A spune sau a nu spune
lucrurilor pe nume?!
"Jazz isn't dead. It just smells funny." (Frank Zappa)
Cum v-am obişnuit, la Musical Advice rânduim păreri de bine sau de rău, fapte
petrecute sau posibile în viitorul apropiat, sfaturi şi remarci, alte informaţii din lumea muzicală. De foarte
multe ori, adevărul este greu de aflat, pentru că nu se spune lucrurilor pe nume. Acest lucru poate face bine, dar
poate face şi rău. Nouă ne place să declarăm la Arta Sunetelor că: "Adevărul trece dincolo de
timp!" A spune că în România nu există o lege "specială" care să sprijine muzica românească şi de
asemenea nu există un sindicat al muzicienilor, este un adevăr fără tăgadă. A nu spune acest adevăr
este un ajutor imens oferit caselor majore de discuri care promovează (şi) altă muzică decât cea românească.
Lucian Ban a făcut o treabă minunată, dar nu a deschis cutia Pandorei. Articolul 1 din
Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe spune:
"(1) Dreptul de autor asupra unei opere literare, artistice sau ştiinţifice, precum şi asupra
oricăror asemenea opere de creaţie intelectuală, este recunoscut şi garantat în condiţiile prezentei legi. Acest
drept este legat de persoana autorului şi comportă atribute de ordin moral şi patrimonial."
(2) Opera de creaţie intelectuală este recunoscută şi protejată, independent de aducerea la
cunoştinţă publică, prin simplul fapt al realizării ei, chiar neterminată."
Subiectul articolului de faţă este producţia autohtonă de jazz. Vineri, 4 iulie 2014 a avut loc
la Hanul Gabroveni (noul sediu ArCub) o întâlnire cu presa, din seria evenimentelor
conexe gândite de curatorul Festivalului de Jazz de la Bucureşti, Lucian Ban. Tema
zilei: Discul Românesc de Jazz. Astfel că, între orele 12 şi 14 s-a desfăşurat primul
showcase și colocviu pe tema producției de jazz din România, adresat în egală măsură
mass-mediei, industriei muzicale, dar și publicului larg. Au participat: Fiver House Records, A&A
Records, Soft Records, Green Records, 7Dreams Records, Emil Bîzgă, Gavril Ţărmure. De la tribuna acestei
dezbateri am aflat că există circa 7 case de discuri care se ocupă (printre altele şi) de muzica
de jazz. Muzica de jazz este un act muzical creat de un limbaj propriu al muzicianului, prin care
acesta îşi exprimă sentimentele umane ale existenţei. Uneori cu gingăşie, alteori cu exaltare, dar de fiecare
dată cu convingere. Jazz-ul este o parte împortantă a culturii americane și are o contribuție
remarcabilă în cultura muzicală europeană. Sursa de inspiraţie, asemeni blues-ului, rezidă din
experienţa de viaţă, din realitatea emoţiilor umane trăite sau din pură imaginaţie. Jazz-ul este
singura formă a artei sunetelor în care vocea umană poate lipsi cu desăvârşire. "You've got to find some
way of saying it without saying it." spunea marele Duke. Oriunde ea există, îşi face cu prisosinţă
simţită prezenţa şi colorează orizontul jazz-istic cu unicitatea amprentei umane. Jazz-ul (poate) atinge
culmi artistice nebănuite ascultătorului fidel, prin dinamica improvizaţiei sale, fiecare nouă expresie fiind,
spiritual vorbind, unică în felul ei, bună sau foarte bună.
Comunicarea jazz-ului cu masele a dezvăluit în cazul Bucharest Jazz
Festival câteva aspecte ştiute sau neştiute, spuse sau nespuse. Apetenţa publicului pentru gratuităţi, de
orice fel ar fi ele (de la cocktail-ul de lansare la concertele gratuite şi până la resturile alimentare din cort
etc.) este cea mai importantă componentă (de reuşită) pe care s-a bazat alegerea organizatorilor. Este o singură
explicaţie: implicarea politicului în vederea noii campanii de toamnă. Un alt aspect (prea uşor) trecut cu vederea
este sunetul. Pentru mulţi nu a contat, astfel că nu s-a vorbit prea mult despre cum a sunat, atâta timp cât a fost
gratis. Adică, pe banii bucureştenilor. Dacă ar fi existat un bilet de minim 10 lei aceştia s-ar fi
direcţionat către muzicieni sau organizare, sunet şi înregistrare (plus difuzare pe postul naţional). Iar publicul,
am convingerea, că ar fi fost selectat. În preţul biletului se poate oferi un CD cu evenimentul precedent organizat
de ArCub. Oricum lor nu le trebuiesc idei. Puteau pune, pur şi simplu, bilete pentru scaunele din faţă. Cel mai bun
sunet a fost la Dave Douglas Riverside Quartet şi John Scofield Uberjam. Ca întotdeauna, din
păcate, muzicienilor români, sonorizarea le-a jucat feste (cam la toţi din deschidere). Lui Emil i s-a ars staţia
la bis. Alex Simu aproape nu s-a auzit deloc. Vocea
Anei-Cristina Leonte a fost prost captată. Ceva mulţumitor a fost la
IORDACHE. Am înţeles că de 12 ani ArCub lucrează cu aceeaşi companie de sunet (Five's). Explicaţiile ulterioare nu-şi au rostul. Evenimentul s-a consumat între 2 şi 6 iulie
2014. Cel mai bun lucru al acestui festival a fost creierul, gânditorul momentelor festivalului (inclusiv al
evenimentelor conexe). Mai puţin locaţia şi ora de desfăşurare, în special a evenimentelor conexe (ele nu şi-au
atins scopul). Lucian Ban a ales muzicieni români şi străini de certă valoare din lumea jazz-ului,
unii dintre ei fiind in premieră în România (Dave Douglas, Steve Swallow, Carmen Lundy şi JULIA
HÜLSMANN). Ultimul aspect pe care vreau să-l remarc a fost existenţa unui cort pentru servire alimente
şi diverse băuturi şi, de protecţie în caz de vreme nefavorabilă. Spaţiul acestuia a fost aproape suficient
pentru scopul creat, dar nimeni nu s-a gândit la distanţa faţă de scenă şi implicit la deranjul rumorii de la
mesele din cort şi, al doilea fapt sonorizarea acestuia, inexistentă. Dimensionarea şi amplasarea toaleletelor
ecologice a fost prost gândită. Trebuia un număr dublu, dacă ne lăudăm că am avut circa 2.000 de oameni pe
seară. Totuşi, pot spune, că a meritat atenţia noastră. Un festival bun de jazz, de ţinută, creat pentru
locuitorii Bucureştiului, pentru care Lucian Ban are tot respectul nostru. El însuşi este un pianist
de senzaţie, un model de muzician profesionist şi un responsabil desăvârşit. Să nu uităm că urmează de mâine
Gărâna Jazz Festival ediţia 2014, chiar dacă este la 500 km distanţă, ea vă poate
surprinde cu nume extrem de interesante şi inedite. Un festival care a produs şi un pui (bastard) în Timişoara,
JazzTM, cu banii primăriei din Timişoara (circa 500.000 lei), iar Gărâna chinuindu-se cu bani ce provin în mare
parte de la prieteni şi de la investitori bucureşteni. Aproape în acelaşi timp se desfăşoară amândouă. Povestea
cu capra... Este bine să existe cât mai multe festivaluri de jazz, creează competiţie, oferta se diversifică,
ascultătorii se bucură, dar nu trebuiesc organizate în aceeaşi perioadă de timp. Cam atât despre festival şi
festivaluri.

În ceea ce priveşte conferinţa de presă dedicată discului românesc de jazz să notăm în
principal, faptul că au participat numai case minore de producţie sau distribuţie (printre altele şi) de jazz şi
mai ales că interesul mass-mediei (presă scrisă, on-line, radio şi TV) a fost unul reţinut. După părerea mea,
scopul era demascarea celor care ţin la sertar propunerea legislativă de sprijinire a muzicii româneşti, din orice
partid, club sau conjuraţie ar face parte, precum şi faptul că, în această ordine relativă
existentă, muzicienii români şi creaţiile lor nu sunt cunoscute, darămite plătite. Creatorii celebrei
holograme reuşesc să ţină sub control producţia de muzică românească, importul de muzică din occident şi piaţa de
vechituri, de tip second hand (LP, CD, VHS, DVD) care nu are reprezentare în oferta muzicală de (la) suprafaţă.
Cat Music a organizat prin Media Services Events 2 ediţii ale unui Masters de
Jazz, care i-a avut ca invitaţi în 2008 şi 2009 pe: Al Jarreau, Dianne Reeves, Erik Truffaz, Count Basie
Orchestra, Monty Alexander Trio, Chick Corea, John Mclaughlin, Nigel Kennedy, Richard Bona, Chick Corea, Lenny
White, Stanley Clarke, Jan Garbarek. Nu a fost prezentă la dezbaterea cu pricina. Regret de asemeni, ca la
acest festival nu a participat o mare voce a jazz-ului românesc, Luiza Zan. Grupul cu care s-a impus, grupul
de funk SLANG a fost lansat în România de compania Zone Records (licenţiată Universal Records, preluată de compania
Roton). Nici dumnealor nu au fost prezenţi. Am remarcat la Bucharest Jazz Festival prezenţa
quintet-ului Ana Cristina Leonte, care este într-adevăr o valoare în devenire a jazz-ului românesc cu primul său
proiect şi album - Secret Lover, apărut la casa de discuri Fiver House Records,
epuizat în câteva minute după susţinerea recitalului. O casă de discuri care susţine artistul (de jazz), îi
apară drepturile şi-l ajută "birocratic" să se lanseze în piaţa muzicală. Pentru hologramă bat-o vina! "Iar
drepturile de autor şi drepturile asupra înregistrării rămân ale artistului şi nu ale casei de
discuri", îmi spunea Mihai IORDACHE după încheierea conferinţei de presă. Am fost de asemenea
privilegiat să vorbesc cu unul dintre cei mai importanţi creatori de muzică de film, prezent la acest showcase,
Adrian Enescu. Am aflat de la domnia sa, că nu există sigur această lege în dezbatere la Parlament şi
nici vorbă se se dea crezare şi sprijin acestei idei. Chiar atât de puţin ne iubim ţara dragi guvernanţi? Se
pare că da. Una din întrebările adresate postului Radio România (singurul reprezentant al
audio-vizualului prezent la conferinţă) de către Adrian Enescu a fost: "apropo de Radio România
care are mai multe surse de finanţare, printre care şi abonamentul, care mă obligă pe mine să plătesc
abonamentul şi drept obligaţia lui este să facă politică culturală, ceea ce nu face, din sută la sută ore de
muzică dată, fie ca este simfonică sau jazz, corală etc., muzica românească se regăseşte în proporţie de maxim
10 la sută, restul fiind muzică străină. Eu am făcut multă muzică de film. Este o fetiţă la radio, Cristina
Comandaşu, care cred că are ceva cu compozitorii români. Face emisiuni de muzică de film şi nu există niciun
compozitor de muzică de film din România difuzat. Nici unul, toţi sunt idioţi. Se dau numai compozitori
americani, de când există cinematografia românească de 60 de ani, nu se dă muzică de film românească şi mai
departe putem extrapola...". Nu s-a dat un răspuns. Romulus Arhire de la Soft
Records a indicat una din posibilele cauze ale retrogradării jazz-ului românesc:
mass-media. Domnia sa a precizat în cadrul conferinţei: "...modul cum este reflectată această parte a
creaţiei româneşti în media. Este o problemă din punct de vedere a presei scrise, fără să ofensez pe nimeni de
aici, noi când dăm un comunicat referitor la un produs, la un disc, oricare dintre ele şi, a doua zi cauţi pe
google să vezi cum a fost preluat, descoperi că primele trei pagini sunt identice..." Corect şi adevărat.
Mi-a plăcut intervenţia domnului Voicu Rădescu, creatorul singurului club de jazz de renume din Bucureşti
şi al unui label de jazz cu pedigree. Scurt şi la obiect: Trigon, George Baicea, Johnny Răducanu, Jazz Unit,
East Village, Ada Milea etc. Pe urmele lui calcă cu siguranţă, casa de discuri Fiver House
Records creată de saxofonistul Mihai Iordache. În cadrul conferinţei a fost promovat şi lansat
un disc foarte important pentru lumea jazz-ului din România, Acacia Flower al
trompetistului Emil BÎZGĂ. Un disc cum rar găsiţi în piaţa muzicală de la noi, o carte de vizită
excepţională pentru un muzician ocolit de casele de producţie din România, care a trebuit să fie recunoscut mai întâi
afară pentru a fi băgat în seamă în România. Acest album a fost înregistrat în studioul lui Tony
Bennett şi produs de către artist în Statele Unite, pe banii lui şi ai prietenilor, după ce-a refuzat
contractele oferite de producători români sau americani. Preţul de producţie a fost de 1 dolar/CD.

Gavril Ţărmure se implică mult să aducă muzică clasică şi jazz de calitate la Bistriţa. Are
şi o aplicaţie cu acustică bună, Sinagoga din BISTRIŢA (1856). A fost prezent la
conferinţă cu două proiecte culturale deosebite: cartea Jazz Inside Out (+ 2 CD-uri) de Mircea
Tiberian şi albumul de ethno-jazz al percuţionistului clujean Mario
Florescu (Mario & The Teachers). Jurnalistul Alex Vasiliu de la Iaşi a tras o primă
concluzie: "Problemele care se pun jazz-ului românesc sunt cele legate de trecut, prezent şi viitor. În anul
2007 a trebuit să realizez un studiu despre cum a fost realizată muzica aşa cum era ea făcută la Radio România,
începând cu 1938 până în 2007. Pentru asta am studiat toate programele de radio care care au fost publicate din
1952 până în 2006, când mai exista încă radio-programul, am studiat ziare de înainte de al doilea război mondial
în care se publicau programele muzicale de radio şi alte documente care mai existau în presa românească. Mi-am
dat seama că în privinţa jazz-ului, au existat şi mai există multe înregistări cu muzicieni de jazz care nu mai
sunt printre noi, care reprezintă o istorie a jazz-ului românesc şi care ar dovedi că au fost de aceeaşi
calitate valorică cu cei americani.... Deci iată înregistrări care există şi de care nimeni nu se ocupă, care
scoase pe disc ar face şi succes comercial!" Iată încă o dovadă că muzica de valoare este păstrată la
sertar. Aş mai fi vrut să împărtăşesc opinii, dar probabil că prezenţa mea a fost stânjenitoare pentru ceilalţi
participanţi. Umila mea părere, de fan de muzică de jazz şi blues este îngrijorătoare.
75 la sută din timpul conferinţei a fost ocupat cu laude despre producţiile celor aprox.
70 de discuri de jazz aduse de casele de discuri prezente la conferinţă şi problemele pe care
acestea le au cu mass-media, radiourile de stat sau private. Ar fi trebuit spus deschis, că în România sunt doar
câteva emisiuni la radio şi TV care sprijină efectiv muzica de jazz (Florian Lungu, Alex Vasiliu, Daniela
Nicolae, Bogdan Roşca). Acelaşi lucru se întâmplă cu blues-ul şi cu prog-ul. Dacă ar exista o
lege care să sprijine clar muzica românească, la radio şi televiziunea de stat (unde suntem plătitori de
abonament cu toţii) măcar într-un procent de 50 la sută, aceştia (interpreţii, compozitorii şi producătorii) ar
fi primit drepturile de autor care li se cuvin şi ar fi fost un real ajutor pentru activitatea lor artistică
(inclusiv de informare şi de promovare). În lipsa ei, casele majore de discuri profită de artiştii mari din vest
pe care îi au în portofoliu şi colectează prin Credidam sau UCMR ADA redevenţele conform singurei legi existente. Acelaşi lucru se poate
deduce despre Sindicatul Muzicienilor. Înainte de începerea conferinţei am stat puţin de vorbă cu "speculantul
emoţional" al sentimentelor frumoase şi artizanul propriului ego, A.G Weinberger, fiind amândoi convinşi că fără aceste două lucruri, viaţa muzicienilor nu are
cum să se îmbunătăţească. În cadrul conferinţei A.G. Weinberger s-a prezentat şi a adresat o
întrebare: "...cu cea mai inutilă meserie din lume, adică sunt muzician, care doar mie îmi trebuie, şi arta
mea este de a convinge pe onorabilul public să cumpere ceva de care nu are nevoie. Referitor la această discuţie
ivită cu mass-media. Am ascultat cu mare atenţie discursurile fiecărui producător, respectat şi distins de la
masă, şi dacă există o uniune în păreri, este un efort concentrat, în a pune bazele unei bresle care nu există
în România, întrebarea mea privind media este: De ce credeţi că dvs. trebuie să cerşiţi atenţia mediei, de ce nu
oferiţi dvs. un model, de ce nu faceţi o asociaţie, care să aibă un produs în print, un radio on-line, să aibă
un video blog, care să poată conţine imagini şi atunci nu mai aveţi nevoie de această relaţie păcătoasă cu
media, compromisă oricum ...". Nimeni nu a dat vreun răspuns concret.
Mai rămâne de completat, faptul că unitatea muzicienilor va face să dispară acele contracte
oneroase "oferite" de casele de discuri, prin care (spun ei, producătorii!) susţin muzica (incl. de jazz).
Ei de fapt se susţin pe ei, doar celor "aleşi" în UPFR li se oferă "poteci" spre radio TV şi
mass-media, "căi" larg deschise către "celebritate". În alte părţi ale lumii, limba, cultura, identitatea naţională
sunt protejate prin lege. Aşa ar trebui sprijinită muzica românească. Practic, la noi prin această lege, se vor
redistribui sumele primite către autorii români. După câtă muzică străină auzim şi vedem la radio şi TV, putem
bănui că acum procentul este defavorabil românilor. Banii "fug" afară. Drepturile de autor primite de la
televiziune produc sume consistente, de asemenea pe playlist-urile de la TV se împart banii de la companiile
de cablu etc. Muzica românească s-ar regăsi peste tot, inclusiv în reclame şi ca fundal sonor în emisiuni radio TV.
De exemplu, legea din Franţa impune ca un anumit procent din muzica difuzată să fie în limba franceză, dar nu
neapărat ca provenind din Franţa (ei având şi colonii). La noi era cât p-aci să se adopte legea privind
obligativitatea dublării filmelor străine în limba română. O aberaţie şi o ruşine naţională. Vrei să le dai de
lucru la actori, sprijină teatrul şi filmografia! Aș fi apreciat rezultatul acestei conferinţe, dacă oamenii din
jurul meu ar fi avut curajul să spună mai clar lucrurilor pe nume, fără ocolișuri, cu diplomație, doar adevărul şi
părerea lor. Pe cei care au spus-o i-am nominalizat. Este greu? Oamenii preferă să rupă prietenii, să stea ascunşi,
să nu comunice. Cine distruge unitatea muzicienilor? Aţi aflat cu siguranţă sau măcar aţi bănuit, dacă aţi citit
acest articol.

"...for jazz you have to listen the records and copied. You learn by ear, you know. That's I
told to my students. In a way it's frustrating for them, ha ha..." am extras din
interviul acordat în exclusivitate revistei noastre de
către John Scofield.
Radu Lupaşcu 9 iulie 2014
Foto 1, 2: Marius Burcuş (foto 2: Darryl Hall, Carmen Lundy/John Scofield, Terrence
Higgins)
Foto 3, 4:
Radu Lupaşcu (Acacia Flower 2014 / Vernisajul expoziției Afișul
Polonez de Jazz,
1 iulie 2014)
|