BIG BAND-UL RADIO: FINAL CU
PUBLIC
Încheiere de stagiune 2020 – 2021 realmente apoteotică a Big band-ului
Radio: un concert de excepţie, a cărui ţinută a fost acreditată în principal de două rezonante nume:
maestrul baghetei dirijorale Ionel Tudor şi înzestratul, multi-premiatul pianist compozitor
invitat Sorin Zlat... un concert valorizat deopotrivă de contribuţii instrumentale apreciabile, de
ansamblu şi individuale, aport înnobilat de un contaminant entuziasm!
Joi 24 iunie a. c. ora 19,00 – emoţii în premieră iscate, după multe luni de spaţii inerte ale
scaunelor goale, de prezenţa vie în Sala Radio a Măriei Sale Publicul. Concomitent, revenirea
radioasă la familiarele vibraţii ale aplauzelor – recompense legitimând spontan calitatea prestaţiei sonore de pe
podium!!! Şi la fel de emoţionat ca artiştii, prezentatorul Cristian Marica mulţumind în mai
multe rânduri melomanilor care au onorat cu benefica lor existenţă loco, actul devoţiunii pentru muzică al celor
cincisprezece componenţi ai Big band-ului, plus câţiva interpreţi oaspeţi.

În deschidere, după o sugestivă introducere a pianului, a zumzăit în auz exuberanta creaţie
„EVERLASTING” expusă de Liviu
Negru la ghitară, piesă compusă şi orchestrată de Gordon Goodwin scintilând în
complexe armonii, în emancipate, pline de miez chorus-uri speciale ale suflătorilor,
ce au alternat cu – apoi au dialogat cu – confesiunile pe claviatură ale lui Sorin
Zlat debordând de imaginative meandre melodice. A fost acesta primul dintre cele şase momente
muzicale oferite în tutti de-a lungul celor circa o sută de fascinante minute ale comuniunii de spirit dintre
artişti şi auditori.
Alertă ca tempo, emanând forţă şi vigoare, tema „THE
LOUP” datorată lui Woody Witt şi aranjorului Thomas
Wenslinski le-a prilejuit evoluţii improvizatorice admirabile atât pianistului virtuoz Sorin
Zlat, cât şi celor doi membri ai Bigband-ului Radio afirmaţi drept
destoinici solişti: Silviu Groaza la trompetă şi Cătălin Milea la
saxofon tenor. Succesiv, familiile de suflători brass &
reeds au irumpt în dezlănţuite chorus-uri speciale, cu
inserţii ritmice dezinvolte ale bateristului invitat Iulian Nicolau.
Cuprinsă în suita de piese ce au beneficiat fără excepţie de aranjamente remarcabile, notoria
temă „BODY AND SOUL” a lui Johnny
Green, măiestru orchestrată de Bob Florence, s-a demarcat ca un punct
culminant în ceea ce priveşte bogăţia de sensuri a scriiturii în partitură, dar şi sub aspectul
eficienţei interpretative a ansamblului evidenţiind odată în plus intervenţia solistică intens expresivă a lui
Sorin Zlat. În viziunea aranjorului, tema a comportat o amplă expansiune orchestrală, incluzând un
excepţional chorus de saxofoane, urmat de un exploziv travaliu colectiv al tuturor suflătorilor pigmentat cu
energizante accente percutante ale bateriei!
Ca şi cu anterioare prilejuri, în zona centrală a programului a intervenit un episod... cameral
dacă putem numi astfel tronsonul de cinci piese interpretate de pianistul compozitor Sorin
Zlat în trio cu contrabasistul Mike Alex şi cu bateristul Iulian
Nicolau, toţi trei reprezentând incontestabil nume de referinţă pentru generaţia tânără şi medie a
jazzului autohton. Am putut admira astfel, clipe de jazz autentic ca trăire şi luxuriantă inventivitate creatoare,
proprii incitantelor compoziţii ale liderului intitulate „THE LAND OF
DREAMS”, „LITTLE MAXIMUS”,
„ROXANE” şi „ON
TIME”, Sorin Zlat găsind cu cale ca, între primele două şi ultimele sale
două creaţii să includă, redimensionată în personal concept tema lui Chick Corea „ETERNAL CHILD”, drept tribut pentru memoria ilustrului muzician american de jazz
care în chip tragic a trecut în nemurire la data de 9 februarie a acestui an. În cele două din urmă menţionate
piese, numitului trio i s-a alăturat cu sesizabil câştig valoric, mereu inspiratul improvizator Cătălin
Milea care a cântat alternativ la saxofon sopran şi la saxofon tenor.

Pentru ultimele secvenţe ale concertului, Big band-ul Radio s-a
regrupat sub bagheta autorizată a maestrului Ionel Tudor, ansamblu alăturându-i pe Silviu
Groaza, Sebastian Burneci, Laurenţiu Moise, Silviu
Albei la trompete; Adrian Cojocaru, Florian Radu, Ciprian
Partenie, Andrei Bolbocean la tromboane; Diana Suciu la
saxofon tenor, Evgheni Mamot şi Paolo Profeti la saxofoane alto,
Cătălin Milea la saxofon tenor şi la saxofon sopran, Cozmin Suciu la
saxofon bariton; Liviu Negru la ghitară, Adrian Flautistu la contrabas;
şi tot în secţia ritmică invitaţii Sorin Zlat la pian şi Iulian
Nicolau - baterie. În această distribuţie a rolurilor interpretative, ne-am mai lăsat captivaţi de:
insolita creaţie (din vremea pandemiei) a lui Sorin Zlat „INVOLUTION”, în aranjamentul semnat de basistul italian Gianluca
Renzi, temă fructificată variaţional spontan cu notabilă agilitate de compozitorul însuşi la pian, de
Liviu Negru la ghitară şi Cătălin Milea la saxofon tenor; iar ca
epilog, celebrul standard al jazzului modern „GIANT
STEPS” – autor John Coltrane în aranjamentul
lui Mike Taylor, de-a lungul travaliului dezvoltător distingându-se prin marcante contribuţii
solistice Cătălin Milea şi Sorin Zlat.
La cererea insistentă a publicului, a fost reinterpretată ca
bis (în lexicul jazzului, acest termen se defineşte prin vocabula
encore) piesa „BODY AND SOUL”.
Jazz cu public la Sala Radio, în încheierea stagiunii 2020 – 2021 a Big band-ului
Radio şi a invitaţilor săi de prestigiu. Un concert – reviriment!
Florian Lungu 15 iulie 2021
Capturi foto – Marius G. Mihalache
PS. Mai mult ca sigur, un disc memorând înregistrarea live a evenimentului interpretativ evaluat
în rândurile de faţă, ar fixa un veritabil reper în jazzul autohton al anului 2021...

Legenda fotografiilor: 1. Big band, dirijorul Ionel Tudor, public; 2.
Sorin Zlat; 3. Mike Alex, Cătălin Milea, Iulian
Nicolau.
|