Conceptul de World
Music
Abordarea acestei teme are ca scop evidenţierea efectelor multiculturalităţii şi
multietnicităţii prin intermediul world music-ului. Accentul este pus pe nevoia individului de a comunica, de
a cunoaşte, de a se exprima prin cultură şi de a-şi forma o identitate culturală. Muzica lumii conturează
gradul de acceptare şi pe cel de accesibilitate către celălalt. Este un gen de larg consum, destinat tuturor
categoriilor, indiferent de vârstă, sex, culoare politică, etnie, etc., uşor de adaptat numeroaselor tipuri de
personalităţi psiho-sociale. Capacitatea de a jongla cu diversele stiluri, ritmuri, melodii, motive muzicale
marchează şi caracterul improvizatoric al muzicii lumii. Este un cod cultural care se poate exprima gestual,
vestimentar, sonor, olfactiv, etc şi care a stârnit nenumărate controverse de-a lungul timpului, tocmai
datorită acestui sincretism.
Muzica lumii a fost atribuită „of any culture that are created and
played by indigenous musicians”. Ea conţine o gamă largă de manifestări, denumirea în sine stimulând imaginaţia
către sonorităţi variate, colorate, cu rădăcini înfipte adânc în timp.
World music-ul este pus în strânsă legătură cu termeni precum social, multicultural,
multietnic, mondializare, cultura în toate manifestările ei. Factorii economici actuali contribuie la
dezvoltarea fenomenului world-music, dintre care amintesc: turismul cultural, emigrarea, calitatea vieţii,
mijloacele de comunicare interne şi internaţionale, tehnologia modernă, etc.
Ceea ce prezintă world music-ul este un colaj de acţiuni.
Însumează varii informaţii cu specific tradiţional, pe care le procesează prin diverse metode de ordin estetic –
sonore, vizuale, palpabile, olfactive – (instrumentale, vocale, tehnologice, de regie, vestimentare), astfel încât
mesajul să-şi atingă scopul, care poate fi unul: tradiţional, cultural, spiritual, politic, social, de orientare
sexuală, economic, ecologic, etc. Generozitatea oferită de această nişă sonoră provine, pe de o parte, din
amplitudinea atinsă la nivel mondial, datorată tehnologiei moderne; iar pe de altă parte, este vorba despre
multitudinea, poate chiar şi infinitatea, posibilităţilor de joncţionare ale trecutului cu prezentul, prin toate
reprezentările sale culturale.
Sintagma world music propune numeroase perspective datorate
varietăţii domeniilor cu care colaborează. Gradul de receptivitate, deschiderea către celălalt, dorinţa şi nevoia
de a cunoaşte cât mai multe, de a comunica, au un rol deosebit de important în acest act de creaţie şi de
redimensionare a creaţiei.
Expresie arhifolosită în zilele noastre, mai ales în comerţ şi în limbajul
internaţional, world music este atribuită mai multor tipuri de mişcări muzicale. Spre exemplu, nume consacrate
precum Goran Bregovic, Ravi Shankar, Oliver Shanti, Kitaro, Lorena McKenith, Gheorghe Zamfir sunt
reprezentanţi ai acestei specii muzicale. Ei prelucrează fragmente, piese cu specific tradiţional sau
realizează compoziţii proprii în spiritul unei anumite culturi, cumulându-le unui gen comercial sau folosind o
astfel de structură muzicală. Muzica acestor interpreţi a ajuns pe marile scene ale lumii, mai ales datorită
folosirii ei ca şi coloane sonore în filme celebre, fiind premiată în festivaluri importante precum Cannes,
Palme d’Or, Oscar, etc.
Este bine să avem în vedere caracterul dual al
acestui concept. Pe cât de modernă este această muzică – folosindu-se, pentru prelucrarea sunetului, de instrumente
electronice, computere, mixere – , ea îşi face numărul folosindu-se de tehnica citării unui text muzical
tradiţional, adăugându-i-se şi instrumente specifice unor culturi diferite. Manifestarea în sine prezintă o notă de
ambivalenţă: interpreţii consacraţi deja (la noi: Taraful din Clejani,
Damian Drăghici, Gheorghe Zamfir, Harry Tavitian) – granzii, se opresc mai
mult asupra trăsăturilor estetice ale spectacolului aflat în promovare. La pol opus sunt grupurile periferice
acestui gen muzical, cei ce tind spre celebritate, însă a căror prioritate este comercialul, estetica rămânând în
plan secund.
Dincolo de mesajul sonor, se implică şi cel gestual, melodic, vestimentar,
manifestându-se un intens act de comunicare, determinat şi de confluenţa mai multor culturi, etnii, stiluri
muzicale, etc. Ceea ce părea a se pierde definitiv, este omogenizat astăzi în world music. În cazul acestui
gen muzical, actul de comunicare reclamă o interacţiune permanentă cu celălalt, acesta din urmă perceput sub
toate accepţiunile sale: seamănul, rivalul, străinul, oaspetele, dominantul, dominatul. Atât publicul, cât şi
individul îşi pot atribui, astfel, un sentiment de apartenenţă sau îşi pot dezvolta o identitate multiplă.
„Accesarea” celuilalt angajează cunoaşterea lui, a culturii, societăţii, locului din care provine, indiferent
de scopul interacţiunii.
Este un fel de-a spune „world music”, lăsând loc de interpretări,
ambivalenţe, exprimarea omogenităţii prin heterogenitate, a „unităţii prin diversitate” (idee arhipromovată de
instituţiile Uniunii Europene). Nu este „curăţată” muzica pentru a scoate în faţă o sonoritate pură, unică; ci
flexibilitatea, capacitatea de absorbţie, interacţiunea a cât mai multe straturi sociale şi istorice este scopul
urmărit de acest gen.
Melodii cu specific popular, împrumutate din alte ţări, au ajuns
consacrate, fiind atribuite unor etnii (după cum este şi cazul celebrei piese ceremoniale Hava Nagila, ale
cărei origini se află în repertoriul ucranienilor din Bucovina). Pe de altă parte, numeroase formaţii de rock,
pop, hip-hop, etc. folosesc fragmente din folclorul altor popoare sau al propriului popor, în compoziţia unor
piese ce pot avea ca subiecte o poveste de dragoste orientală, conflictul dintre două religii sau popoare,
încercarea de a reda momente dintr-un anumit ritual, consecinţele unui experiment devastator (Hiroşima şi
Nagasaki) sau pur şi simplu nevoia de a reînvia vechile melodii.
Muzicii lumii i s-a adăugat elementele specifice momentelor festive,
de data aceasta, pentru lumea nouă – care pot fi recunoscute cu uşurinţă de către civilizaţiile surprinse de
febra occidentalizării şi cu ajutorul cărora publicul poate primi cu mai puţină strângere de inimă produsul:
în secţiunea instrumentală s-au păstrat ustensile precum chitara electrică, setul de percuţie specific
formaţiilor rock, orga electronică, fiind introduse, rareori, instrumente din ţara de provenienţă a
cântecului; melodia este pliată pe o armonie digerabilă pentru cel ce o ascultă; sunt păstrate obiecte din
vestimentaţiile altor popoare, minorităţi, comunităţi.
Vizează o structură multietnică şi multiculturală, evadînd de după
gratiile conservatorismului tradiţional, şi subliniind vitalitatea creată de combinarea canonului cu ceea ce
aparţine celuilalt, cu alt-ceva. Este o industrie culturală a urbanului, care se manifestă la toate nivelurile
claselor sociale. La baza identificării world music-ului se află tehnica citării unui text folcloric muzical şi
literar. Nu este exclusă posibilitatea regăsirii unui dans românesc la popoarele asiatice, care au început
exploatarea culturală a teritoriilor sud-est europene. Uşurinţa de a călători în alte ţări, apărută în urma
mondializării – în cazul nostru şi europenizarea – oferă în primul rând impactul frecvent cu o nouă
cultură.
În accepţiunea world music-ului (fenomen cu manifestare
preponderentă în urban), este frecvent întâlnită influenţa muzicilor tradiţionale provenite din lumea a treia, dar
acum şi din toate culturile tradiţionale din întreaga lume. Omul, pentru setea lui de cunoaştere, aplică şi la
descoperirea altor grade de civilizaţie, din nevoia de a-şi completa întregul său profil
psiho-socio-cultural.
FUNDATIA SIBIU JAZZ FESTIVAL
CAMPULUI 16, 550126 SIBIU, ROMANIA; TEL +40 369 405490, FAX +40
269 224282,
MOBILE +40 745 787972,
OFFICE@SIBIUJAZZ.EU,
SIBIUJAZZFESTIVAL@YAHOO.COM, WWW.SIBIUJAZZ.EU
|