A STAR IS BORN: ANA MARIA
ROŞU
Înaintea perioadei de restricţii instituite din chiar Ziua Femeii în anul de graţie 2021, mi s-a
revelat o dublă, memorabilă surpriză!
Mai întâi am vernisat/inaugurat pentru mine (şi acroşat între sediile preferate), un mai nou
lăcaş de promoţie a jazzului autohton în centrul Capitalei, existent nu departe (la câteva sute de metri) de
faimosul Club Green Hours. Situat în strada Piaţa Amzei numărul 5, la subsolul unei
cafenele, bar-clubul de jazz şi rock alternativ „Uzina” configurează, într-o locaţie
minionă, un ambient realmente prietenos, tocmai oportun a înlesni intimitatea dintre ofertanţii şi beneficiarii
muzicii de calitate. Am aflat de la managerul Cătălin Boltaşu că acest club funcţionează din
data de 6 august 2020, găzduind până în prezent apreciaţi muzicieni români de jazz, precum Sorin
Zlat şi al său Trio, Sorina Rotaru cu pianistul Alex
Olteanu şi cu contrabasistul Oleg Lascu, saxofonistul Paolo
Profeti în duo cu ghitaristul Sorin Romanescu, saxofonistul Cătălin
Milea împreună cu percuţionistul Gabriel Bălaşa, dar şi grupuri de
blues şi rock alternativ ca „The Amsterdams”, „Toulouse
Lautrec”, „We Singing Colors”, „Orkid”,
„Dl. Goe”, „Soul Serenade”.

În seara de duminică 7 martie, cu numai câteva ore înainte ca nenorocirea veacului XXI –
pandemia – să-i încartiruiască prin case pe contribuabilii artişti români, m-am bucurat să o ascult şi să o
apreciez pe tânăra vocalistă Ana Maria Roşu (25 ani), aflată la a doua sa apariţie în
susnumitul club. Beneficiind de îndrumările laboratorului de talente păstorit de ilustrul profesor - compozitor -
pianist - publicist Mircea Tiberian la Secţia de Jazz a
Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, Ana Maria Roşu se
revendică de pe acum între exponenţii de autentică perspectivă ai noii generaţii de jazzmani români de valoare. Cu
glas bine timbrat, pregnant, mlădios, de certă justeţe intonaţională, cu o expresivitate marcată de entuziasm, de
bucuria sinceră de a se dărui audienţei, Ana Maria Roşu a surprins deopotrivă prin a sa
fecundă creativitate fructificată în improvizaţii. Cu o siguranţă de sine şi o dezinvoltură scintilante, mirabile
având în vedere tinereţea artistei, solista a acreditat cu fervoare un repertoriu de teme standard ale jazzului
american clasic şi modern. Putem vorbi deja despre contribuţii personale apreciabile, pline de inventivitate,
demonstrate de ea în tratarea variaţională spontană a pieselor selectate – nu mai puţin de paisprezece momente
muzicale divers vestimentate creativ, atractive: „ALMOST LIKE BEING IN LOVE” –
autori Frederick Loewe şi Alan Jay Lerner, „SOCIAL
CALL”, song de Gigi Gryce, Jon Hendricks, „FASCINATING
RHYTHM” – o notorie compoziţie semnată de George & Ira
Gershwin, „FOOTPRINTS” sub autograful lui Wayne Shorter,
„BODY AND SOUL”, celebră creaţie datorată compozitorului Johnny
Green în parteneriat cu Edward Heyman, Robert Sour, Frank
Eyton, „I REMEMBER YOU” de Victor Schertzinger şi
Johnny Mercer, tema lui Jimmy McHugh pe versuri de Dorothy
Fields numită „ON A SUNNY SIDE OF THE STREET”, apoi hitul lui Cole
Porter „LOVE FOR SALE”, în continuare „GOD BLESS THE CHILD” de
Billie Holiday şi Arthur Herzog Jr., un alt notoriu song al lui Cole
Porter – „I GET A KICK OUT OF YOU”, melodia lui Bobby
Timmons „DAR DERE” pe un text semnat de Oscar Brown,
Jr., „TWISTED” – preluare melodică şi versuri de Annie
Ross după un solo al saxofonistului Wardell Gray, piesa „SAVE YOUR LOVE
FOR ME” de Buddy Johnson, cunoscută din repertoriul cântăreţei Etta
Jones, iar în încheiere tema-simbol a stilului swing creată de celebrul
compozitor-dirijor-pianist Duke Ellington cu titlul emblematic „IT DON’T MEAN A
THING” (IF IT AIN’T GOT THAT SWING). Nu doar talentată vocalistă, ci şi o înzestrată
„MC” (Master of Ceremony) – altfel spus, prezentatoare,
Ana Maria Roşu a elucidat cu docte aserţiuni geneza fiecăruia dintre cele paisprezece momente
muzicale interpretate.
Actul artistic al serii nu ar fi impresionat într-atât prin exuberanţă, policromie timbrală,
prin pulsaţie ritmică şi luminozitate a exprimării sonore, dacă demersul vocal nu ar fi fost susţinut şi augmentat
expresiv şi de cei doi admirabili coechipieri instrumentişti, reuniţi într-o secţie ritmică demnă de laudă.
Neobositul Albert Tajti, pianist de înalt profesionalism, aranjor, remarcabil
acompaniator, a completat zestrea de creativitate a întregului recital, prin chorus-uri solistice
improvizate cu debordantă fantezie, cu eleganţă, rafinament şi bun gust. Neîndoielnic,
calităţile sale justifică din plin ipostaza de a fi unul dintre cei mai solicitaţi pianişti actuali ai jazzului
autohton.
La rândul său, contrabasistul Alex Mike a fundamentat în chipul cel mai
oportun edificiile armonice arhitecturate de pianist şi de vocalistă. Deşi el s-a relevat în doar câteva secvenţe
prin intervenţii improvizatorice, contribuţiile sale la realizarea produsului sonor finit s-au dovedit a fi întru
totul substanţiale, indispensabile, Alex Mike depăşind prin condiţia sa profesională actuală,
faza de „tânără speranţă”, ca interpret el impunându-se drept certitudine valorică.
Astfel încât, chiar dacă din lineup a lipsit bateria, sonoritatea compozită a
trioului de coarde (coarde vocale, coarde instrumentale) a împlinit în mod
satisfăcător aşteptările auditorilor, legitimând aplauzele lor nedrămuite.
Cu credinţa că interdicţiile pandemiei nu vor dura o veşnicie, atunci când întâlnirile de club
vor deveni viabile, fie-mi permis să recomand cu căldură petrecerea unor seri de jazz inubliabile la
Clubul „Uzina”!
Florian Lungu 12 martie 2021
|