BIG BAND-UL RADIO LA VÂRSTA
DESENELOR ANIMATE
Încă un episod din serialul „Jazz Evenings at Radio Hall” s-a
depănat pe scena Sălii Radio joi 22 aprilie 2021 de la ora 19,00 cu participarea proeminentă a Big
band-ului Radio sub autorizata diriguire a maestrului baghetei, Ionel Tudor.
Întrucât şi de astă dată – din pricina interdicţiilor impuse oligarhic de blestemul pandemiei – scaunele din sală
au rămas neocupate, compensaţia dăruită melomanilor a constat în transmiterea live a
concertului, ca de obicei pe posturile de radio România Cultural, România
Muzical (audio), concomitent şi pe Facebook (inclusiv video).
Fiindcă în chip meritoriu evoluţiile din acest an ale Big band-ului
Radio, atât în formulă completă cât şi în ipostază combo, au avut în
intenţie a ilustra prin programul ales câte o temă comună tuturor pieselor, conţinutul concertului din 22
aprilie a apărut subsumat unui concept totodată generos şi atractiv: melodii din coloanele sonore ale unor
celebre pelicule de desen animat – de aici şi genericul „AGES OF ANIMATED
JAZZ” – secvenţe regândite pe suportul timbral al orchestrei mari de gen. Responsabili cu
selecţia temelor / aflarea versiunilor adaptate pentru big band au fost dirijorul lider Ionel
Tudor şi trompetistul Sebastian Burneci. Iar oficiile de bună gazdă
„MC” (master of ceremony) au revenit ca şi cu anterioare prilejuri lui
Cristian Marica, prezentator fluent, informat, charismatic.
În primele minute am urmărit un moment introductiv de jazz „clasic” propulsat cu swing în
piesele „BASIE STRAIGHT AHEAD” (muzica şi aranjamentul semnate de Sammy
Nestico, renumit muzician trecut în nefiinţă anul acesta în data de 17 ianuarie la vârsta de 96 de ani!),
chorus-urile solistic-improvizatorice fiind susţinute consecutiv de Evgheni Mamot la saxofon
tenor, respectiv George Natsis la pian; şi „MISS FINE”, o temă a
saxofonistului, clarinetistului compozitor, orchestrator şi dirijor Oliver Nelson, valorificată
variaţional de Sebastian Burneci la trompetă cu surdină; de relevat interesanta scriitură a
chorus-ului special încredinţat de aranjor pachetului de suflători!
Salba de creaţii „animate”, preluate şi în jazz, s-a deschis cu celebra temă scrisă acum o
jumătate de veac de Henry Mancini intitulată „PINK
PANTHER” (autorul fiind şi aranjor), drept principal leitmotiv melodico-armonic conducător
pentru coloanele sonore ale peliculelor cinematografice / serialelor TV omonime; în tălmăcirea Big
band-ului Radio, demne de apreciat au fost pasionatul solo de saxofon tenor al Dianei
Suciu şi intervenţia succintă a trompetistului Silviu Groaza.
Cu un puls ritmic mai alert, cunoscuta compoziţie a lui Terry Gylkison „THE BARE
NECESSITIES” din soundtrack-ul filmului „Cartea junglei”, i-a
prilejuit pianistului George Natsis o inspirată, dezinvoltă preumblare solistică pe
claviatură. Iar cât priveşte aranjamentul deosebit de reuşit, purtând autograful aceluiaşi profesionist de
înaltă clasă, prolificul Sammy Nestico, am admirat – ca şi în orchestrarea lui Henry
Mancini – subtilităţile armonice şi izbutitele mixturi timbrale plăsmuite cu gust.
Ne bucură să evidenţiem în continuare şi o contribuţie românească de ţinută în creionarea de
către Cătălin Milea a vestimentului orchestral de jazz conferit învăluitoarei balade
„WHEN YOU WISH UPON A STAR” – autori Leigh Harline şi
Ned Washington. Graţie conceptului aranjorului, în familia instrumentelor de suflat cu ancie, în
speţă saxofoanele, au intervenit pentru interpretarea acestei secvenţe, surse sonore alternative: flautul
(Paolo Profeti), clarinetul (Cozmin Stanciu) precum şi, acreditate sieşi de
Cătălin Milea, flautul piccolo, percuţia (afroton cabalonga shaker),
precum şi saxofonul sopran cu care a încrustat în sunet un mirific solo, urmând momentelor improvizate la trompetă
de Sebastian Burneci şi la pian de George Natsis. Ne referim, desigur, la
binecunoscutul cântec din coloana sonoră a filmului lui Walt
Disney „Pinocchio”, cântec care a cucerit la vremea sa „Premiul
Oscar pentru cea mai bună melodie originală”!
Ajunşi pe la mijlocul cronicii concertului „AGES OF ANIMATED JAZZ”, se
cuvine să dezvăluim – şi prezentatorul Cristian Marica a făcut-o – numele componenţilor
Big band-ului Radio: familia brass – trompete
Silviu Groaza, Sebastian Burneci, Laurenţiu Moise,
Silviu Albei şi tromboane Adrian Cojocaru, Florian Radu,
Ciprian Partenie, Andrei Bolbocean; familia
reeds – Diana Suciu - saxofon tenor, Paolo
Profeti - saxofon alto, flaut, Cătălin Milea saxofon alto, saxofon sopran,
flaut piccolo, percuţie, Evgheni Mamot - saxofon tenor, Cozmin
Stanciu - saxofon bariton şi clarinet; rhythm section – George
Natsis - pian, Eugen Tegu - ghitară bas, Liviu Negru -
ghitară, Laurenţiu Zmău - baterie.
Pentru a treia oară prezent în programul concertului, în dubla ipostază de compozitor şi
aranjor, longevivul muzician american Sammy Nestico numit „the Rolls Royce
of composers and arrangers in big band jazz” a întruchipat prin aranjamentul piesei sale
„PRIME TIME” un veritabil model de echilibru, creativitate, înalt
profesionalism în stilul jazzului clasic swing.
După introducerea pianului acompaniat de secţia ritmică şi tema expusă la unison de
saxofoane,ne-au cucerit prin fantezia investită nedrămuit în contribuţiile lor solistice improvizate,
Florian Radu la trombon, Cătălin Milea la saxofon alto,
Sebastian Burneci la trompetă, după care –nu puteau lipsi – minunate chorus-uri
speciale ale suflătorilor!
Succesivele două secvenţe muzicale au marcat întoarcerea la conjunctura temelor preluate în jazz
din coloanele sonore însoţind desene animate, însă de astă dată aparţinând unor faimoase seriale de televiziune:
„THE MUPPET SHOW THEME” – autori Jim Henson, Sam
Pottle, aranjor Jerry Nowak, cu o intervenţie solistică a lui Cătălin
Milea, acum la... clarinet (timp în care Silviu Albei a schimbat trompeta cu
un instrument de percuţie), apoi nu mai puţin notoria „THE FLINSTONES” creată de
Hoyt Curtin în aranjamentul lui Dave Barduhn (serialul TV
„Aventuri în epoca de piatră” din anii ’60), cu solouri pline de fervoare ale lui
Paolo Profeti şi Cătălin Milea la saxofoane alto, întâi alternativ,
apoi în dialog.
Şi tot din lumea amuzantă, pastelată, îndrăgită de copii a simpaticelor păpuşi
Muppets, – inspirata „THEME FROM SESAME STREET”, avându-i
autori pe Joe Raposo, Jon Stone, Bruce Hart şi ca aranjor pe Denis
DiBlasio (adaptare de Bob Lowden), aleasă drept epilog atractivului univers sonor al
imagisticii desenelor animate: în derularea acestei piese s-au afirmat în sens inovativ, spontan, trompetistul
Silviu Groaza şi bateristul Laurenţiu Zmău.

Concertul „AGES OF ANIMATED JAZZ” s-a dorit – şi a reuşit – a
revela odată în plus polivalenţa disponibilităţilor valorice ale Big band-ului
Radio, eficienţa coordonării asumate cu intensă fervoare de către liderul ansamblului,
Ionel Tudor a trăsăturilor temperamentale, a capacităţilor de implicare afectivă / efectivă
proprii celor şaptesprezece creativi Instrumentişti cu majusculă. În speranţa viitoare a apropierii
sociale – opusă distanţării – dintre artişti şi
publicul prezent în sală, colectivul orchestral împătimit de jazz va continua să
ofere, on line deocamdată, prinosul său de devoţiune pentru arta sunetelor, de două
ori pe lună, joia, de la orele 19,00 în transmisiune directă.

Florian Lungu 7 mai 2021
Capturi foto: Marius G. Mihalache
Legendă foto: Ionel Tudor; George Natsis, Cristian
Marica; Liviu Negru, Laurenţiu Zmău; Evgheni Mamot,
brass & reeds; Big Band Radio.
|