Corneliu Stroe –
ferpar
A fost un om. Un muzician.
Venit pe lume la Bucureşti, la 22 octombrie 1949, crescut pînă în adolescenţă la Mediaş,
stabilit apoi în Constanţa unde a trăit şi activat timp de o viaţă, acolo dând viaţă celei mai importante
creaţii, fiica sa, Roxana Stroe – cunoscută instrumentistă, unica ghitaristă de blues
din ţară – Corneliu Stroe s-a impus prin pluralitatea preocupărilor: profesor de
istorie, jurnalist (posesor de licenţe universitare în ambele branşe), director la Radio Contact, la postul
local TV Antena 1 din Constanţa imediat după înfiinţarea acestuia, disk jockey, şef de club de jazz, dar mai
ales baterist / percuţionist activând în domeniile rock,
jazz, blues.
Dacă în 1986 a fost membru fondator împreună cu Harry Tavitian şi
Cătălin Rotaru al grupului „The Transilvanian Blues Community”, prima formaţie
importantă de blues din România, Corneliu Stroe şi-a dobândit notorietatea îndeosebi prin
pregnanta prestaţie artistică, alături de pianistul Harry Tavitian, în celebrul tandem,
respectiv grupul cu formulă deschisă „Creativ” (1985 – 2002) – generic emblematic pentru jazz-ul românesc
inovativ (citiţi Free jazz). A mai făcut parte din formaţiile „Balcano live" lui
Ovidiu Lipan Ţăndărică, „Blue Spirit” a lui Mike Godoroja, în ultima vreme cântând cu „Foxy
Lady Band” grup al fiicei sale Roxana Stroe. Însă cu deosebire semnificativă rămâne activitatea
ferventă în ţară şi străinătate în fruntea propriului combo de ethno
jazz „Balcanamera”. De-a lungul deceniilor de activitate susţinută, Corneliu
Stroe a fost aplaudat evoluând pe podiumuri din Franţa, Germania, Serbia, Elveţia, Portugalia,
Marea Britanie, Spania, Bulgaria şi, desigur, România.
Ca semn de preţuire şi sinceră amiciţie, maestrul Johnny Răducanu i-a
imaginat un supranume de alint, „Dezideriu”.
Spre regretul colegilor de vocaţie şi al publicului, sîmbătă 10 iunie Corneliu
Stroe a trecut în nemurire... Căci artiştii autentici reuşesc să devanseze efemera existenţă
pământeană, continuând să dăinuie în amintirea contemporanilor prin generoasele dăruiri scenice live şi în mass
media din timpul vieţii, ca şi prin mărturiile valorice lăsate posterităţii – în cazul său înregistrările
discografice editate în ţară şi peste hotare, în Anglia şi Franţa. De menţionat astfel albumele LP „Horizons”
(1985) şi „Transylvanian Suite” (1986), ambele cu Harry Tavitian, la casa londoneză Leo Records;
„Creaţiunea” (1991), tot cu Harry Tavitian, la casa Electrecord; „East West Creative Combinations”
(1988), cu quartetul Harry Tavitian / Hans Kumpf / Reinhart Hammerschmidt / Corneliu
Stroe, la casa Electrecord; caseta audio şi albumul „Roots” (1987, 1995), cu „The Blues Community”
cuprinzându-i alături de Corneliu Stroe pe Harry Tavitian, Cătălin
Rotaru şi Hanno Höfer; CD-urile „Postcommunism Athmosphere” (1994), cu Zig
Rag Orchestra la casa Harmonia Mundi din Franţa; „Visul toboşarului” (1999) cu Ovidiu Lipan
Ţăndărică, la casa Intercont Music.
Corneliu Stroe. A fost un muzician.
Un om.
Florian Lungu
12 iunie 2017
|