Olimpul
titanilor: Cream
Primul supergrup din istoria rockului
aparea la mijlocul anului ’66, avand in componenta sa personaje binecunoscute si iubite de
fanii celebrelor grupari John Mayall Bluesbreakers, Graham Bond Organisations sau Alexis Korner
Blues Incorporated. Numele sau nu putea fi decat CREAM, asa cum va fi si creatia muzicala a puternicului
Trio format din guitar-hero-ul Eric Patrick Clapp(ton) nascut pe 30 martie 1945 la
Rippley, Surrey – chitara, voce, John Simon Asher (Jack) Bruce nascut pe 14 mai 1943 la Bishopbriggs,
Glasgow – voce, bas si bateristul Peter Edward (Ginger) Baker nascut pe 19 august 1939 la Lewisham,
Londra. Cu o viata prea scurta, de nici macar trei ani grupul Cream a luat tot ce-a fost mai
bun din scolile de blues ale lui Mayall, Bond si Korner. Cream a definit conceptele de
POWER-TRIO si a deschis calea spre Blues-Rock Improvisations, dezvoltand temele de blues ale maestrilor si
modelandu-le cu dinamica si spontaneitatea specifica Rock-ului. Clapton, Bruce si
Baker au fost pentru blues-rock-ul de la mijlocul anilor ’60, ceea ce a fost in anii ’30, Robert
Johnson pentru delta blues. Au impins mai departe granitele ambelor genuri, imbogatindu-le
cu momente improvisatorice si experimentale, imprumutate din jazz.
Clapton (membru
fondator Yardbirds si fost la John Mayall’s Bluesbreakers si The Gonads) mare specialist in
clisee de blues, a schimbat conceptul de R&B, ajutat de cunostintele muzicale
ale lui Jack Bruce (fost la Graham Bond Organisations, John Mayall’s Bluesbreakers si Manfred Mann)
poliinstrumentist foarte talentat, canta la violoncel, pian, contrabas, muzicuta, etc iar de la 17 ani in cluburi
de jazz, si nu in ultimul rand de unul dintre cei mai valorosi bateristi din Europa, Ginger Baker (fost
la Bob Wallis And The Storyville Jazzmen, Graham Bond Organisations si Alexis Korner Blues Inc.) care de
la 14 ani canta la trompeta si era un mare iubitor de jazz, mare fan Dizzy
Gillespie.
La inceputul anului 1966 Jack Bruce
ia parte la o sesiune de inregistrari organizate de vocalistul lui Manfred Mann Paul Jones (muzicuta), la
care a luat parte, Eric Clapton - chitara, Ben Palmer - pian, Steve Winwood – voce (sub
pseudonim-Steve Anglo) si Pete York - baterie. Au fost trase trei piese, I Want To Know,
Crossroads si Steppin’ Out ce vor apare pe compilatia casei Elektra sub numele Eric Clapton
and the Powerhouse. Ultimele doua le veti regasi in variante live, pe albumele Cream: prima pe celebrul
Wheels of Fire discul doi, track one (Winterland, 10 Martie, 1968 din primul concert) si a doua, pe
mai putin mediatizatul Live Cream Volume Two, track four (tot 10 Martie, 1968 la Winterland, San
Francisco, dar din al doilea concert). La o intalnire Bluesbreakers din aprilie, Baker isi incearca norocul
si bate excelent, lasandu-l pe Clapton mut de admiratie. “Este mult prea bun pentru mine, prea
jazzy”. Si totusi, la propunerea lui Ginger de a forma un trio, Eric aparent inconstient de neintelegerile (din
perioada Manfred Mann) dintre Baker si Bruce, accepta cu conditia de-al coopta si pe Jack in grup. Acestia prin
minune s-au inteles, lasand la o parte toate diferendele dusmanoase. La prima vedere Eric si Jack, vazusera in
Cream un posibil castig financiar (amandoi erau uimiti de Rover-ul cu care se afisa Ginger la
repetitii), dar la fel de bine se gandeau la un pas inainte in creatia lor muzicala de pana atunci. Clapton era
puternic impresionat de trio-ul bluesmanului de culoare Buddy Guy si se gandea la o idee similara, cu
persoana sa drept frontman. Insa pe masura ce repetitiile se inmulteau, personalitatea muzicala a lui Jack
iesea la iveala. La una din aceste repetitii, a fost chemat in secret Chris Welch (faimosul reporter de la
Melody Maker) de Ginger si … titlul articolului a fost "A sensational new 'Group's Group' starring
Eric Clapton, Jack Bruce and Ginger Baker is being formed" in numarul 11 din iunie 1966.
Astfel Eric, Jack & Ginger Team Up., dupa cum erau numiti de Welch, apareau in lumea muzicala
britanica cu Jack Bruce ca posibil vocalist. Clapton si Bruce il vor surprinde pe John Mayall cu
plecarea lor timpurie, acesta fiind dezamagit in special de hotararea lui Clapton, deoarece in iulie 1966 avea sa
apara cel doilea album John Mayall, numit John Mayall’s BluesBreakers with Eric Clapton. Insa
nu prea mult timp, pentru ca, dupa Eric Clapton, urmeaza … Peter Green … si se pregateste Mick
Taylor, Jon Mark, Harvey Mandell, Jerry McGee, Coco Montoya, Walter Trout si
virtuosul texan, din concertul de la Bucuresti - Buddy Wittington. Un potop de talente si
acestia nu sunt decat chitaristii, daca mai adaug si numele basistilor sau bateristilor, scriu toata povestea
blues-rockului si nu numai.
Cream, al carui
manager a fost ales faimosul Robert Stigwood, concerteaza cu mare succes la Twisted Wheel in Manchester pe
29 iulie 1966 si-si inregistreaza oficial debutul, la Sixth National Jazz and Blues Festival desfasurat la
Balloon Meadow, Windsor Racecourse, pe 31 iulie acelasi an. Multa lume care-i considerau muzicieni
foarte independenti, cu personalitati clar conturate, atat in viata cat si in concert, acum descopera o unitate in
compozitie si un tonus vital corespunzator ambitiilor fiecaruia dintre ei. Prima lor realizare este un single
Wrapping Paper/Cat's Squirrel ce va apare in octombrie ‘66 (la casa de discuri Reaction), o
compozitie Bruce pe versuri Pete Brown care buimaceste fanii si ajunge doar pe locul 34 in clasamente.
Simultan cu primul LP, Fresh Cream din decembrie ‘66 este realizat al doilea single, I Feel
Free / N.S.U., care va ocupa un onorabil loc 11, iar albumul, un record, nr. 6 in UK
si 39 in Statele Unite. Fresh Cream este o mixtura de standarde de blues si materiale noi originale,
remarcabile din toate punctele de vedere (I’m so Glad dupa Skip James, Rollin’ And Tumblin’-
Muddy Waters, etc). Un album bun in intregime, caracterizat drept inceputul unei noi ere ale
Blues-Rock Invasion si care independent de creatiile ulterioare dovedeste talentul si mai ales
profesionalismul celor trei genii muzicale! Acest album a fost inregistrat la The Mairfair Studios si
Chalk Farm Studios, Londra intre august si noiembrie 1966. Varianta cea mai buna pe CD o gasiti la casa de
discuri americana DCC Clasics, disc ce contine si trei bonus-uri foarte rare: Spoonful, Wrapping
Paper si The Coffee Song.
In februarie/martie anul urmator,
Cream vor sustine un turneu in Germania, Irlanda de Nord, Suedia si Danemarca, iar din 25 martie pana pe 2
aprilie concerteaza in State la Music in Fifth Dimension, promovati de deejay-ul Murray
Kaufmann. Ii gasim tot aici pe Lovin’ Spoonfull, The Who, Mitch Ryder, Wilson
Picket, The Chicago Loop si The Blues Project. Invitati de Atlantic Studios pentru inregistrari,
Cream va imprima Hey Lawdy Mama si Strange Brew, piesa din urma fiind lansata impreuna cu
Tales of Brave Ulysses, ca single in iunie 1967. Strange Brew a fost scrisa
de Eric Clapton impreuna cu regretatul Felix Pappalardi si Gail Collins (sotia lui Pappalardi)
si va intra in topuri pe locul 17. De acum producatorul grupului va fi Felix Pappalardi (ce ulterior
impreuna cu Leslie West vor forma in 1969, celebrul grup MOUNTAIN), iar inginer de sunet va fi
legendarul Tom Dowd. Baietilor le-a placut foarte mult atitudinea inginerilor de la Atlantic-ul lui Ahmet
Ertegun – “sunt vrajitori muzicali, nu numai ingineri” - si-au luat hotararea ca urmatorul album sa-l
inregistreze aici. El se va numi Disraeli Gears si a fost inregistrat la Atlantic Recording Studios
din New York intre 8 si 19 mai si tocmai de aceea, mare parte din succesul acestui disc se datoreaza celor doi
nou-veniti, Felix si Tom. Un briliant long-play, o creatie pura si energica si o prima recunoastere - disc de aur –
cu care va ocupa noi pozitii de frunte in topuri, nr. 4 in US si nr. 5 in UK. Dupa lansarea sa din noiembrie,
grupul concerteaza din nou in America pregatindu-se pentru alte noi inregistrari in lunile ianuarie/februarie 1968.
Una din piesele tari ale acestui album a fost si este, Sunshine of Your Love, compozitie
Bruce/Brown/Clapton, ce se distinge prin maniera deschisa si aparent simpla, prin care puterea trio-ului isi
face simtita prezenta. Experienta celor trei muzicieni, inteligenta incursiune chitaristica a lui Clapton, vocile
celor doi atat de bine conturate si imbinate, impreuna cu partea cea mai tare a piesei – ritmica coplesitoare a
tandemului Bruce-Baker - converg spre o remarca comuna tuturor, ca aceasta perla componistica Cream,
ce merita inclusa in galeria marilor hituri ale muzicii Rock.
Cu dublul-album Wheels of
Fire, Cream va ajunge la apogeul creatiei, aceasta culme fiind in scurt timp apreciata unanim ca
unul cele mai mari acte culturale ale Rock-ului, alaturi de alte opere importante ale vremii, ca
cele ale BEATLES-ilor sau a lui JIMI HENDRIX. Trio-ul Clapton/Bruce/Baker a dat nastere, in
cazul acestui album, unui joc de contraste, pe de o parte primul disc inregistrat in studio (la IBC Studios, Londra
si Atlantic, N.Y.) cel mai valoros album de studio si de cealalta parte o inspirata selectie din concerte, ce
surprinde cele mai interesante momente din prestatiile live de la Winterland si Fillmore West
din martie 1968. Cu acelasi valoros producator Felix Pappalardi (considerat al patrulea membru al grupului),
ajutat de Tom Dowd si Adrian Barber la pupitrul tehnic, CREAM face dovada unei maturitati
componistice remarcabile, majoritatea materialului de pe primul album fiind un experiment reusit, cu o intreaga
varietate de instrumente, printre care se fac auzite violoncelul, glockenspielul, trompeta, orga sau clopotele.
Wheels of Fire lansat in iulie 1968 si ajuns pe locul trei in UK, are in deschidere unul dintre cele
mai mari hituri Cream, obsedanta White Room (compozitie George Harrison/Clapton), ajunsa doar pe
locul 28 in U.K. si … pe 6 in U.S (fapt datorat presei de specialitate, ce sustineau asemanarea cu piesa Tales
of Brave Ulysses). Alte piese de mare originalitate sunt: solo-ritmicul protest
Politician, experimentalele Presed Rat and Warthdog, Those Were The Days sau variantele
energice dar sincere, la blues-urile Sitting on the Top of the World (al lui Howlin’ Wolf) excelent gandita
si interpretata sau Born Under the Bad Sign (Albert King), o alta mare piesa din universalitate,
redata intr-o maniera potrivit-calduta si neexecesiv dinamizata. Cele patru piese ale discului live, de
substanta vie pentru blues-rock si mare virtuozitate pentru protagonisti, Crossroads (dupa Robert
Johnson), Spoonful (Willie Dixon) variante Clapton, turul de forta Jack
Bruce in Traintime si ultima aleasa, Toad (de pe Fresh Cream), pentru incredibilul
solo de baterie Ginger Baker (singura din concertul de la Fillmore West, 7 martie 1968) sunt marturii sonore
unice ale improvisatiei proprii numai grupului Cream. Varianta cea mai fidela LP-ului este tot cea americana de la
DCC Classics ce contine si un important bonus, piesa Anyone for Tennis, din coloana sonora The
Savage Seven (atribuita grupului Cream - 1968), unde printre alte trupe ii gasim si pe creatorii
celebrei In A Gadda Da Vida – Iron Butterfly.
Din octombrie, grupul pleaca in turneu in
State, incepand cu California, Iowa si terminand cu Madison Square Garden in 2 noiembrie unde vor primi
recunoasterea oficiala primind discul de platina pentru Wheels of Fire. Insa, din pacate, Jack
Bruce se hotareste pentru cariera solo, ultimul lor concert fiind in 26 noiembrie la London's
Royal Albert Hall cu Yes si Taste (Rory Gallagher) in deschidere. In culmea
creatiei sale si a admiratiei publicului, Cream se vor retrage! Nici macar indemnul presei, God Save
The Cream, nici chiar cei 5.000 de trandafiri aruncati la picioarele lor, nu le-au schimbat
opiniile!
Ca un ultim ramas bun, albumul Goodbye, din martie 1969, a fost
realizat dupa dezmembrare si contine sapte piese din care trei in concertul sustinut in Los Angeles, 1968 si
patru din studio, dintre care se distinge Badge, alta piesa scrisa de Clapton si George
Harrison (inregistrari din IBC Studios, Londra din octombrie 1968) si din nou Anyone for
Tennis, cu inregistrarea de la Atlantic Studios din octombrie 1967. Si totusi, acest
inegal album, a primit note foarte bune, cucerind locul 2 in US si 1 in UK., dar cu toate acestea single-ul
Badge/What a Bringdown obtine locul 18 in UK si numai 60 in State. In 1970 si 1972, vor aparea
Live Cream si Live Cream Volume II, albume de selectii din concerte mai vechi din
1968 si o piesa de studio pe primul, Lawdy Mama imprimata din 1967 la Atlantic Studios din
NewYork.
Clapton si Baker s-au
refacut in scurt timp pentru un nou supergrup, numit BLIND FAITH (din 6 mai 1969), realizat impreuna cu doi
membrii marcanti ai grupurilor Trafic – Steve Winwood (nasc. pe 12 mai 1948, Birmingham) clape,
chitara, voce si Family – Rik Grech (nasc. pe 1 noiembrie 1945, Bordeaux, Franta si dec. pe 17
noiembrie 1990) bas si vioara. Au debutat in fata a peste 150.000 fani exaltati in Hyde Park pe
7 iunie 1969, iar albumul omonim se va lansa 15 zile mai tarziu in UK la Polydor si la ATCO in USA. Coperta
originala reprezentand nudul unei fetite de 11 ani ce tine in mana un falic model de avion, neacceptata de
prea-pudicul spirit american a fost inlocuita (in USA) cu o fotografie a celebrului quartet! Un buchet de realizari
componistice de exceptie, Winwood participa cu trei piese de mare rafinament, Had To Cry Today, Can’t
Find My Way Home si mai ales Sea of Joy, apoi piesa de 15 minute a lui Ginger, Do What You Like
(inca o noua demonstratie de mare baterist al rockului) si nu in ultimul rand, Presence of
The Lord, un nemuritor evergreen al lui Eric cu al sau distins si tehnic solo. Un nou disc de aur pentru
Clapton si noii sai colaboratori, din septembrie acelasi an, ce atesta cu siguranta valoarea fara egal a acestui
album, care va ramane doua saptamani in ambele topuri pe primul loc! Insa dupa ultimul turneu din Hawaii, din
octombrie, Clapton anunta plecarea cu Delaney and Bonnie, Grech ramane cu Baker’s Air Force, iar
Steve Winwood re-formeaza grupul Traffic dupa 1970.
Ginger Baker dupa o
experienta jazz-rock de influenta africana, formeaza in ’74 power-trio GUN, cu Paul si Adrian
Gurvitz, cu care va realiza trei albume, iar mai apoi cu valorosul chitarist Chris Spedding lanseaza
albumul Eleven Sides of Baker. Din septembrie 1980, se alatura trupei Hawkind, cu care va
realiza Levitation, iar in nume propriu va scoate album dupa album, cele mai importante fiind:
From Humble Oranges (‘82), In Concert, Johnny Rotten’s Album 1986,
Horses And Trees (’86), No Material, African Force, Palanquin’s
Pole toate in ‘87, Ginger Baker’s Energy ‘(92). In ‘94, impreuna cu vechiul sau coleg Bruce
si Gary Moore creeaza BBM si Around The Next Dream, formula
imprumutata de la BBA adica Beck/Bogert/Appice din ’73, ce devenea DBA in 2000 –
Derringer/Bogert/Appice, albumul Doin’ Business as…Triouri, Triouri…si iar, Power
Trio-uri.
Primul album semnat Jack Bruce a
fost lansat in 1969, Songs From a Tailor dupa care a concertat in USA cu chitaristul Larry
Taylor si bateristul Mitch Mitchell. Pentru o scurta perioada de timp face parte din grupul de
fusion Tony Williams’s Lifetime, din care mai faceau parte John McLaughlin si Lary
Young. Impreuna vor mai realiza in 1970 un album numit Things We Like cu doi fosti
membri ai trupei Colosseum, Jon Hiseman si Dick Heckstall-Smith. Dupa dezmembarea Lifetime,
Bruce inregistreaza si el un album cu Spedding – Harmony Row in 1971, dupa care va urma BBC
Live in Concert 1971/1995. In 1972 se naste un alt trio de mare forta (Leslie) West, Bruce and
(Corky) Laing si trei albume dintre care primul, Why Doncha este un veritabil urmas al
spiritului Power Rock Trio invatat de la Cream. Dupa 1974, Bruce participa la realizarea
albumului Apostrophe al regretatului Frank Zappa, iar apoi isi lanseaza mai multe
discuri solo, Out Of The Storm, Live On The Old Grey Whistle Test 1975/1998,
How’s Tricks 1977, I’ve Always Wanted To Do This 1980, B.L.T. si
Truce cu un alt trio de marca Bruce/Bill Lordan/RobinTrower,
Automatic1983, A Question Of Time 1989, Somethin Els (cu Clapton pe trei
piese), Cities of The Heart (cuGinger Baker, Gary Moore, Clem Clempson si
Dick Heckstall-Smith) ambele 1993, Monkjack 1995. Ultimul sau efort din 2001,
Shadows In The Air, ii reuneste pe Eric Clapton si Ginger Baker la doua dintre piese,
cover-uri dupa clasicul Sunshine of Your Love si marele hit devenit epitaf, White Room.
Zilele de 2, 3, 5 şi 6 mai 2005 au rămas
şi vor rămâne în istoria rock-ului mondial ca fiind zilele reuniunii CREAM în celebra Albert Hall din Londra, unde,
după 37 de ani de la desfiinţare, Eric Patrick Clapton, Peter Edward „Ginger” Baker şi John Symon Asher „Jack”
Bruce au împlinit o dorinţă a fanilor şi (probabil că) şi a lor. Aceste memorabile concerte au fost
lansate pe 4 octombrie 2005, în format dvd. În sala Albert, în primele rânduri, îl găsim pe Brian May extaziat, pe
Robbie Williams privindu-i cu respect pe cei ce ... i-au dat nume, alături de mulţimea
încântată care strigă: “They are still there”. Piese ca “Badge”, “I’m so glad”, “Crossroads” sau “Sunshine of your
love” s-au făcut foarte bine auzite, iar spiritul şi forţa acelor ani au rămas aceleaşi, în
ciuda timpului trecut. Un sound puternic, dominat de secţia ritmică, atât de solidă şi pătrunzătoare,
încât te întrebi firesc: Cum pot să sune atât de BINE in Trio ?!..., căci luaţi în parte, fiecare cu trupa sa sau
cu diverşi invitaţi, muzicieni de studio cu experienţă, nici unul din cei trei nu poate egala energia dezlănţuită
şi armonia solistică a grupului Cream. Răspunsul vine odată cu vizionarea (la nesfârşit) a celor 2
dvd-uri. Rămâi uluit de puterea de seducţie a celor trei, de profesionalismul şi verva cu care fiecare îşi susţine
partitura, dar mai ales de solistica uimitoare. „It Was A CREAM Party!” şi publicul londonez a simţit în fiecare
por sensibilitatea unui geniu al chitarei, a singurului alb cu voce de negru, a unicului toboşar metronom cu
energii nebănuite, capabil la 66 de ani de aceleaşi solouri ritmice de excepţie (declarat revelaţia concertelor) şi
a trăit nostalgia unui celebru basist, pianist, muzicuţist, leader, compozitor şi vocalist de geniu. Piesele
grupului Cream au fost incluse în coloane sonore ale unor filme celebre, regizate de tot atâtea nume mari ca:
Martin Scorsese („Good Fellas”), James Cameron („True Lies”) sau Ted Kotcheff („Uncommon Valour”). Reuniunea celor
trei a fost la înălţimea numelui stimat şi iubit de o lume întreagă, de la generaţia anilor 70 şi până în
prezent. Căci cei 37 de ani care au trecut nu fac decât sa dea o şi mai mare strălucire numelui
CREAM!
Pentru grupurile britanice de blues-rock
si hard-rock si nu numai, CREAM a lasat un model de conduita si devotament pentru muzica ROCK, rescriind cu
talentul si profesionalismul sau o importanta pagina de istorie muzicala, o erudita fuziune a rock-ului cu
blues-ul, pop-ul sau psychedelia. Dupa perioada Cream, ERIC CLAPTON va deveni unul dintre cei
mai buni muzicieni ai secolului XX, un superstar international cu o personalitate puternica si
ispititoare. Din ianuarie 1993, Cream a fost inclusa in celebra Rock And Roll Hall Of
Fame, la ceremonia organizata cu acest prilej cantand Sunshine of Your Love, Born Under a Bad
Sign si … bineinteles Crossroads.
Radu Lupascu
|