Calea spre Dumnezeire (I)
Ascultam Ofranda muzicală pe care Bach i-a făcut-o regelui Frederick al II-lea, şvab din
dinastia Hohenzollern, şi mă gândeam la Ciolannis şi alţi împăraţi comunişti şi postcomunişti ai României,
dacă au făcut vreodată gestul de a invita vreun compozitor la curtea lor, cum făcuse regele flautist Frederich
cel Mare al Prusiei, când l-a chemat pe Bach, i-a dat o temă muzicală, iar acesta a improvizat pe loc o
magnifică fugă, apoi, întors la Leipzig, a mai scris pe această temă, numită Thema Regium, încă şapte
ricercare, două canoane şi o sonată pentru flaut, vioară şi clavir. Reunite, aceste piese au fost trimise
regelui sub titlul de Ofrandă.
Mă gândesc la Gheorghe Zamfir. Ceauşescu nu numai că nu l-a chemat vreodată la curtea sa,
ci l-a izgonit din ţară, i-a cauzat un trist exil de 8 ani, care s-a repetat după ’90, când atitudinea lui Iliescu
şi Constantinescu a fost la fel de odioasă („Pleacă cât mai repede acolo de unde ai venit!”). Aşa se întâmplă când
o ţară e fără Dumnezeu, adică fără rege, ci doar cu atei şi afoni în fruntea ei!
Dinastia Hohenzollern avea ca deviză Nihil sine Deo, aşa cum se vede scris şi la Castelul
Peleş, unde muzica era ca acasă, iar George Enescu avea camera lui acolo, regina alias poeta Carmen Sylva îi era ca
o mamă („vice-mama mea”, o numea el, iar ea îi spunea „copilul meu de suflet”), dovadă că pe versurile ei Enescu a
compus numeroase lieduri. Împreună au oferit multe concerte la palat, regina fiind pianistă şi cântăreaţă. Tot
reginei i-a dedicat Enescu Poema Română, iar cuplului regal piesa Aubade, un trio pentru
vioară, violă şi violoncel. Şi când Carol al II-lea avea să-l numească senator, a compus suita Impresii din
copilărie (1940) şi i-a dedicat-o!
Ei, asta face Festivalul de Muzică Veche, ne provoacă la nostalgii, ne aminteşte de
vremuri mai bune, care vor mai veni oare vreodată pentru România? De la abdicarea regelui, din 1947, un popor de
creştini a fost condus numai de amartaloi, cum îi numea Mircea Eliade pe satanizaţi. Nici biserica nu a scăpat de
ei. S-au descurcat creştinii cum au putut. După ’89 au apucat masiv drumul străinătăţii. Dar nu este o soluţie. Mai
devreme sau mai târziu, cum îmi spunea preotul Vasile Haţegan din Cleveland, se vor pierde sau vor deveni altceva.
Românii trebuie să crească în vatra de acasă. Să lucreze pentru România, iar minunea cea mare pe care trebuie s-o
facă este purificarea ei. Acasă au rămas cine nu a avut putere şi cei alteraţi, amestecaţi cu ţiganii şi cu tot
felul de refugiaţi! Care e viitorul? Va mai găsi poporul român unitatea? Dar mai ales îl va regăsi pe Dumnezeu, pe
acel Dumnezeu al Predaniei (teoretizat de Nae Ionescu), aşa cum i l-au lăsat strămoşii?!
Sunt eroi cei care fac ceva pe această cale a recuperării, a reînvierii, a purificării.
Fără să aibă un program în acest sens, şi Festivalul de Muzică Veche poate fi
inclus pe drumul bun. Căci tot ce se cântă la acest festival este regal, sunt piese compuse la curtea regilor, în
palatele nobililor care iubeau muzica, iar atmosfera princiară răzbate din sunetele ei. Nu întâmplător Festivalul
se desfăşoară în palate şi biserici, precum Palatul Cotroceni, Palatul Bragadiru sau Biserica Anglicană.
Bravo, e un eveniment care urcă strada la cultură, la idee, nu aşa cum declară ignobilii
organizatori ai Festivalului „Enescu”, care se mândresc că Festivalul coboară muzica simfonică în stradă, în piaţă!
Asta era deviza comuniştilor! Coborâţi-o, fraţilor, faceţi din toată muzica o aceeaşi manea, fiindcă tot are nevoie
ţara de manele, de proptele, să nu se dărâme!
De ce oare această goană aberantă spre populism, spre vulgar, când muzica e o creaţie
divină, s-a născut din suflul lui Dumnezeu, apoi din syrinx, naiul lui Pan, şi a ajuns să facă istorie la curţile
domnitorilor şi regilor lumii, care au ridicat-o acolo unde îi este locul, pe o treaptă divină? Şansa spre
normalitate este elita creştină, este calea spre idee, spre Dumnezeire.
*
Iată ultimele concerte. Am avut revelaţia unor instrumente vechi, ca
Viola da gamba şi Viola organica. A lipsit Viola pomposa, care este creaţia lui Bach,
care a fost şi inventator de instrumente şi a dorit să facă o viola da gamba impozantă, pompoasă, precum a ajuns
orga. Să nu uităm că el este reprezentantul cel mai strălucit al muzicii baroc, care a făcut trecerea dintre
Renaştere şi clasicism. Şi barroco înseamnă „perlă deformată”, cu referire la ornamentaţiile acestei muzici, la
libertăţile şi improvizaţiile ei epatante. De aceea, cei mai străluciţi muzicieni au
apărut atunci, stilul baroc oferindu-le posibilităţi nelimitate, cum au demonstrat compozitori ca Bach, Händel,
Vivaldi, Scarlatti, Telemann, Corelli, Monteverdi, Rameau sau Purcell. Atunci a fost creată tonalitatea, care a
contribuit la ornamentaţia instrumentală şi a dus la naşterea unor genuri muzicale faimoase şi azi, ca opera,
cantata, oratoriul, concertul, sonata. Muzica barocă, dezvoltată într-o lungă perioadă de timp 1600 – 1750, cu
reveniri ulterioare (în România era la modă la începutul sec. 20), este o îmbinare a două caractere, cel elaborat
şi cel liber sau improvizat.
Însăşi Ofranda lui Bach reflectă acest caracter liber, pompos, dar şi bine
temperat, echilibrat, iar interpreţii formaţiei belgiene „Il Gardellino” au cântat-o ca atare. Şi s-a văzut încă
din start, din Ricercar a 3. Chiar denumirea de ricercare spune totul. În italiană, înseamnă a
căuta, a investiga. Este o compoziţie care precede fuga, are mult tumult, iar Bach s-a dovedit maestrul
virtuozităţii. El a sintetizat toate stilurile epocii şi a creat limbajul polifonic, care corespunde cel mai bine
cu imaginea arhitonală a lui Dumnezeu. Bach a fost misticul absolut printre credincioşi, în pofida tragediei
neîntrerupte prin care a trecut. După cum se ştie, el a avut 21 de copii, de la două neveste, dintre care numai opt
au trăit. Ceilalţi 13 au fost luaţi la Dumnezeu de mici. Aceste pierderi nu s-au transformat în ură, în blesteme,
în revoltă, ci într-o continuă adorare a lui Dumnezeu. Este unul dintre cele mai mari modele ale
creştinismului.
La baza limbajului său muzical, Bach a pus coralul catolic, cu linii melodice provenite
nemijlocit din creația populară. Această rădăcină în arta populară constituie cheia de boltă a expresivității
operei sale, în pofida aspectului ei aparent abstract.
Şi iar mă gândesc la Gheorghe Zamfir, care a fost acuzat de diriguitorii noştri că în
compoziţiile sale se inspiră din muzica populară romînească! Cei de la Electrecord (Theodor Carţiş), de la
Institutul de folclor (Tiberiu Alexandru) şi de la Uniunea Compozitorilor, cu Zeno (studenţii îi spuneau “zero”)
Vancea în frunte, l-au deposedat de o avere uriaşă în urma emiterii unii document ticălos, lipsit de cunoaşterea
muzicii, prin care lui îi luau toate drepturile, iar străinilor le dădeau mâna largă să se înfrupte cum doresc din
folclorul românesc! Dacă s-ar fi aplicat criteriul lor aberant în lumea muzicii, ar fi foşti deposedaţi de
creaţiile lor sute, mii de compozitori care s-au inspirat din folclor, de la Bach şi Mozart la Ravel şi
Enescu.
*
Viola da gamba e un instrument înrudit cu violoncelul şi
contrabasul. Are 4 corzi şi racordajul la fel cu surorile ei mai mari. În epoca barocă
exista un număr mare de viole, dintre care cele mai cunoscute sunt viola d’amore, viola da braccio (pentru braţ) şi
viola da gamba (pentru picior).
S-a cântat mult Bach la această ediţie a Festivalului de Muzică Veche, dar ansamblul
elveţian „The Little Light Consort” ne-a oferit piese numai în primă audiţie românească din compozitori mai puţin
cântaţi ca Orlando Gibbons, Thomas Lupo, John Jenkins, John Caprario, Vincenzo Ruffo, Thomas Tomkins, Eustache Du
Caurroy, Alexander Agricola, Henry Purcell, John Baldwin, toţi compozitori din sec. 16 – 17. Interpreţii Soma
Salat-Zakariás (viola da gamba sopran), Mathilde Gomas (viola da gamba tenor) şi Leonardo Bortolotto (viola da
gamba bas) şi-au numit concertul Royal Fantasies / Fantezii regale, desfăşurat la Palatul Cotroceni,
care pare să-şi reintre în drepturi, după lunga confiscare comunistă şi neocomunistă.
Mai trebuie spus că, în istoria muzicii, Consortul de viole ocupă un loc important în
creaţia instrumentală. El este originar din Anglia, reprezentativ pentru cultura acestei ţări, dar s-a răspândit şi
în alte zone ale continentului european, fiind agreat de mulţi iubitori ai instrumentului în sine. I s-au dedicat
numeroase pagini de literatură muzicală de către compozitorii englezi, în special. Consortul de viole era o
formaţie foarte la modă în cadrul curţilor regale europene şi în elevatele cercuri intelectuale ale vremii. A
interpreta muzică în cadrul unui consort de viola da gamba constituia un semn de distincţie, iar cei care aveau un
consort de viola da gamba erau consideraţi persoane cu influenţă. Pentru nobili, era un mod de a-şi petrece timpul
şi de a socializa. Termenul „consort” înseamnă „a acompania”, de aceea la concertele de plăcere, consortul de viole
se asocia curent cu solişti vocali. Dar eu văd şi o asociere cu naiul. Naiul primaş, acompaniat de un consort de
viole!
Va urma.
Grid Modorcea 2 decembrie 2015
|