Mihail Sebastian
a răspuns cât se poate de simplu: 'Sunt om de la gurile Dunării'. La rândul său, dincolo și deasupra originii
sale ebraice, Leonard Cohen este 'om de la gurile Istoriei' ale cărei ape tulburi le privește, le scrutează cu
o obsesivă atenție, încercând să le afle rosturile, resorturile acunse și finalitatea. ... Este ca și cum
autorul a intrat pe Google, a căutat și adunat articole diverse, opinii ale celor care l-au cunoscut mai mult
sau mai puțin pe Leonard Cohen, comentarii la aparițiile lui live, interviuri luate lui Cohen, recenzii la
albumele acestuia etc. etc. Aceste fișe, frânturi de informații ne sunt apoi servite în formă brută, astfel
încât ai impresia că citești mai degrabă un colaj, iar nu o biografie a lui Leonard Cohen. ... O altă
dificultate la lectura și analiza cărții lui Leibovitz este maniera proustiană în care aceasta este scrisă:
flash-uri ale memoriei care nu țin cont de cronologie, de timpul obiectiv, ci mai degrabă de impactul pe care
diversele momente ale vieții lui Cohen - întâmplari anecdotice, decizii neașteptate, declaratii șocante etc.,
cărora li se adaugă versurile, romanele și muzica acestuia - le-au avut asupra autorului. Încercând o așezare
a lui Cohen în peisajul muzical contemporan, Leibovitz afirmă că acesta 'nu se încadrează realmente în nici o
perioadă anume, fiind întotdeauna în răspărul vremurilor'. ... Consumi în viteză - fiindcă “time is money”
- după care uiți cu totul de cartea sau muzica sau filmul cu care ți-ai ocupat pentru moment mintea și cumperi
o aceeași Marie, cu altă pălărie. Așa se adună mormanele de gunoi în cugetele noastre și desigur in “Mândra
lume nouă”, strălucit prefigurată de Aldous Huxley. Dat fiind că suntem o societate de consum (carevasazică),
avem datoria “civică” să consumăm orice, oricât, oricum și oricând … Mai trebuie adăugat - scuzați truismul -
faptul că fiecare om, și cu atât mai mult omul creator, este în ultimă instanță produsul epocii sale, al
mediului social, politic și economic în care se naște și trăiește: arhetop, părinți, rude apropiate, școală,
anturaj, surse informaționale, profesie, colegi, etc, etc. În cazul lui Leonard Cohen, lucrurile sunt
amestecate bine de tot. ... Închei periplul prin cartea lui Liel Leibovitz cu câteva versuri dedicate de
atemporalul LEONARD COHEN, nesăbuitului său alter ego, cel de dinaintea experienței de la mănăstirea Roshi.
Despre acest individ, de care între timp s-a distanțat, Cohen spune în primul vers din Going Home: “Îmi place
să stau de vorba cu Leonard”, după care continuă: „El vrea să scrie un cântec al iubirii / Un imn al iertării
/ Un manual despre cum să trăiești cu înfrângerea / Un strigăt mai presus de suferință / Un sacrificiu pentru
regăsirea de sine / Dar eu nu vreau ca asta să-i fie realizarea”. De-aici încolo, alegeți voi realizarea care
vi se pare cea mai de preț în opera lui Leonard Cohen, spirit neliniștit și greu de categorisit, însă cu totul
reprezentativ pentru vremurile din urmă. (V. R Cantacuzu)
Eric Clapton: Copilul nimănui de Paul Scott la
Editura Victoria Books, Bucureşti 2015***
"Încă o carte despre Eric Clapton? E firesc să te întrebi aşa ceva pentru că în ultimii ani
artistul a beneficiat de numeroase volume dedicate. Normal pe undeva, deoarece atât cariera dar şi viaţa sa
personală se pretează la... evocări fluviu. S-au spus şi scris lucruri bune şi rele, s-au descris cu lux de
amănunte evenimente reale sau imaginare, există biografii autorizate sau nu, un lucru e sigur, despre Eric
Clapton s-a scris mult. ... Paul Scott este jurnalist şi autor al altor câteva best-seller-uri biografice, în
special dedicate celor doi membri principali ai trupei TAKE THAT: Gary Barlow şi Robbie Williams. ... Cine
poate să vorbească mai bine despre o carte dacă nu autorul ei, iar Paul Scott o face într-un articol publicat
în MailOnline în data de 2 martie 2015. O să vă ofer citat-ul în engleză pentru mai multă savoare: 'Princess
Diana began sucking suggestively on a piece of ice as she gave Eric Clapton the eye'. Dar 'amorul' dintre cei
doi s-a răcit rapid. În schimb Clapton s-a îndrăgostit iremediabil de Carla Bruni, care i-a fost furată cu
uşurință de către Mick Jagger. Fraze revelatoare despre conţinutul celei mai recente biografii. 'Copilul
nimănui' pune accent tocmai pe acest gen de aspecte ale vieţii muzicianului. ... Nu sunt omise însă capitolele
dedicate diferitelor aspecte care au influenţat cariera muzicianului. Începem de la prima chitară cumpărată de
bunica lui, cu care a trebuit să se lupte pentru că era ieftină şi avea corzi metalice care îl răneau la
degete. În consecință cu greu reuşea să scoată sunete articulate care puteau fi numite cântec. Urmează
atracţia pe care a simţit-o încă de pe băncile liceului vis-a-vis de blues-ul negrilor americani,
dificultăţile legate de procurarea materialelor cu aceşti artişti într-o naţiune britanică dominată încă la
acea vreme, în procent majoritar, de un conservatorism social profund. Autorul continuă expunerea perioadelor
distincte din cariera aflată în rapidă urcare: The Yardbirds, Bluesbreakers şi Cream. ... Dealtfel cartea este
structurată foarte simplu, o privire scurtă aruncată asupra paginilor de cuprins vă va lămuri imediat cum stă
streaba cu 'viaţa' lui Clapton. 'Pattie', 'Exilul', 'Băutura', 'Dezintoxicarea', 'Conor', 'Abstinenţa',
'Crossroads', 'Melia' sunt capitole distincte în biografie, dar şi în viaţă. Astfel structurată cartea poate
fi citită pe modul 'fast-forward' de cei prea grăbiţi sau prea ocupaţi cu vârtejul vieţii cotidiene. ... Cei
interesaţi de muzică se vor duce la capitolul 'Cream'. Ceilalţi... la 'Pattie'. ... 'Copilul nimănui' e o
carte care nu are pretenţii de premii literare. Scriitura e una tipică pentru un jurnalist. Directă, concisă.
Structura cărţii este ea însăşi una de foileton de ziar. Fiecare capitol ar fi putut face obiectul unui episod
dintr-un serial publicat într-un săptămânal de duminică. Mai mult, am impresia, urmărind şi bibliografia
menţionată de autor la final, am impresia că Paul Scott face doar un soi de rezumat al celorlalte cărţi cu şi
depre Clapton. Dacă ai citit măcar una dintre celelalte apariţii editoriale, atunci această carte nu îţi va
spune prea multe lucruri pe care să nu le fi ştiut deja. E o carte perfectă pentru cei care vor să afle câte
ceva despre Clapton, dar nu prea multe (n.r. 344 pagini). Pentru cei pentru care Clapton înseamnă
albumele mai comerciale din ultimii 15 ani. Ei vor fi atraşi mai mult de aspectele controversate ale vieţii
private ale artistului. Fără complicaţii, rapid şi fără prea multă bătaie de cap. Fanii adevăraţi, vor fi
dezamăgiţi de superficialitatea capitolelor dedicate perioadelor The Yardbirds sau Cream. Vor trebui să caute
alte surse de informare. Revin, nu ăsta e scopul cărţii. 'Copilul nimănui' e o carte de consum. Ea vă va
introduce doar în culisele vieţii şi carierei unui colos. Vă va linişti şi satisface curiozitatea generată de
zvonurile sau adevărurile pe care le-aţi citit ciuntate pe ici pe colo prin ziare sau pe internet. Atât.
Simplu. E o altă carte despre Clapton. " (Ovidiu Moldovan)
Mai există o carte scrisă despre Clapton, cea a prietenului meu, Ioan Big. Din punctul de
vedere al colecţionarilor şi al muzicienilor, Eric Clapton (n.r. seria Mitologii Subiective, la editura Editrex,
2001), este o reuşită atemporală, fiind o punte între două contraste culturale, scrisă de un real fan al
muzicianului şi un fin cunoscător al culturii pop.
Cutele şi cutrele memoriei de Paul Grigoriu la
Editura Publica, Bucureşti 2015****
"În mod cert, una dintre vocile radio pe care le recunoşteam încă de la primele cuvinte era
cea a maestrului Paul Grigoriu. Trebuie să recunosc că pentru mine a fost un fel de guru, pe care încercam
să-l copiez în matinalele mele de la Radio Tinerama. Pe lângă emisiunile radio, îi apreciam şi talentul
scriitoricesc, probat atât prin debutul în poezie, din 1967, în revista Amfiteatru, cât şi de volumele de
proză: Anatomia unei străzi (1992), Vară franceză (Un romantic la Paris) (1998), Moștenirea tinichigiului
(2000), Radiografii. 1969-1989 (2000) şi G de la Gugiumeni. Falsă monografie (2013). L-am cunoscut personal,
la începutul anilor 2000, prin intermediul lui Moţu Pittiş, şi în ambianţa unor sticle de vodcă sau de whisky,
am constatat că avea o cultură impresionantă, bazată pe o memorie de elefant şi mult umor. Ţin minte că, ne
povestea amuzat, mie, lui Moţu şi lui Jerry Schwartz, o întâmplare cu fiul său mai mare, Paul 'Slayer'
Grigoriu Jr. Acesta, solist în formaţia Rising Shadows, venise într-o vizită şi a intrat în baie. După câteva
minute, din baie au început să se audă nişte răgete cumplite, la care Grigoriu tatăl a crezut că fiului i se
făcuse rău. A bătut în uşă, iar Slayer, a ieşit bine dispus. 'Ce faci, ţi-e rău?', la care răspunsul l-a lăsat
mască: 'Nu. Făceam doar nişte vocalize'. Dar să ne întoarcem la volumul apărut în colecţia Victoria Books, în
care, maestrul radioului post-decembrist îşi demonstrează din plin calităţile de scriitor, prezentând diferite
crâmpeie din viaţa şi activitatea unui profesionist de radio, care şi-a desfăşurat activitatea sub 14
preşedinți (directori generali), începută în 1969, cu un comunist, Valeriu Pop, preşedinte în perioada 1968 -
1971 şi terminată, vineri 31 octombrie 2008, sub conducerea liberalei Maria Ţoghină. Pentru o perioadă de timp
de un an, Paul Grigoriu a fost, el însuşi director general, al SRR. Fiecare, dintre cele 38 de capitole ale
cărţii (n.r. 200 de pagini), descrie momentele de bucurie, dar şi pe cele de dezamăgire trăite în cei
39 de ani de activitate, adevăratele lupte subterane pentru putere, neştiute de ascultătorii de radio, şi
elucidarea unor alegeri mai bune sau mai rele făcute în timpul activităţii sale. Aflăm, de asemenea,
'bucătăria' realizării unor emisiuni, precum: Noapte albastră, Matinal sau Sfertul academic, programe care
i-au adus nu numai popularitatea în rândul ascultătorilor şi prestigiul cuvenit celui mai bun realizator de
emisiuni radio, dar şi două distincţii, primite din partea Preşidenţiei României, Ordinul Meritul Cultural şi
Ordinul Naţional 'Serviciul Credincios'. O carte deosebită, care se citeşte 'A bout de souffle', scrisă de un
om deosebit, care, din păcate, ne-a părăsit, pe 3 aprilie 2015, la 70 de ani." (Nelu
Stratone)
Lennon de David Foenkinos la editura RAO,
2015****
"Clubul se afla într-un loc de tot rahatul, un local de stripteuze pe care patronul voia să-l
transforme în scenă rock. Clienţii se aşteptau să vadă ţâţe şi dădeau peste nişte englezi nu prea
excitanţi..." Închipuiţi-vă că vă aflaţi într-un astfel de local şi trupa din faţa dvs. se numeşte ... The
Beatles. Nu ştiţi cine sunt, de unde vin şi nici nu vi-i recomandă nimeni. Nu tu discuri, albume, cărţi sau
reviste cu informaţii despre ei. Total necunoscuţi. Gândiţi-vă dacă v-ar plăcea muzica lor şi dacă aţi ţipa ca
demenţii la apariţia pe scenă. Vă sugerez această experienţă, dar răspunsul nu simt nevoia să-l aflu! El va
rămâne ascuns în conştiinţa dvs. Faptul că ştim câte ceva despre Lennon şi colegii lui nu (v-)ar ajuta
la nimic. Cel puţin, pentru mine, faptul că le ştiu muzica, le-am văzut filmele şi documentarele nu a contat.
E drept, totuşi, că m-a împins să cer aceasta nouă carte spre lectură şi consemnare. Sub pretextul a
optsprezece şedinţe de psihanaliză, autorul, David Foenkinos, reuşeşte să (ne) surprindă cu
spiritualitatea unui talent cu totul deosebit. Poate că sunteţi de acord cu mine, poate că nu, însă acum,
încep să se lumineze şi să aşeze pe un făgaş, corect şi onest, foarte multe din lucrurile aflate din bârfe sau
cancan-uri de presă, despre cei patru muzicieni care au schimbat soarta muzicii. Chiar dacă subiectul cărţii
tratează evoluţia psihologică a lui Lennon, încadrată temporal, între 21 septembrie 1975 şi preziua
asasinării sale, 7 decembrie 1980, veţi descifra şi alte mistere legate de colegii săi de trupă. (Sir James)
Paul McCartney (n. 18 iunie 1942). "Figura de baiat frumos în devenire ... 16 iulie 1957 ... destinul m-a
mângâiat cu harul lui". "Paul mi l-a prezentat pe George (n.r. George Harrison, n. 25 februarie
1943 - d. 29 noiembrie 2001). Şi el, culmea culmilor, era cu adevărat un puşti pe lângă mine. Ca şi la
Paul, au fost deajuns câteva secunde să mă lămuresc. Tehnic, era incredibil. Nu văzusem niciodată aşa ceva...
Iată cum am format Beatles. Aveam şaisprezece ani." Ringo Starr (n.r. Richard Starkey n. 7 iulie 1940).
"Am avut o propunere pentru un disc. Iar producătorul, George Martin, a pus la îndoială capacităţile lui
Pete... (n.r. Randolph Peter Pete Best n. 24 noiembrie 1941, primul toboşar al trupei) De ceva timp
vroiam să-l luăm pe Ringo. Îl cunoşteam de la Hamburg. Avea o personalitate puternică, era mereu bine dispus.
Şi avea maşină..." Şedinţă după şedinţă, întruchipare după întruchipare, David Foenkinos (n. 28
octombrie 1974, Paris), reuşeşte să ne atragă spre adevărata personalitate a creatorului formaţiei şi să ne
dezvăluie secretul supravieţuirii unui star rock. "Ea m-a însoţit în această derivă, iar asta a schimbat
totul. Rareori mori în doi." După o copilărie efervescentă, după dobândirea timpurie a unei imense
celebrităţi, după întâlnirea hotărâtoare cu Yoko Ono, Lennon s-a hotărât să-şi întrerupă cariera, în anul
1975, pentru a se ocupa de al doilea fiu al său, Sean (Taro Ono Lennon, n. 9 octombrie 1975). În aceşti ultimi
ani, el s-a bucurat de mariajul cu Yoko şi i-a oferit educaţie fiului său. "Eram un tată casnic - ce lucru
minunat!" Mărturisirile imaginate de autor sunt într-adevăr file ipotetice din personalitatea unui geniu,
sunt delicateţea şi umorul unui idol! Cu toate acestea, unele mărturisiri, coincid unor dureri neîmpăcate, cum
este, cea pricinuită de hotărărea tatălui său, de-a scoate un single, cu numele ... "That' s My Life",
lansat la puţin timp după istorisirea "In My Life" a lui John. Vă recomand această carte!
FaceCarte de Nicu Alifantis la editura Tracus Arte,
Bucureşti, 2016****
Nicu Alifantis este un muzician pe care-l admir sincer! Îl ştiu din multe
apariţii brăilene, fiind şi eu o vreme "staţionar" prin preajma locului, iar muzica sa este la loc de frunte
în colecţia mea de discuri româneşti. În ultimii ani, drumurile noastre s-au intersectat şi mă bucur nespus că
îl cunosc şi am stat de vorbă cu domnia sa în mai multe rânduri. În antologia Culorile Sunetelor (ed. Rao,
2015) am realizat împreună cu Ioan BIG un interviu deosebit de interesant despre implicarea muzicii sale
în artele vizuale şi nu numai...
FaceCarte este un jurnal de trăiri, emoții și gânduri.
Inspirat de fenomenul rețelelor de socializare, artistul a adunat o serie de postări din ultimii cinci ani de pe
pagina sa de Facebook şi a dat naștere unui volum de 260 de pagini, ce cuprinde poeme, portrete ale unor oameni de
suflet, povestiri despre oameni și diverse întâmplări. „Dacă ar fi să fiu un personaj dintr-o carte, probabil aş
fi uimit câte lucruri noi aș afla despre mine. Eu însumi sunt uimit de curajul pe care l-am avut de-a mă dezvălui
în această carte făcută de mine, cu mine, despre mine și mai ales de câte trăiri am aflat că au sălășluit în
adâncul meu, tot acest timp. Uneori e bine să nu mă gândesc la asta, pentru că dacă aș pune totul la suflet, aș fi
mult mai bătrân!” ne-a mărturisit Alifantis. O carte de poeme, portrete, povestiri, despre oameni, despre
întâmplări, cu o prefață de Ioan Es. Pop: „Există două Facebook-uri pe lumea asta: unul utilitar, al lui Mark
Zuckerberg, şi altul poetic, al lui Nicu Alifantis. În FaceCartea lui Alifantis mă simt cel mai acasă, pentru că
aud simultan cuvintele şi sunetul muzicii din spatele lor, chiar dacă muzica textelor n-a fost compusă încă. Sunt,
aşadar, un privilegiat: aud şi ceea ce încă n-a fost pus pe note. În noile sale Feţe, Alifantis îşi adânceşte nu
doar propriul destin, ci şi destinele cititorilor lui de azi şi de mâine.” Bucuria cu care participă la viaţa
cetăţii - îmi place să o numesc România spirituală -, facebookul este puntea de comunicare şi platforma
mulţumirilor citadine. România spirituală o descoperim în cuvinte de gratitudine adresate excepţionalului
scriitor Dinu Săraru sau distinsului muzician Adrian Enescu:
- "Marele câştig al trecerii mele prin viaţă, cel puţin până în prezent, a fost acela
de-a întâlni oameni, care într-un fel sau altul, mai mult sau mai puţin, mai discret sau mai intens, mi-au marcat
existenţa."
- "El m-a învăţat să preţuiesc sunetul, să iubesc instrumentul, să respect
colaboratorii, să fiu generos, să întind o mână de ajutor celor meritorii, să cred în mine, în talentul şi în
menireamea, dar mai ales să mă dedic cu totul muzicii. De la el am învăţat importanţa pauzelor în
muzică."
Nicu Alifantis a lansat FaceCarte şi Madame Mon
Amour. 260 pagini, format 13/20, 68 de poeme, 43 portrete, 56 povești și 46 de întâmplări dintr-un
jurnal. Modest, Nicu a declarat în final: “Prin FaceCarte îmi propun să fiu descoperit de public. Atâta
tot.” Madame Mon Amour este un album***** cu 15 cântece de iubire și un poem, toate marca Alifantis,
închinate Doamnelor sufletelor noastre.
01. Cântec pentru ea
02. Ce bine că ești
03. Îți poți inchipui
04. Scrisoare
05. Umbra
06. Balada blonelor iubiri
07. Romanță mică
08. Fără răspuns
09. Inscripție pe un inel
10. Aproape liniște
11. Ploaie în luna lui Marte
12. Emoție de toamnă
13. Nu mă-ntreba
14. Cântec de iubire
15. Pasul tău
Muzica: Nicu Alifantis; Versuri: Alexandru Tocilescu (01) Nichita Stănescu (02, 08,
11, 12, 15) Bulat Otdkudjava & Eugene Guillevic – traducere Passionaria Stoicescu, Dumitru Bălan, Nina Cassian
(03) Daniela Crăsnaru (04) Adrian Păunescu (05) George Țărnea (06) George Pruteanu (07) Tudor Arghezi (09)
Alexandru Andrieș (10) Radu Stanca (13) Nina Cassian (14). Un alt album despre care am numai laude la fel cum a
fost Şah-Mat.
Jimi Hendrix îşi spune povestea de la zero de Jimi
Hendrix la editura Publica, Bucureşti, 2016*****
"Îi aud vocea în timp ce citesc." (Leon Hendrix)
Cartea Jimi Hendrix îşi spune povestea: de la zero (titlul original este:
Starting at Zero: His Own Story) este o chintesență de texte scrise de Jimi Hendrix,
apărute cu îngăduinţa familiei şi a Experience Hendrix, LLC, companie care se
ocupă cu multă însufleţire de moştenirea lăsată de cel mai mare chitarist al tuturor timpurilor. Este într-adevăr
şi o afacere la mijloc, cum se pricep atât de bine americanii să o facă, însă pentru generaţiile care au cultul
artei sunetelor şi o cumsecade educaţie muzicală, absolut tot ce a produs şi (re)lansat casa de producţie
amintită este de certă valoare. Nu avem acum spaţiul necesar pentru a inventaria
aceste reuşite, drept care vă invit, să parcurgeţi oferta site-ului oficial.
În traducerea lui Paul Slayer Grigoriu (fiul regretatului Paul Grigoriu, una din
vocile de aur ale radioului românesc) aceste memorii capătă strălucirea geniului care le-a grăit. (Paul Slayer
Grigoriu s-a născut în anul 1978 şi a absolvit Facultatea de Teologie şi Conservatorul din Bucureşti, fiind
muzician, jurnalist şi traducător. A publicat, în colaborare cu Alexandru Rădescu, un jurnal de pelerinaj din
Muntele Athos, Jurnal athonit şi este autorul unei colecţii de nuvele, dar şi unul dintre textierii şi
compozitorii formaţiei Lost Society.)
Regizorul Peter Neal (Experience Jimi Hendrix, 1968; Be Glad for the Song
Has No Ending, 1970; Glastonbury Fayre, 1972; Yessongs, 1975) este autorul acestei restructurări
cronologice de gânduri, fantezii, jurnale, poezii, scrieri sau simple relatări ale marelui muzician. Adunate cu
meticulozitatea unui serios documentarist aceste texte capătă sens, viziune şi muzicalitate. Întocmai marelui
spirit creator, cartea de faţă are "sensibilitate, candoare şi umor".
"De la zero îl arată pe chitarist ca fiind articulat şi de o înţelepciune intuitivă...
Ce străbate din fiecare pagină este un om cât se poate de viu." (MOJO)
Nouă capitole care descriu pe rând, copilăria unui băieţel voodoo, cu un gând de-a
deveni "vultur ţipător", transformat după lăsarea la vatră din iulie 1962, în copilul drumului,
adolescent ce descoperă viaţa de la colţ de stradă sau din cluburi, cu praful, mizeria şi lehamitea sărăciei.
Contracultura anilor '60, Cafe A Go Go, Blue Flames, Jimi James. Apoi plecarea. "Sunt în Anglia, tată. Am
cunoscut nişte oameni şi mă vor face mare vedetă." Hey Joe. De Jimi Hendrix Experience.
Interviu:
"Î: Ce fel de persoană eşti?
J.H.: Sunt mai liniştit, mai închis în mine. În cea mai mare parte a timpului nu prea
vorbesc. Ce am de spus spun cu chitara.
...
Î: Ambiţii profesionale
J.H.: Vreau să fiu primul om care să scrie despre scena de blues de pe
Venus."
De la zero adună în ultimele capitole toate aceste cugetări
savuroase, le dă direcţie, judecată şi destinaţie. "Liber ca vântul", "blues pentru pământ", "nouă
către univers". 256 de pagini într-o prezentare de lux. Victoria Books se întrece pe
sine!
"The day you open your mind to music, you're halfway to opening your mind to
life." (Pete Towshend)
Aici închei al doilea val al inventarierii cărţilor din biblioteca de audiofil,
amintindu-vă că în următoarele episoade, voi prezenta printre altele, următoarele volume: Prunele
electrice de Dumitru Ungureanu la Editura Marineasa 1996****; Inside Out - O istorie personală
a Pink Floyd de Nick MASON la Editura Publica, 2013****; De la Waters la Similea -
Oameni cool scriu despre muzica lor coordonator Radu Paraschivescu la Editura Humanitas, 2013***;
Istoria unui Vis de Vali Şerban la Editura Eikon, 2014****; Povestea zilelor
noastre de Adriana Cârcu la Editura ICR, 2009****; Edith Piaf: fără iubire suntem
nimic de Jean-Dominique Brierre la Editura RAO, 2015****; Stratonelu (un rocker
atipic) - Nelu Stratone în dialog cu Florin Silviu Ursulescu la editura Casa de Pariuri
Literare, Bucureşti, 2016***; alte traduceri reuşite ş.a.m.d.. La unele dintre
cărţile inventariate în acest episod am lăsat numai comentariul recenzorului cărţii, întrucât sunt perfect de acord
cu acesta şi am decis să intervin numai acolo unde este important să subliniez un aspect
sau să adaug un amănunt interesant pentru dvs.,
fie că sunteţi audiofil sau participant în cadrul industriei muzicale româneşti. (va urma)
Radu Lupaşcu 6 iunie 2016
*Trupa Flucs a fost formată la Bucureşti şi a activat timp de aproape 2 ani între
1979 şi 1981. Era formată din: Clement Iordănescu - chitară solo, Nicu Baciu - chitară ritmică,
Lucian Chivu - solist vocal, Cătălin Răsvan - chitară bas şi Traian Sasu - baterie. Au început
să cânte în genul new wave, un stil la modă atunci, cântând piese din repertoriul grupului The Police,
Stranglers precum şi câteva piese Sex Pistols, datorită atitudinii lor rebele, potrivnice, fiind consideraţi o faţă
a punk-ului de la noi (stil reprezentat şi de Sorin Chifiriuc, Iris, Gang, Domino, Timpuri Noi, Zob, printre
alţii...). Această atitudine a membrilor grupului a dat naştere la multe compoziţii autentice, unele înregistrate
la Radio România. Au avut un hit de notorietate, Noi cu drag muncim!, din pricina căruia erau să fie
arestaţi la un concert la Polivalentă, dar au fost salvaţi în ultimul moment, la intervenţia prietenului Stelian
Tănase, care a reuşit să-i scape de "grija" părintească a miliţiei. Lucian Chivu nu mai cântă, dedicându-se
profesiei de tehnician dentist. Nicu Baciu, Traian Sasu au emigrat în Statele Unite, iar Clement Iordănescu
lucrează undeva în România. Singurul care a rămas pe baricadele muzicii fiind basistul trupei, Cătălin Răsvan,
doctor în muzică, profesor la Conservatorul din Bucureşti şi muzician în diverse formule de jazz şi blues, cea mai
cunoscută activitate fiind cea din trioul faimosului chitarist George Baicea, cel mai bun interpret de coveruri
Jimi Hendrix şi SRV de la noi.
|