100 x MARIA TĂNASE
Maşina timpului… prezent
Prin “Declin d’Oeil”-ul anterior dedicat TRECUTULUI și evocării Mariei cu
sprijinul Maestrului Viorel Cosma și a formidabilului muzician de origine română Alexander Balanescu am depășit într-o bună măsură obstacolul
complexului generat de faptul că m-am născut (ca și mulți dintre colegii mei de redacție) după ce marea
cântăreață a trecut în neființă și, ca atare, demersul de a îi dedica un
material jurnalistic in memoriam ar fi putut să sufere de o oarecare lipsă de consistență și de
credibilitate. În consecință, aplombul meu de a căuta să aflu ce mai înseamnă Maria Tănase pentru
generațiile aflate la maturitate în anul centenar… s-a conservat și am purces să identific opinii relevante
din partea unor individualități de factură diversă ca vârstă (estimez media la 55 de ani), evoluție personală și traiectorie
profesională dar animați, fără ca diferențele dintre acestea să conteze, de o pasiune comună: muzica. Primul
căruia i-am adresat întrebarea a fost un bun prieten… un poet.
Valentin Radu: Răspunsul îl găsești în cele ce
urmează, dar mai ales în "Cântec de albastru".Poemul cu titlul de mai sus l-am scris în urmă cu mai bine de 10 ani, fără vreo documentare
prealabilă, după o re-ascultare a cântecului nepereche, “Cine iubește și lasă".
La vremea aceea, tot ce știam despre Maria Tănase erau cântecele ei, atâtea câte apucasem să aud. Trebuie că
vor fi fost la mijloc și crâmpeie de informații auzite de la cei mai în vârstă, fotografiile, precum și
înregistrările din concerte văzute la TV. Apropo de TV, mi-aduc aminte și acum de ziua înmormântării Mariei
Tănase: aveam șapte ani când am aflat că Maria Tănase a murit. La vremea aceea locuiam în strada Vulturilor,
în apropierea poștei Vitan. Nu prea știam cine era Maria Tănase, dar nu uit emoția care m-a cuprins văzând
atâta lume strânsă la familia Samuel și Roza David, vecinii noștri și singurii posesori de televizor din casa
vagon în care aveam domiciliul. Strada Vulturilor și toată zona Dudești erau la vremea aceea o amestecătură
de români, evrei și țigani trăind în bună înțelegere. Din lipsă de spațiu, televizorul la care se transmiteau
în direct funeraliile Mariei Tănase era pus sus pe șifonier. Oamenii stăteau înghesuiți în singura cameră a
familiei David și nimeni nu scotea o vorbă. Cu toții priveau la televizor, iar femeile aveau ochii
înlăcrimați... Am ascultat și ascult rar cântecele Mariei Tănase, dar de fiecare dată vocea ei mă lovește
adânc, până la “fluieraș de os/mult zice duios". De fapt, cred căodată intrată în sufletele celor care o
ascultă, vocea Mariei Tănase nu mai iese, ci continuă să sape adânc, tot mai adânc. Fiindcă avea o inimă în
care încăpea tot râsu-plânsu lumii, Maria Tănase a luat câte un strop de lumină de la fiecare din oamenii
mari pe care i-a cunoscut. Dar mai ales a luat lumină de la oamenii simpli, fie ei țărani, orășeni sau
“țărășani” (apud Tudor Octavian) din mahalaua în care a copilărit. Nicolae Iorga a numit-o pe bună dreptate
“pasărea măiastră a României”, fiindcă din ea cântecul curgea firesc, așa cum a lăsat Dumnezeu. “[Maria
Tănase – n.r.] nu e pe placul Conservatorului, nu are școală. Cu atât mai bine. Nici să nu aibă; își
îngăduie să ne farmece fără să știe cum”, scria despre ea ziarul “Timpul”. Din această neștiință asupra
puterii magice a glasului ei s-a născut miracolul Maria Tănase. Căci ea cânta asemeni ploii care ne ține vii,
asemeni soarelui care ne încălzește oasele, ori vântului care ne scapă de arșiță. Maria Tănase era totuna cu
lacrimile și bucuriile oamenilor sărmani. Dacă ar fi ajuns o mare cântăreață de operă (așa
cum și-a dorit Brâncuși), glasul ei ar fi făcut deliciul unei minorități de oameni rafinați, iubitori de
muzică cultă. Din fericire, Maria Tănase nu a mai apucat să facă școli înalte de
muzică și a continuat să cânte după sufletul ei, spre bucuria unui întreg popor. Dincolo de magnetismul
prezenței ei fizice, a frumuseții și inteligenței cu care fusese din plin dăruită, rămâne mărturie vocea unică
a acestei cântărețe, comparabilă doar cu celebra ei contemporană, Edith Piaf. Atenție însă: Maria Tănase nu a
fost o Edith Piaf a României! Ea a fost Măria, Regina cântecului românesc în ce are el mai curat și mai
omenesc. Viitorul ei impresar, Gaby Mihăilescu, o vede și aude întâia oară pe Maria Tănase, după care notează:
“Legănându-şi umerii ca la râu, cântă cu ochii închişi, smulgând fiecărei note alba petală lăsată să alunece
printre degete pe dâra melodioasă. Se pierde, intră în transă. Plesneşte cuvintele bărbăteşte. Sparge
tonurile, îşi apropie o clipă mângâierea dulcei armonii, ca apoi să freamăte cu codrul. Modulaţiile aduc ecoul
pădurilor... Doinitoarea are colnice şi vâlcele în glas... Hotărât, Maria Tănase are soare în glas, deşi cântă
noaptea”. Într-un interviu luat de acelaşi Gaby Mihăilescu în anul 1953, Maria Tănase dă mărturie despre
puterea dumnezee a glasului ei, citez: “Cântam la Spitalul Polizu, pentru răniţi. Între cei evacuaţi din focul
luptei… se afla unul care-şi pierduse cunoştinţa, fiind de trei zile în transă. De tot atâtea zile nu scosese
nici o vorbă... Avea o leziune la creier. Încep să cânt. Şi pe loc, pe fuiorul melodiei, îşi aminteşte... câţi
ani are... că e din Dâmboviţa... că... Doctorii se crucesc în faţa miracolului”. Lista românilor iluștri care
au admirat-o și s-au lăsat fermecați de muzica Mariei Tănase cuprinde nume de referință precum: Eugen Jebeleanu, Cicerone Theodorescu, Tudor Arghezi, Mihail
Sadoveanu, Radu Boureanu, George Vraca, Constantin Tănase, Brâncuși și mulți alții. George Enescu spunea despre ea: "Nu știu
de unde vine fata asta, dar vă rog s-o lăsați în pace! Dacă a răsărit din vreo ghindă sănătoasă, sămânța va
încolți și va crește. Stejarul va umbri curând toate buruienile".Maestrul Enescu a intuit corect, căci
“stejarul” a crescut hrănindu-se cu apa vie a neamului românesc, cea care ne leagă oriunde ne-am afla. În cei 49 de ani câţi-a
fost dat să trăiască, Maria Tănase a adunat, șlefuit și cântat 480 (patrusuteoptzeci) de cântece populare, un record greu de egalat de
cel mai dibaci și dedicat etnograf. Sunt multe de spus despre această minune a muzicii românești, minune pe
care nu o prețuim îndeajuns. Maria Tănase, fără școală, fără o bază teoretică și având drept dascăli într-ale
muzicii pe bătrânii lăutari din mahalaua Cărămidari a Bucureștilor, “a reușit să ridice folclorul la rang de
artă cultă” (am citat din Valentin Lipatti, fratele marelui pianist Dinu Lipatti). Dacă ar fi să aleg trei
mari cântărețe, trei femei care s-au jertfit la propriu pe altarul muzicii și m-au însemnat cu fierul roșu al
arderii lor, aș alege fără să ezit următoarele nume (în ordine alfabetică): Janis Joplin, Edith Piaf și Maria
Tănase. În finalul “Vieții lui Mihai Eminescu”, George Călinescu scria: “Astfel se stinse în al optulea lustru
de viață cel mai mare poet pe care l-a ivit și-l ivi vreodată, poate, pământul românesc. Ape vor seca în
albie, și peste locul îngropării sale va răsări pădure sau cetate, și câte o stea va veșteji pe cer în
depărtări, până când acest pământ să-și strângă toate sevele și să le ridice în țeava subțire a altui crin de
tăria parfumurilor sale”… Asemeni lui Eminescu, Maria Tănase a adunat în cântecele ei toate sevele pământului
și neamului românesc, și ni le-a dăruit nouă, tuturor, români sau oameni de aiurea. Să cinstim amintirea
acestei unice mărturisitoare a sufletelor noastre și să-i ascultăm din când în când glasul de
privighetoare!
Dincolo însă de sensibilitatea poetică a lui Vali Radu, interesul meu
principal a fost să aflu dacă, şi cu ce pondere, mitul Maria Tănase îşi mai conservă în PREZENT forţa
simbolică în conştiinţa unor oameni consumatori de muzică, fie ei avocaţi sau scriitori, softişti sau
realizatori de radio, editori sau bancheri, jurnalişti sau experţi în instalaţii industriale… ce au trăit
aproximativ în egală măsură efectele “binefacerilor” comunismului şi cele oferite de încă tânăra democraţie
dâmboviţeană. Toţi, prieteni ai “Artei Sunetelor”.
Ioan Big: Ce reprezintă pentru fiecare dintre voi Maria Tănase?
Gabriel Petric: Eleganţă, dramatism, expresionism folcloric.
Alina Giurgiu: Maria Tănase este un Artist deplin cu o personalitate puternică şi
elegantă. Îndrăgostită de folclor, livrează o interpretare autentică şi vie, reuşind să capteze nu doar urechile
ascultătorilor, ci întreaga lor fiinţă. Ascultând-o pe Maria Tănase sufletul nostru vibrează alături de al ei,
fiind purtaţi de magia sunetelor şi al timbrului ei vocal special. A crezut cu desăvârşire în ceea ce face oferind
astfel cu pasiune, sinceritate şi bucurie de-a trăicântecul românesc.
Radu Paraschivescu: Maria Tănase a murit când aveam trei ani. O piedică, fără
îndoială, fiindcă îi tratăm cu o anume distanţă pe cântăreţii (mai ales de muzică populară) cărora nu le-am fost
contemporani. Memoria funcţionează preferenţial şi lacunar în asemenea cazuri. Sigur, ipocrizia mi-ar fi la
îndemână. Nimic mai simplu decât să mă lansez în căutări pe google şi să mă înfăţişez apoi drept connaisseur
împătimit. Însă, minţindu-i pe alţii, m-aş minţi pe mine. Aşa că e mai cuviincios să spun că, pentru mine, Maria Tănase a fost la
început un nume, apoi exponenta unui gen pentru care nu aveam apetenţă, iar la sfârşit, ca urmare a câtorva
lecturi haotice, personaj al unor istorii cu intarsii mondene, sentimentale, politice şi chiar de resortul
serviciilor secrete. Să fiu iertat pentru ce spun, dar n-am văzut în ea privighetoarea absolută a neamului,
n-am considerat-o un fel de Maria Callas sau Edith Piaf a folclorului românesc. În copilărie, tribalizarea
loveşte scurt, năprasnic. Prin urmare, ori asculţi muzică uşoară, ori muzică populară (astea erau cele două
megacategorii pe-atunci). Nu poţi ţine cu amândouă, iar cu una eşti obligat să ţii. În ce mă priveşte, ţineam,
copil fiind, cu muzica uşoară, fără măcar să ştiu de ce. Nu mă fermeca. Probabil însă că, în anii de şcoală
primară, muzica populară pare un lucru antipatic, plictisitor, bătrânicios. Şi-atunci, din nevoia de-a te fixa
într-o tabără, m-am înşurubat la „uşori” şi i-am expediat – prosteşte şi pe termen lung – pe „populari”. După
ce, teoretic, mi-a venit mintea la ce ţine loc de cap, am înţeles că Maria Tănase a fost şi va rămâne o voce
de patrimoniu. Şi am ascultat, mai mult întâmplător, câteva dintre cântecele ei celebre. Atâta doar c-am
încercat un soi de jenă. În răspărul veneraţiei generale, n-am vibrat la ceea ce auzisem. Nu m-am simţit
înălţat în prezenţa acestei voci. Şi – o spun fără umbră de ironie – e cu totul şi cu totul pierderea mea. Pe
care mi-o asum.
Eugen Istodor: Eu cânt din Maria Tănase la un
pahar în plus, mai ales cu prietenul meu, lăutarul Gigi Melody. Oare nu-nseamnă destul? Și când cânt nu doar
fredonez sau fluier, ci încerc s-o imit? Știi cum avea ea gesturile? Am urmărit-o de câteva ori în filme și o imit.
Atât de mult îmi place cum cântă că mi s-a imprimat în trup povestea. Cum cânt compoziții de ale ei, cum mă apucă
s-o imit. Nu pot dezlipi marca de scrisoare, cântecul de cum a fost interpretat, cântecul de omul care
interpretează. Maria Tănase este redescoperită în secret.
Radu Lupașcu: Glas de privighetoare, pasăre măiastră, Piaf a României, iscoadă
sentimentală, cea mai frumoasă româncă, iubita lui Brâncuşi, femeia dacă,simbol al culturii naţionale. Mândrie
personală ca român, printre puţinele mărci indestructibile de către comunişti şi urmaşii lor.
Emil Răducanu: Îmi vine greu să-ţi dau un răspuns legat de modul în care eu
personal mă raportez la complexa personalitate a Mariei Tănase. Evident, trebuie să recunosc că ţara noastră a avut
puţini artişti de talia ei, cu o activitate atât de complexă în muzică, revistă şi film. Deci nu poate fi socotită
doar o interpretă de folclor autentic, pe care sigur l-a cunoscut, dar bucureşteancă fiind, chiar dacă s-a născut
într-o mahala semirurală, l-a receptat mai ales prin prelucrările oferite de Harry Brauner şi Constantin Brăiloiu.
Pot spune că prin această evoluţie, Maria Tănase a reprezentat unul dintre vectorii transformării folclorului
tradiţional într-o formă cultă, dar, spre cinstea ei, nu l-a vulgarizat cil-a îmbogăţit cu incredibilul ei talent.
Respect tot ce a realizat, dar ca moldovean (ca şi tine), nu mă regăsesc în totalitate în spiritul muntenesc
predominant în muzica sa.
Bogdan Economu: Singura cântareaţă de muzică populară românească care a dat
valoare şi sens cântecului popular românesc.
Arpad Kajtar: Este greu dar şi uşor să caracterizezi un asemenea mare artist.
Maria Tănase cred că este unul din marii artişti ai noştri, o adevărată legendă. Pe lângă talentul ei de interpret, de
necontestat, a fost o adevărată vedetă. O vedetă ce nu a fost "gonflată" artificial (la "TV") ci şi-a câştigat
acest statut prin talent, ţinută umană şi artistică impunătoare. O adevărată divă din toate punctele de vedere
la care nu exista nimic fals. În zilele noastre înseamnă poate şi mai mult, de obicei cei mai mulţi mari
artişti sunt apreciaţi după ce nu mai sunt între noi. Înseamnă o moştenire ce trebuie nu numai "conservată" ci
şi promovată ca şi model de urmat pentru generaţiile viitoare. Am fost impresionat, pe lângă plăcuta surpriză,
când am văzut la TV show-ul Loredanei Groza, un real tribut Maria Tănase.
Florin-Silviu Ursulescu:
Colaborând eu pe la ziare și radio, numele Maria Tănase revenea tot timpul în discuție, ca o legendă. Pură, fără
conotații lumești. Amănuntele picante ale vieții ei au fost ascunse mult timp și nici acum nu se cunosc toate,
mulți așezînd-o chiar în postura de Mata Hari autohtonă. Era o feministă ”hormonală”, care șoca în timpurile acelea
puritane. Nu pot decât să admir femeia rebelă care a fost, căreia i se atribuie replici fără perdea (or fi reale?).
O admir și pentru că nu a vrut să-și modernizeze repertoriul, să treacă spre cântece de petrecere mai melodioase,
mai ”comerciale”, cum au făcut suratele de generație. A rămas o Cesaria Evora a timpului său, care cânta mai mult
pentru elite decât pentru ”popor”, deși oamenii simpli o admirau fără să o înțeleagă. Avea o forță a interpretării
uimitoare. Eram la liceu când părinții mei s-au dus la cortegiul ei funerar, dar nu m-au luat și pe mine, iar acum
regret. A fost o manifestație de sute de mii de oameni, mai mulți decât la Revoluția din față de la C.C. (cum or fi
acceptat autoritățile?). Oricum ai privi-o, o personalitate puternică, fascinantă.
Radu Birișteică: Maria Tănase reprezintă pentru mine VOCEA muzicii românesti de
gen, la fel de proaspată și puternică acum ca și atunci. Şi spun asta cu atât mai mult cu cât nu am fost și nu sunt
un ascultător al muzicii populare şi lăutărești decât ocazional. Maria Tănase este o personalitate care, daca așa
ceva ar exista, ar putea reprezenta "brandul România" oricând și oriunde.
Denis Dinulescu: Pentru mine, Maria Tănase reprezintă aventurierul total, care
şi-a confirmat talentul ca solist, ca om de lume, de altfel cred că fără ajutorul bărbaţilor prin "braţele" cărora
a trecut n-ar fi ajuns cine este, cel mult ar fi rămas în Oborul mustului şi al micilor de Ziua Recoltei. Zic de
bărbaţii care i-au trecut prin pat şi au împins-o la succesul colosal pe care l-a avut, pentru că în epocă mai era
soliste de talia ei, ba chiar mai vestite, Ioana Radu, Maria Lătăreţu, cu aceleaşi succese la Columbia, peste
hotare, etc. Desigur, Maria a ajuns o legendă tocmai din cauza asta, pentru că, ca să fim realişti, tre’ să
constatăm că mai mult de 70% din melodiile ei nu se pot asculta, iar folclorul promovat de ea este vechi, perimat,
venit din lumi arhaice, ea neţinând niciodată să-şi modernizeze interpretarea. Nici repertoriul. De altfel Brâncuşi
o face bocitoare, iar nu o cântăreaţă cu potenţial de Olimpia sau Madison Square Garden.
Mircea Giurgiu: Maria Tănase este fără discuţie SINGURA interpretă de/şi de muzică
populară care a ajuns să fie cunoscută şi apreciată in Occident. Să nu uităm că nu este la indemâna oricui să fie
distins cu "Grand Prix du Disque" de către Academia Franceză de muzică "Charles Cros". După mine este CÂNTĂREAŢA de
muzică populară românească, cu o voce şi un feeling inegalabil.
Dan Alexandru: Am descoperit-o mai târziu decât ar fi trebuit, asta este. Știu că
i-a plăcut lumea, viața, și de aceea probabil a trecut fulgerător pe lângă noi. Sau noi pe lângă ea, pe lângă
muzica ei. Ea reprezintă acel gen de muzicant genial apărut pe cale naturală într-o lume normală. Reprezintă acea muzică simplă și sinceră care
apare ca o consecință la tot ceea ce trăiești, este singura divă din muzica românească. Asta pentru că
îndeplinește toate condițiile, are toate păcatele și toate realizările necesare. Edith Piaf, Muddy Waters sau
Marlene Dietrich au avut aceleași probleme în viață, au avut același talent și cam același drum în viață. Doar
folclorul, influențele muzicale și norocul de a te naște într-o lume sau alta au fost diferite. Maria Tănase a
fost un copil nedorit, a crescut înconjurată de muzica țăranilor care munceau pământul și uneori mergea la
cimitir pentru a asculta doinele de jale. A cântat prin mahalale, a plecat de acasă pentru un concurs de miss
și când ceva nu i-a plăcut a trântit ușa, ușa lui Constantin Tănase. Dincolo de talent a avut și un caracter
puternic. Probabil de aceea a trecut repede peste probleme, peste oamenii acestor locuri și apucăturile lor
ciudate. Oare ce poate reprezenta astăzi o interpretă lipsită de inhibiții, o femeie cu un spirit liber care
nu-și poate refuza nimic de la viață, o divă modernă dar și clasică în același timp? Păcat că a fost singură
în epoca ei, păcat ca nimeni nu a învățat nimic de la ea…
După cum se vede în rândurile de mai sus, varietatea opiniilor este
relativ mare iar tonalitățile acestora pendulează între emoțional și detașat, între efuziv și laconic, între
percepția și recunoașterea la nivel pur simbolic (de “patrimoniu” național) și cea exclusiv muzicală, generată de
atașamentul pentru vocea și pentru interpretarea Mariei. Două sunt însă, cred eu, aspectele esențiale relevate de
suma gândurilor puse în scris, primul, că notorietatea Mariei Tănase în prezent continuă să fie de
necontestat în conștiința publică dar că, și acesta este al doilea aspect, contururile imaginii ei și impactul
uriașei game de modalități de exprimare pe care o poseda încep să se estompeze în percepția masei, chiar la
nivelul conștiinței unor individualități cu un grad de deschidere față de cultură și o dedicare pentru consumul de
muzică de calitate semnificative. Iar dacă aceste semne, chiar timide, încep să se manifeste la nivelul
generațiilor mature, ce ar trebui să mai așteptăm de la tinerii născuți după 1989? Având această îngrijorare, am
revenit către colegii și prietenii mei cu o a doua întrebare…
Ioan Big: Ce (mai) înseamnă Maria Tănase pentru noile generații?
Gabriel Petric: O ilustrată cu staţiunea Mamaia trimisă din staţiunea
Păltiniş...
Radu Paraschivescu: Generaţiile de după 1989 au prins gustul reevaluărilor, mai cu
seamă dacă vehiculul care transportă conţinutul din trecut în prezent e totodată purtător de prestigiu. Aşa stând
lucrurile, probabil că tinerii de azi au un raport mai bun cu Maria Tănase decât foştii tineri ai generaţiei mele.
Există acum o valorizare mai eficientă a trecutului. Există un gust retro care dă rezultate, există chiar un curent
(sau poate o modă) care readuce în prim-plan glasurile mari de altădată. Şi chiar dacă nu mă număr printre fanii
Loredanei, nu pot să nu-i recunosc o parte din merite pentru atenţia crescută de care se bucură astăzi Maria
Tănase. Când vezi un documentar alb-negru sau auzi o înregistrare de fonotecă, efectul nu e impresionant. Când însă
un idol actual face o reverenţă unui idol trecut preluându-i repertoriul, vorbim de un impact mult mai
puternic.
Eugen Istodor: De Maria Tănase nu mai știe multă lume mai nimic. Pensionarii o țin
minte cu numele, bio, eco maniacii i-au uitat numele de Maria. Cu toții se bucură de cîntecele ei. Pînă la urmă
ăsta este lucru cu eternitatea, nu? Să zici am mai auzit la cineva cîntecul, îmi place cîntecul. Ce-mi pasă cine-l
cîntă, eu să mă simt bine.
Radu Lupașcu: Pentru cei cu educaţie (de acasă în special!) reprezintă
un calificativ românesc, iar pentru restul, doar un nume, pe care din păcate, nu-l pot asocia cu nimic. Nu
sunt ei de vină pentru insolenţa cu care tratează seminţia acestui popor, nu sunt ei cei care vor regreta mai
târziu pierderea fiinţei în bezna istoriei. Trebuie să facem fiecare câte ceva în acest sens.
Emil Răducanu: Dacă mai este nevoie de Maria
Tănase în zilele noastre? Nu ştiu câţi dintre cei care frecventează cluburile şi ascultă acolo muzica specifică,
sunt interesaţi de ea. Sursele de informare nu lipsesc: în ultimii ani, cele mai multe dintre înregistrările saleau
fost reeditate pe CD-uri, dar câţi mai cumpără CD-uri în zilele noastre? N-aş pune în faţă nici argumentul
patriotic, fiindcă eu personal mă feresc să-mi afirm patriotismul, când atâţia se bat cu pumnul în piept, care din
păcate, sună a gol la cei mai mulţi. Iar dacă vorbim de folclorul actual şi de protagoniştii lui, cred că ne aflăm
pe o pantă descendentă, în condiţiile unei inflaţii nemaivăzute până acum. În concluzie, discursul zilei în
legătură cu Maria Tănase este plin de respect, dar nu avem deocamdată artişti care să se ridice la nivelul ei. Şi
nici ascultători avizaţi.
Bogdan Economu: Pentru "anumite" generaţii ajunse la maturitate în democraţie,
Maria Tănase mai poate reprezenta (în eventualitatea când aceştia au o doză de cultură generală) liantul, punctul
O, originea dintre muzica populară veche şi nouă.
Florin-Silviu Ursulescu: E acum un ”trend”, de-mitologizarea legendelor, care
merge de la Mihai Eminescu până la ”așa-zisa ospitalitate a românilor”. În morișca asta a intrat și Maria Tănase.
De fapt este o demolare a tuturor vechilor nume și tradiții astfel încât noile generații cred că nu a existat nimic
valoros mai devreme. Așa că cei tineri știu doar de numele ei și de câte un sfert de refren (Ciuleandra, Busuioc în
păr, Vinul ghiurghiuliu). Eu cred că merită să o punem pe un piedestal, să rămână o legendă - cu lumini și umbre,
ca oricare legendă, să o popularizăm spre știința celor tineri - oricum avem prea puține figuri artistice de tipul
acesta. Alții ar fi făcut filme thriller cu viața și muzica ei.
Radu Birișteică: Nu îmi dau seama, nu m-am gândit niciodată la aspectul ăsta.
Totuși, din puținele experiențe avute în care tineri maturi ai democrației au fost în contact audio-vizual cu Maria
Tănase, cred că muzica, vocea şi prezența ei fascinantă le place! Asta dacă respectivii sunt dintre cei
careau deja un gust format pentru calitate și originalitate, altfel house-ul și maneaua contemporană
sunt la putere.
Denis Dinulescu: Pentru generaţiile ajunse la maturitate după revoluţie, Maria
Tănase nu mai reprezintă nimic. Poate doar o melodie, două, o vorbă aruncată în mondenitate. Nimeni din generaţiile
tinere n-a făcut dragoste pe Soro Lume, aşa cum am făcut noi pe ANGIE sau SARAH, pe She's like a Rainbow sau pe
vreun Tom Petty din perioada anilor 70…
Mircea Giurgiu: Ca unul care am ajuns "prea" la maturitate în democraţie, nu cred
că acest lucru îmi poate influenţa părerea despre un artist român de excepţie. Nu aș putea să răspund în numele
altora dar un lucru pot să-l subliniez "cine a iubit-o, o iubește și azi" pentru că, din păcate, se face mult prea
puţin pentru punerea în valoare și menţinerea "spiritului" Mariei Tănase.
Valentin Radu: Pentru generaţia "spontanee" din România este evident
că Maria Tănase și muzica ei nu înseamnă nimic. Pe măsură ce timpul trece, iar școala românească se scufundă
în mocirla ignoranţei programate, valorile culturii românești (atâtea câte sunt) se pierd iremediabil.
Carevasazică, pupat Piata Endependenţi și să trăiască !!! ...
Dan Alexandru: Ar putea însemna foarte mult pentru
cei mai mulți dintre noi, muzicanți sau nu. Ar trebui să facă parte din viața noastră cu muzica ei, cu povestea ei
de viață. Ar trebui să facă parte din viața, cariera și repertoriul multora. Dar nimeni nu-i cântă piesele decât
accidental și doar lăutărește iar poveștile despre ea sunt mereu seci, triste, plictisitoare, pline de aceleași
metafore inutile. Într-un asemenea context… este ca și cum îți aduci aminte de cineva de două ori pe an. Ce mai
înseamnă acel cineva pentru tine? Partea bună este că (mereu) alții fac ceva pentru a o readuce pe Maria Tănase în
atenția noastră, în atenția oamenilor de pretutindeni. Piesele ei sunt vândute în toată lumea ceea ce înseamnă că…
artistul n-a murit. Pentru că arta lui n-a murit. Și este tot ce (mai) conteză. Iar dacă o trupă precum Pink
Martini înregistrează în 2013 o variantă proprie a piesei „Până Când Nu Te Iubeam“, atenție, în limba română,
înseamnă că nu este totul pierdut. Să sperăm că multe trupe americane de acest gen vor reinventa muzica Mariei
Tănase și în următorii 50 de ani. Repet, păcat că nimeni nu a învățat nimic, nici de această dată.
Ovidiu Nazarie: Eu n-am fost întrebat în această chestiune. Vorbesc, deci de pe
margine: sunt oameni care plâng... când ascultă Maria Tănase... și sunt oameni care nu plâng.
Îneguratul scepticism general manifestat în conținutul majorității răspunsurilor
primite nu a făcut decât să îmi amplifice sentimentul inutilității unei eventuale micro-anchete suplimentare în
rândul tinerilor și să justifice aproape integral pesimismul domnului Viorel Cosma, exprimat în interviul
din “Declin”-ul anterior vis-a-vis de un asemenea
potențial demers: “Degeaba îi întrebi pe ei, generaţia de, să zicem, 40 de ani, cum vede generaţia viitoare
pe Maria Tănase când noi nu am mai făcut de 24 de ani nimic despre Maria Tănase iar generaţia lor… nu ştie. Şi sunt
oameni din generaţia de 40 de ani, de 30 de ani, de 25 de ani, care, dacă-i întrebi de Maria Tănase cred
că o întâlnesc pe stradă, după amiază… spun că trăieşte. Habar n-au, înţelegi? Aici este o
problemă. Treaba asta pentru viitor trebuie să aibă câteva date, câteva elemente ori ei sunt complet în
afară… devine comică întrebarea pentru aceşti oameni. Răspund cu nişte prostii infernale pe care dumneata nu le
poţi valorifica decât dacă vrei ca să arăţi incultura acestui popor, lipsa totală de interes a
politicienilor în a motiva posteritatea marilor personalităţi.”. În aceste condiţii, am renunţat. Pe de altă parte,
cum ar putea fi reinventată Maria Tănase pentru a fi accesibilă, interesantă şi atractivă pentru tineri? Mai ales, acceptând
fără echivoc faptul că Maria nu poate fi copiată şi orice încercare în acest sens nu (ar) face decât să ducă
subiectul în meschin, mercantil şi derizoriu. Sau după cum spunea regretatul
Gaby Michailescu, legendarul cronicar şi impresar a Mariei, dar şi a lui Iancu Brezeanu, Birlic, Amza
Pellea şi Radu Beligan, plecat dintre noi în 2008, la vârsta de 98 de ani: “… Cu câtă inconştienţă
fiecare fetişcană, amatoare de succes, încearcă să parafrazeze sacra moştenire. Ar trebui să ne dea de gândit
şi să împiedicăm sacrilegiul. Nemurirea Mariei trebuieşte apărată, lângă Eminescu, lângă Enescu, în azurul
veşniciei româneşti.”. Citatul este extras din volumul de memorialistică “MARIA cea fără de moarte”
apărut la editura Eikon din Cluj (re-editat în acest an), o carte pe care vi-o recomand cu căldură întrucât
este de o rară… suculenţă! Dincolo de inedita portretizare ‘din culise’ a Mariei prin prisma legăturii
profesionale cu impresarul său, domnul Michailescu nu se sfieşte a atinge în treacăt, cu mult har şi
francheţe, subiecte colaterale ce îşi conservă şi acum pe deplin capacitatea de a genera controverse, de la
show-biz şi tradiţia de zeci de ani a invitaţiilor gratuite/biletele de favoare vânate de cei importanţi sau
de cei avuţi şi până la… politică (ex. “… după dispariţia olimpianului martir Corneliu Coposu, scăpat de
atrocele chinuri ale vieţii şi datorită slăbiciunii urmaşului său, Ion Diaconescu, cel care n-a deprins
nimic din anii destui de puşcărie, copilul trădătorului Valter Roman, care slugărise pe ruşi în
încercarea de surpare a luminosului inovator regim spaniol al generalului Franco, pune laba în noua formaţie
politică pe Senat, senectutea, înţelepciunea oricărui popor, devenind şi al doilea după preşedintele
ţării…”). Să revenim însă la re-inventarea Mariei şi la faptul că, dincolo de
pesimismul nostru general referitor la involuţia culturii române, există gesturi creative, într-adevăr
(încă) disparate, ce indică faptul că arta contemporană are totuşi capacitatea de a o redescoperi
într-un mod complex care să evite vulgara şi simplista reinterpretare de tip copy-paste. Un exemplu relevant
dat deja este albumul “Maria T.” a lui Alexander Balanescu, mai ales că domnul Balanescu a
conceput simultan cu discul un spectacol de scenă complex ( în colaborare cu artistul video austriac Klaus Obermaier) în care,
vizual, Maria este omniprezentă prin montajele video ce mixează imagini de arhivă cu ea din anii ’50 şi ’60 cu
altele, metaforice, destinate să sugereze spiritul ei, a căror selecţie şi combinare sunt inspirate din
“textele cântecelor, modelele şi texturile artelor şi meşteşugurilor tradiţionale româneşti şi din
atmosfera politico-culturală din România…”. Show-ul se constituie actualmente într-unul
dintre cei mai buni ambasadori a României, a culturii şi spiritualităţii sale, şi, nu în ultimul rând, a
memoriei Mariei Tănase, fiind interpretat de la Londra (la sala de concerte a London Symphony Orchestra) şi
până în Australia (în martie 2014, spectacolul va fi prezentat de Balanescu Quartet la
Sydney, Melbourne şi Adelaide), deci… se poate. Eu mă voi concentra însă pe un alt caz, cel a noului
spectacol “Maria Tănase Remix”, creat de Vlaicu Golcea şi Radu Afrim, pe care voi încerca să-l utilizez
ca temelie pentru o incursiune în… viitor şi cum acesta ar putea ajunge să ne bântuie trecutul şi
prezentul. Va urma!
IOAN BIG 28 Decembrie 2013
FOTO: colecţia personală a Maestrului Viorel Cosma cu excepţia imaginii cărţii “MARIA cea fără
de moarte” (Ed. Eikon, 2013).
|