100 x MARIA TĂNASE
Din nefericire, a fost doar una…
Domnului Viorel Cosma,
care ne-a inspirat demonstrându-ne că pasiunile
pentru critica şi analiza muzicală sunt perene
Cel căruia numele Mariei Tănase nu îi spune nimic, înainte de a citi rândurile de mai mai jos,
are două alternative, fie să parcurgă mai întâi biografia ei pe net (Wikipedia, whatever…) sau, pur şi
simplu, să se oprească aici cu lectura şi să se întoarcă la pagina lui de Facebook şi să share-uiască cu
prietenii pozele făcute la concertul lui Ştefan Bănică Jr. Îmi cer iertare dar… sarcasmul meu este generat de o
profundă amărăciune, cea a faptului că centenarul Maria Tănase, în ceea ce mă priveşte singura DIVĂ reală a
culturii Pop şi a celei populare româneşti, a trecut neobservată şi ne-celebrată într-un an în care
autorităţile şi media publică au fost mai preocupate să taie panglici pe încă o sută de metri de autostradă sau să
dea ştiri despre cei patru ani şi două luni împliniţi de când o pseudo-vedetă, “divă” de tabloid, s-a îmbătat
ultima oară într-un club de fiţe. Un 2013 întunecat pentru cultura Pop(ulară) naţională, dominat de
dezinteres şi de incompetenţă sau, în cel mai bun caz, de experţi în şuşanele şi şmenuri, cu zero toleranţă faţă de
calitate în favoarea produsului comercial perisabil dar frumos ambalat, gol de conţinut şi de trăire dar inevitabil
atractiv pentru mase prin simplism sau vulgaritate… nu îi acuz aici pe ‘comersanţi’ că o ignoră sau că vor să
valorifice ‘marca’ Maria Tănase aflată în proprietate colectivă, naţională, ci pe aceia care sunt plătiţi din banii
noştri şi care ar trebui să fie preocupaţi de menţinerea vie a principalelor simboluri a patrimoniului cultural
naţional în conştiinţa publică. Şi cărora, la sfârşit de an, îmi este foarte greu să le urez… să fie ‘sănătoşi’! O
personalitate precum Maria Tănase, a cărei amintire, incontestabil, ar merita cultivată cu respect, care ar
trebui să aibă statui, nume de străzi şi medalii comemorative, este îngropată de o sumă de bişniţari care, prin
i ntermediul politicii şi a sintagmei “aleşii naţiunii”, se cred vampiri dar
sunt de fapt nişte ţânţari prăpădiţi (dar asta nu îi împiedică să ne paraziteze şi să ne golească ca naţie
atât economic cât şi cultural)… dar destul despre atacul brutal şi consecvent (indiferent de ‘culoare’) la
identitatea noastră. Departe de mine intenţia de a nega eforturile izolate de a o celebra pe Maria
Tănase, de la cele cinci monede lansate de B.N.R. pe 25 septembrie la antologiile audio editate de Soft
Records, de la iniţiativa live a naistului Nicolae Voiculeţ sau spectacolul TV a Loredanei la
modificarea logo-ului Google şi, chiar, bustul Mariei dezvelit de Piedone în Parcul Copiilor în apropierea
mahalalei unde s-a născut. Din păcate, rămase ca impact cu un caracter pur accidental. Nu îmi propun să
remediez problema căci nu am putirinţa... în cazul nostru, celor animaţi de simpla pasiune pentru muzică şi nu
de obligaţia remunerată de a umple un text cu maximum cantitativ de caractere, cu “Arta Sunetelor” am simţit
nevoia să nu închei anul fără a omagia memoria uneia dintre figurile de referinţă a istoriei culturale
şi spirituale moderne a Romaniei şi voi încerca să o fac prin intermediul opiniilor obţinute de la
profesionişti, avizaţi sau doar pasionaţi în ale muzicii, indiferent de profesia lor, care să ne spună ceva
despre trecut, prezent şi viitor… prin intermediul Mariei. Doamnelor şi domnilor, să bem un pahar de şampanie
pe muzica ei de suflet şi să ne conturăm în minte un gând frumos adresat celei care a fost MARIA TĂNASE... mai
ales că ea s-a gândit la noi şi la al nostru viitor: “Dacă se va putea şi nu va fi greu aş vrea ca pe un
drum secetos şi dornic de apă să se facă o fântână şi în loc de acele parastase, pe care le interzic, din când
în când să fie ajutat câte un student şi o studentă cu plata cantinei sau a posibilitătilor de masă şi să nu
fie nimeni trist.” (Testamentul Mariei Tănase). Auziţi, “aleşilor”? Mă îndoiesc…
IOAN BIG 08 Decembrie 2013
MARIA TĂNASE: EVOCAREA TRECUTULUI
La scurt timp după ce am scris rândurile de mai sus am realizat că demersul asumat oarecum
donquijoteşte de a omagia centenarul Maria Tănase nu este foarte simplu de realizat, mai ales dacă îţi
propui să nu fie unul superficial. O întoarcere în trecut şi în detaliile unei vieţi şi a unei muzici care datează
de un secol nu poate fi făcută cu profunzime şi… competenţă fără sprijinul unor îndrumători, a unor ghizi
capabili ca, măcar parţial, să poata disipa din ceaţa aşternută în multe din cotloanele memoriei. Ca atare,
călătoria mea temporală a demarat prin căutarea acestora şi mi s-a părut firesc să îmi fixez o ţintă deopotrivă
raţională şi emoţională, să găsesc doi oameni de o ţinută morală, intelectuală, artistică şi profesională de înalt
calibru, care, prin cuvântul scris, să îi redea viaţa Mariei Tănase: un muzicolog şi un muzician, un om care
a fost prieten cu marea cântăreaţă şi care a lucrat cu ea o sumedenie de proiecte muzicale şi un altul, artist
creativ până în măduva oaselor care şi-a regăsit şi descoperit esenţa spirituală naţională prin intermediul muzicii
Mariei Tănase. Doi oameni a căror spuse sunt mult mai substanţiale decât posibilele mele divagaţii de simplu
consumator de muzică în ceea ce priveşte fabuloasa personalitate a acestei legende naţionale: VIOREL COSMA
şi ALEXANDER BALANESCU. Cu certitudine, domnul Bălănescu este în acest moment una dintre cele mai importante
valori muzicale de sorginte românească din cultura contemporană mondială. Compozitor,
aranjor şi violonist excepţional, aflat permanent în explorare şi căutări artistice, experimentalist ce-şi
trage seva creativă din simbolistica culturală autentică şi care a colaborat pe parcursul timpului cu
muzicieni extrem de eterogeni ca direcţie muzicală (Michael Nyman, Carla Bley, John Lurie, Goldfrapp, Pet Shop
Boys, ş.a.m.d.), Alexander Bălănescu a înregistrat în 2005 discul “Maria T.”, un material muzical
bazat pe cântecele Mariei Tănase şi, după cum veţi vedea în continuare, nu numai… căci domnia sa a fost atat
de amabil încât să ne permită citarea câtorva fragmente din scrierile domniei sale în limba engleză care au
însoţit, la vremea respectivă, lansarea albumului şi în care evoca, în mod intim şi personal, întâlnirea sa
virtuală cu marea cântăreaţă. Pentru început, să ne aducem aminte, prin intermediul experienţei lui Alexander
Bălănescu, câteva elemente biografice…
“În viaţa mea, am fost de două ori norocos; că m-am născut şi am crescut în România dar şi că am
evadat de acolo, împreună cu familia mea, înainte de cea mai rea perioadă a regimului Ceauşescu. Faptul că m-am
format în România mi-a dat deschiderea către, şi un simţământ pentru, o bogată moştenire culturală, în special în
muzică, de care altfel, probabil, nu aş fi avut posibilitatea să mă apropii într-un mod atât de direct şi de
puternic. Se pare că, pe măsură ce îmi dezvolt năzuinţele artistice, cu atât mai mult sunt capabil de a îmi
valoriza şi utiliza rădăcinile. M-am întors în România în 1991, după o absenţă de 22 de ani, invitat cu cvartetul
meu într-un festival organizat de Uniunea Compozitorilor Români. Cu toate că vizita a durat doar cinci zile, a fost
extrem de emoţionantă. Am trăit o reluare a legăturilor cu familia şi cu prietenii mei şi, în egală măsură, cu
rădăcinile mele culturale. Apoi am simţit că trebuie să îmi exprim simţămintele precum şi reacţia mea la
schimbările de după 1989 prin muzică. Rezultatul a fost albumul “Luminitza” (Mute). Pregătindu-mă să compun muzica
pentru acest album, am ascultat foarte multă muzică tradiţională din diferite părţi a României şi mi-am găsit
inspiraţia într-o serie de elemente din această muzică minunată. Mai târziu, ca o continuare la “Luminitza”,
începusem să caut o altă sursă de inspiraţie când mi-am adus aminte cât de mult iubeam în copilărie vocea Mariei
Tănase.
Maria Tănase, marea cântăreaţă româncă de muzică populară, a adunat şi a prelucrat cântece din
diverse regiuni a României, şi, într-o mare măsură, folosind incredibila ei putere de comunicare, şi le-a
apropriat. Datorită expresivităţii vocii sale, a fost deseori supranumită Edith Piaf a României dar, pentru mine,
vocea sa are o însuşire mult mai catifelată, care o apropie mai mult de Billie Holiday, de exemplu... Maria Tănase, născută în 1913, a crescut într-o
mahala de la marginea Bucureştiului iar tatăl său a fost un grădinar originar din Oltenia. O frumoasă
coincidenţă face ca Ion Tănase să îşi fi vândut produsele într-o piaţă de pe strada Bibescu Vodă, cea pe care
eu am copilărit. În anii ’30, Maria era aspirantă la o carieră în teatrul de revistă muzicală,
începând să cânte cu compania “Cărăbuş” condusă de faimosul Constantin Tănase. Datorită similarităţii numelui,
ea folosea pseudonimul Mary Atanasiu. Ulterior, a cântat cu companiile "Alhambra" şi "Gioconda" atât în
reprezentaţiile din Bucureşti cât şi în turnee. A făcut de asemenea incursiuni în drama propriu-zisă,
interpretând-o pe Masha în “Cadavrul viu” (1945) a lui Lev Tolstoi, apoi unul din rolurile principale din
piesa "Horia" scrisă de Mihail Davidoglu (1956) şi a început repetiţiile pentru “Opera de trei parale” a lui
Brecht regizată de Liviu Ciulei, cel care avea să devină unul dintre cei mai importanţi oameni de teatru din
România. Din nefericire, repetiţiile s-au suspendat după scurt timp datorită bolii; Maria avea să moară de
cancer pulmonar în iunie 1963. Maria era interesată şi de cinema însă a rămas în spaţiul marginal a producţiei
de film (printre altele, are o scurtă apariţie interesantă în "Ciulinii Bărăganului" a lui Louis Daquin).
Maria şi-a făcut debutul în eter în 1937 iar radioul i-a facilitat ascensiunea rapidă spre celebritate
şi recunoaşterea de către publicul larg. La începutul carierei, în anii ’30, a fost îndrumată şi sfătuită de
Harry Brauner, muzicolog şi fondator a Institutului Român de Folclor. El este cel care a dirijat-o spre a
învăţa şi interpreta cântece tradiţionale, ajutând-o să adune şi să aranjeze [muzical – n.r.] materiale
din toate regiunile ţării. Interpretarea autentică, complet sinceră, expresivă şi emoţionantă, a acestor
cântece a devenit ‘marca’ Mariei Tănase, care a diferenţiat-o faţă de alte vedete a muzicii şi a contribuit ca
ea să devină un simbol naţional.
Harry Brauner făcea parte dintr-un grup de prieteni intelectuali cu convingeri de stânga
de care aparţinea şi Sandu Eliad, primul ei soţ. Ea îl cunoscuse pe Eliad în 1930, pe când lucra în spatele
tejghelei unei cafenele din centrul Bucureştiului. Interesant, atât Eliad cât şi Brauner au fost scoşi din
biografiile ei scrise în timpul comunismului, posibil datorită faptului că originile lor etnice şi tendinţele
politice erau considerate dubioase. Mai târziu, Maria Tănase s-a măritat cu Clery Sachelarie pe care l-a întâlnit
în 1941. Harry Brauner a fost aruncat în închisoare de către comunişti şi a petrecut şapte ani în izolare totală.
După ieşirea din puşcărie, în 1962, acesta a mai petrecut încă doi ani în arest la domiciliu. Există dovezi care
sugerează că, după încarcerarea sa, ea a rămas în contact strâns cu Institutul de Folclor unde avea posibilitatea
să continue să exploreze după materiale. În mod cert, a înregistrat pentru ei o mulţime de versiuni proprii a
cântecelor tradiţionale. Maria s-a întâlnit şi a învăţat un mare număr de cântece de la tarafurile în trecere prin
Bucuresti şi a adunat foarte multe melodii în timpul turneelor sale prin Romania. Abilitatea ei de a memora
instantaneu cântecele era legendară. Mie mi se pare că Maria Tănase a fost incredibil de truditoare şi de
motivată. Simptomatic este faptul că dacă ea apărea într-unul din spectacolele muzicale de pe scena bucureşteană,
îşi încheia apoi seara cântând până la primele ore ale diminetii într-unul din restaurantele sau cafenelele la modă
din oraş, care se întreceau între ele pentru a-şi securiza serviciile ei. În aceste locaţii, locuri cu nume ce
sunau romantic precum "Aro", "Luxandra", "Continental", ea şi-a construit şi comunicat într-un mod puternic şi
direct descendenţa din rădăcinile tradiţionale. De exemplu, în ziua înmormântării tatălui său în 1958, Maria cântă
dimineaţă la parada de 1 Mai, are spectacole la matineu şi seara la Teatrul "Constantin Tănase" şi, după ora 23.00,
la restaurantul “Continental”.
Întotdeauna a rămas strâns legată de oamenii “obişnuiţi”. Unii au devenit foarte apropiaţi ca
membri ai gospodăriei sale; Ilie Rotaru primul ei şofer, Ion şoferul din timpul războiului, Ferdinand coaforul ei
de încredere, Ana Vancea, o muncitoare în fabrică din Maramureş pe care a întâlnit-o într-unul din periplurile
sale, şi care s-a arătat la uşa ei în august 1942 şi i-a rămas credincioasă alături până în ultimile momente din
viaţa Mariei. A fost deseori comparată cu Edith Piaf, cu care împărtăşeşte specificul vocii de o anume calitate
tragică, mariajul cu pasiunea profundă şi dedicarea neobosită. Maria a fost unul dintre acei puţini artişti a
căror tehnică este la un nivel atât de înalt, încât devine completamente neobservabilă; în opinia mea, controlul ei
a respiraţiei a fost de ne-egalat de către niciun alt interpret din orice domeniu muzical. În ceea ce priveşte
repertoriul, ea a devenit bine cunoscută pentru interpretarea doinelor, improvizaţii lente sau tânguiri. Una dintre cele mai faimoase
era “Cine iubeşte şi lasă”, pe care a înregistrat-o şi în franceză (în 1965 a fost onorată postum de către
Academia Charles Cros cu Grand Prix du Disque pentru înregistrările ei în română şi în franceză). Vocea ei
mezzo, profundă şi expresivă, era în mod special potrivită pentru acest gen de cântec. În aceeaşi vână, a
cântat şi romanţe, triste cântece de dragoste, mai mult parte a repertoriului muzical “popular” decât a
celui folcloric. Mulţi ani, Maria a fost un rival prietenos a celui mai important exponent a genului, Ioana
Radu. Registrul modalităţilor de expresie a Mariei Tănase era însă uriaş şi ea a cântat şi foarte multe
cântece mai animate, mai ritmice, precum colinde... sau piese cu structură apropiată de una dansabilă.
Unele dintre acestea aveau câteodată texte foarte ghiduşe (cântate de Maria în dialect), sarcastice
(“Butelcuţa mea”), dulce-amărui (“Trenule, Maşină Mică”), suprarealiste (“Văleleu”). Pentru mine, unul dintre
cele mai frumoase şi importante cântece din repertoriul său rămâne “Lume, Lume”, care exprimă esenţa
filosofiei folclorului românesc...
Prima experienţă a Mariei Tănase într-un studio de înregistrări a fost facilitată de către
marele inginer de sunet austriac Willy Starckmann, şi a avut loc la Viena, în 1936, pentru casa de discuri
“Columbia”. Ulterior, ea înregistrat pentru compania “Lifa”, şi după război pentru “Electrecord”. Multe din
înregistrările “Electrecord” erau de fapt relansări a înregistrărilor făcute pentru radio. Maria a facut relativ
puţine înregistrări special pentru discuri, preferând spontaneitatea interpretării live şi a transmisiilor live. O
adevărată fiică a Bucureştiului, a părăsit doar de câteva ori România, aici fiind de menţionat călătoria de
succes făcută împreună cu marele violonist Grigoraş Dinicu la Expoziţia Mondială de la New York din 1939 şi turneul
din Turcia din 1941. Ultimul ei concert a avut loc pe 1 mai 1963 la Hunedoara, iar ea a murit pe 22 iunie 1963.
Continuând să muncească, Maria a reuşit să îşi conserve integritatea personală şi artistică atât în anii
războiului, când România a avut o guvernare fascistă, cât şi după război, odată cu instalarea regimului comunist.
Acest regim a încărcat-o cu multe onoruri, folosind numele şi munca ei ca armă de propagandă. Privind fotografii şi
imagini filmate din acea vreme, mie mi se pare că Maria nu se simţea confortabil în acest rol. Sub comunism
exista un tip “oficial” de muzică folclorică, foarte cizelat tehnic (de obicei interpretat de muzicieni de formaţie
clasică), dar unidimensional şi lipsit de orice legătură reală cu cultura rurală. În ciuda presiunilor exterioare,
Maria Tănase a reuşit cumva să îşi menţină vie calea de căutare a autenticului şi, cu un deosebit simţ artistic, a
exprimat complexitatea şi profunzimea filosofiei foclorice. Acesta este motivul pentru care moştenirea ei este un
factor important în restaurarea interesului şi încrederii în adevăratul patrimoniu muzical etnic. Tinerele
generaţii din România tind să se îndepărteze intimidate de folclor (versiunea “oficială” este cea care a produs
răul), însă eu sper că prin munca mea pot să contribui la o schimbare la nivel de conştiinţă şi să arăt că muzica
etnică poate acţiona ca un catalizator pentru crearea de muzică nouă...” (Alexander Balanescu, “Maria Tanase”).
În explorarea triadei muzică-suflet-viaţă, dincolo de percepţiile subiective şi de datele
biografice seci, am simţit însă cu adevărat nevoia de a sta de vorbă cu cineva care a cunoscut-o realmente
pe Maria Tănase, care a fost nu numai contemporan cu ea ci, măcar pentru câţiva ani din viaţă, un prieten apropiat şi un mentor
dedicat. Acceptat la Conservator la vârsta de şase ani (!) în baza unei dispense regale, domnul Viorel
Cosma, acum în vârstă de 90 de ani, este, incontestabil, patriarhul muzicii româneşti, gardianul istoriei
acesteia, ce păstoreşte mai mult de şase milioane de fişe cu informaţii, este autorul prolific a peste
100 de cărţi dedicate muzicii şi istoriei acesteia, muzicolog iniţiator a nenumărate
spectacole-eveniment şi, totodată, o persoană de o limpezime a minţii şi de o vivacitate… remarcabile. Domnia
sa a acceptat cu bunăvoinţă să ne acorde câteva minute din timpul său pentru a rememora personalitatea Mariei
Tănase.
Domnule Cosma, vin la dumneavoastră cu frustrarea dată de faptul că, în anul centenar Maria
Tănase, interesul autorităţilor publice de a marca acest eveniment mi s-a părut aproape de zero. Sau, cel
puţin, asta a fost senzaţia mea…
N-a fost nimic. N-a fost nimic. Eu am făcut la televiziunea mare că m-au chemat şi m-au
băgat într-un rahat… că nu mi-au spus până la urmă că ceea ce au înregistrat la mine aici în casă le lipesc cu încă
trei şi ăia au mai făcut, şi le-au lipit, le-au pus cap la cap pentru că voia şefa Televiziunii Române să
coordoneze ea toată treaba asta şi, bineînţeles, a ieşit foarte slab. N-am văzut într-o sută de ani… uite, mai avem
o săptămână şi am scăpat centenarul lui Maria Tănase… şi ai perfectă dreptate, nu s-a făcut ceva la nivelul care
trebuia. Eu vă spun şi dumneavoastră… după o experienţă de peste 65 de ani de condei de critic muzical, eu nu
folosesc cuvântul ‘geniu’ în materie de muzică decât pentru unul singur. La ora actuală, auzi ‘vai, i-a dat
mingea lui Popescu, i-a pasat lui Ionescu, a dat o pasă genială’ şi când aud “genială”… dacă am ajuns să aud şi în
fotbal de o pasă “genială”, ne-am terminat complet. Toţi sunt genii. Noi umblăm toţi numai pe lângă genii.
Eu nu folosesc cuvântul decât pentru George Enescu dar concluzia mai nouă, acuma, este că după ce-am cunoscut-o
bine pe Maria, după ce i-am analizat ultimele creaţii ale ei comparativ cu ce era înainte mi-am dat seama că îl pot
folosi şi în cazul ei… Cu Maria Tănase e o problemă mare. Ce anume vrei să faci despre ea?
Să marcăm centenarul în “Arta Sunetelor” printr-un material care să vorbească
despre trecut, ca evocare, despre prezent prin prisma opiniei colegilor noştri şi a altor pasionaţi de muzică şi
despre viitor… ce ar mai putea reprezenta Maria Tănase pentru tinerele generaţii?
Da, da, dar uite ce se întâmplă… se întâmplă un fenomen. Degeaba îi întrebi pe ei,
generaţia de, să zicem, 40 de ani, cum vede generaţia viitoare pe Maria Tănase când noi nu am mai făcut de 24 de
ani nimic despre Maria Tănase iar generaţia lor… nu ştie [de ea – n.r.]. Şi sunt oameni din generaţia de 40
de ani, de 30 de ani, de 25 de ani, care, dacă-i întrebi de Maria Tănase cred că o întâlnesc pe stradă, după
amiază… spun că trăieşte. Habar n-au, înţelegi? Aici este o problemă. Treaba asta pentru viitor trebuie să aibă
câteva date, câteva elemente ori ei sunt complet în afară… devine comică întrebarea pentru aceşti oameni. Răspund
cu nişte prostii infernale pe care dumneata nu le poţi valorifica decât dacă vrei
ca să arăţi incultura acestui popor, lipsa totală de interes a politicienilor în a motiva posteritatea
marilor personalităţi. Eu o socotesc pe Maria Tănase o foarte mare personalitate şi o consider inegalabilă.
Iar acum, ce crezi? Mi-a venit ideea când am văzut că trei-patru din fetele astea, mai tinere, care au ajuns
la 40-50 de ani, cântă piese din repertoriul Mariei Tănase, să-mi pun întrebarea care din ele se apropie cel
mai mult şi dacă, mâine, dumneata, vrei să faci un concert Maria Tănase, pe care din ele să le aduc în concert
să-mi cânte câte două-trei piese reprezentative în treaba asta? Şi, pur si simplu, am constatat cu surprindere
şi asta a fost o lipsă a mea că… Maria Tănase nu poate fi copiată. La ora actuală, acest unicat a fost
atât de bizar, a fost atât de genial, încât toţi cei care se străduiesc, fie că sunt bărbaţi şi au repertoriul
Mariei, fie că sunt femei care îi încearcă şi inflexiunile, nu reuşesc să mi-o dea pe Maria Tănase şi maniera
ei de a cânta. Ascult câte-o “Ciuleandră” dintr-aia lungită, ultra… a venit una şi a cântat în concertul meu
cu lăutarii [organizat relativ recent de dl. Cosma la Casa Universitarilor – n.r.]… eu n-am auzit-o
decât în seara concertului, că n-a venit niciodată la repetiţii şi unul din lăutari a băgat-o direct în
concert.
Am prezentat-o şi când am auzit-o am crezut că am să cad jos în sală de ciudă, cum a putut să
apară aşa ceva… să cânte? Este inadmisibil… urla, ţipa, se schimonosea, se trântea pe jos, se ridica, urla în
microfon şi… voia să-mi spună mie că este “Ciuleandra” cântată de Maria Tănase. Nu se putea suporta. Asta e… e
foarte dificilă această întrebare [destinată generaţiei tinere – n.r.]. S-ar putea să ai surprize de
la oameni din ăştia… sau să se întâmple ceea ce s-a întâmplat cu Rareş Bogdan, ăsta care trebuia să intre
preşedinte acum câteva zile la Televiziunea Română, care mi-a adus un individ din Germania, un român fugit acolo,
care mi-a spus ‘eu nu am cunoscut-o pe Maria Tănase dar pot să vă vorbesc despre ea zile şi nopţi’ şi Rareş Bogdan
face imprudenţa să-l întrebe ‘s-a publicat ceva legat de Maria Tănase în care dumneavoastră să vă puteţi uita şi să
citiţi?’, ‘… Nu, absolut nimic’. Păi, de unde putea atunci să ştie atâtea?
Întrucât nu merită chiar atât de multă atenţie, vă propun să lăsăm la o parte
contextul actual şi să revenim la Maria Tănase…
Uită-te acolo [îmi indică unul dintre rafturi – n.r.], volumele alea, trei
volume groase cu Maria Tănase făcute de Roşca [Maria Roşca, “Maria Tănase”, Ed. Muzicală, 1988 –
n.r.], lucrate serios. Am fotografiile Mariei, am peste 200 de fişe cu Maria Tănase… în ultimii săi cinci,
şase, şapte ani, înainte de a muri, nu cred că era zi în care nu vorbeam amândoi la telefon şi nu era săptămână în
care nu ne întâlneam să discutăm probleme. Nu ştiu câte concerte am făcut cu ea, nu ştiu câte discuţii am avut, nu
ştiu câte dezbateri am avut cu ea pentru că era o femeie, ca să spun… puţin răvăşită, dezorganizată, era
prea lăsătoare, îi dădeai bani, îi dădeai acum 1000 de lei şi peste două ore mă întâlneam cu ea şi ziceam ‘Mario,
plăteşte tu astăzi aicea că îţi dau eu banii’ şi ea ‘Păi, eu nu mai am nici un ban’ şi zic ‘Păi, n-ai luat acum
două ore bani?’, ‘Ba da, dar i-am dat lui Popescu, s-a rugat Leana din colţ, s-a rugat proprietăreasa, s-a rugat
spălătoreasa, a venit…’ şi a terminat banii. Era dezorganizată teribil. Nu mai spun… cânta până la
disperare, o lua de la ora 9 şi până la 6 dimineaţa, exceptând o jumătate de oră când stătea în faţă la şofer
ca să se ducă de la “Cina” până la “Şalul negru”… atât se odihnea, o jumătate de oră cât era cu maşina, că dupa
aceea cobora, îşi dădea jos pardesiul, îşi dădea jos haina de blană dacă era Revelionul că ea, de obicei, la
revelion se ducea de dimineaţă şi cânta 24 de ore din 24. Făcea o tură a restaurantelor mari din Bucureşti
în care cânta câte o jumătate de oră. Era epuizant ceea ce făcea dar era o demenţă a ei pornită dintr-un element de
geniu căci avea o forţă supranaturală…
Spuneţi asta, deşi, în viaţa dumneavoastră, aţi cunoscut o mulţime de muzicieni…
Pentru că eu m-am întâlnit, făcând lexicoane, cu toţi marii muzicieni a Romaniei, îi
cunosc ca pe familia mea, am stat de vorbă cu ei, pe scaunul pe care stai dumneata au stat patru sute, de la Mihail
Jora până la Ştefănescu-Goangă… Ştefănescu-Goangă care-mi zicea ‘Băi vere, ce mă pui în fotoliul ăsta, fir’ar a
dracu’, tu nu ştii că am 140 de kile? Adu-mi un fotoliu mare că nu-mi intră curu’’ şi i-l aduceam pe ăla din
sufragerie. Pentru mine, fiecare scaun, fiecare lucru de aici e legat de Jora, de Andricu, de Paul Constantinescu…
eu am luat lecţii de armonie cu Paul Constantinescu, păi… ştii pe ce? Pe putina
de brânză de la tanti Ecaterina Jianu de la Redea. Ea îmi trimetea trei putinici de brânză în fiecare iarnă şi
una i-o dădeam lui Constantinescu că el mi-a spus ‘E devalorizare mare şi eu nu primesc bani de la voi’,
înţelegi? Îl plăteam cu o putină de brânză… Pe toţi oamenii ăştia îi cunosc. Şi nu a fost geniu cum a
fost Enescu pe care l-am auzit personal, am scris despre el în ’46, înainte de a pleca, deci îmi sună şi acum
şi în urechea stângă şi în urechea dreaptă vioara lui Enescu, tremoloul lui Enescu, vorbitul lui Enescu,
absolut toate, iar cu Maria este ca şi cum a fost… viaţa mea. Pentru mine acest om este într-adevăr un
om inegalabil şi pe care, în momentul de faţă, nu ştiu cum aş putea ca să-l evoc şi nu ştiu cum se poate face
o evocare la dimensiunea pe care această femeie a avut-o. Nu vorbesc că a avut două vieţi. A avut o
viaţă când s-a băgat, luată de ovreiul de la Institutul de Folclor, să asculte toată muzica şi să asculte
toată fonoteca de acolo… Maria era absolut ca o sugativă. Ce auzea astăzi, mâine cânta absolut
totul la perfecţie, nu-i lipsea o intonaţie. Pentru ea, sfertul de ton nu exista absolut deloc, nu era o
problemă, simţea tot, auzea tot, era impecabilă din punctul ăsta de vedere, de o muzicalitate nemaipomenită.
L-a găsit şi pe Fărâmiţă [Lambru – n.r.], dar l-a găsit târziu, numai în ultimii zece ani l-a agăţat pe
ăla la acordeon. Ăla era omul ei de încredere. Cred că, pe zi şi pe noapte, Fărâmiţă dormea două ore, mai mult
nu. Îl lua Maria cu ea, îl băga în spate în maşină, ea era în dreapta şi şoferu-n stânga. Fărâmiţă avea un
acordeon şi când se uita la ea, gata, ştia imediat… ea doar fredona şi el ştia tot repertoriul. Acest lăutar
fabulos a trăit alături de Maria şi a acompaniat-o dumnezeieşte în tot ceea ce a făcut. Discurile lui Maria
care nu poartă nicio denumire sau vreo menţiune legată de cine o acompaniază, ei bine, e Fărâmiţă
Lambru la acordeon.
Vorbeaţi de evocare, ce amintiri personale pregnante aveţi cu Maria?
Pentru mine, cele mai importante lucruri pe care le-a făcut Maria au fost următoarele… la Şcoala
de Muzică Nr. 1 din Bucureşti, după trei ani de la fondare, m-a chemat Bâclea [fagotistul Emil Bâclea, primul
director a Liceului “George Enescu” – n.r.] ca să fac un studio de muzică “Theodor Rogalski”. Rogalski murise
în 1952 de cancer şi am făcut acest studio. Ca să putem să atragem lumea la studioul ăsta m-am gândit să fac cu
Maria Tănase un ciclu de cântece de lume ale lui Anton Pann. Şi atunci, am luat-o pe Maria să-mi înveţe cântecele
din “Spitalul amorului” a lui Anton Pann şi am făcut acolo cu ea un ciclu de concerte care au rămas
într-adevăr memorabile. Nimeni nu le-a mai putut găsi de-atunci ritmurile, agogica, tempourile… ea a pus la fiecare
din aceste cântece cum i-a spus sufletul ei pentru că nici eu nu le auzisem, colecţia aparţinea anului 1852 şi,
bineînţeles, noi ne-am trezit să facem asta după o sută de ani, prin 1956 sau ’58. Iar când am început să facem
treaba asta, Maria Tănase s-a agăţat de aceste cântece dar… nu ştia cum să le interpreteze. Am găsit un preot care
cânta la strană, Dan Moisescu îl chema, cu el am facut deschiderea postului de
televiziune a României în 1956 şi l-am pus să cânte cântece de lume de Anton Pann şi romanţe de acum 150 de
ani iar ea a învăţat să le cânte de la acest mare cântăreţ de strană. Şi am văzut că Electrecordul a scos un
disc cu cântecele lui Anton Pann interpretate de Dan Moisescu dar atunci ea nu mi-a spus, afurisita, că
el era cel care îi spunea toate secretele de intonaţii, de sfert de ton, de gorgoane, de suspine, lucruri pe
care nu le-a scris nimeni, nu ştiai de unde să le iei, doar cineva cu experienţă mare putea să le ştie iar
acest Dan o avea şi i le-a transmis lui Maria. Iar ce-a făcut Maria a fost fabulos, a fost unic. Din
păcate, nu le-a înregistrat că, pe vremea respectivă, se cânta totul… live. A fost o treabă pe care am
pierdut-o, ea a murit şi foarte tânără şi, practic, s-a curăţat în plină forţă când ar fi putut să… asta este
problema acestei femei. Aventurile lui Maria Tănase se găsesc în cărţile lui Maria Roşca, eu i-am povestit cât
am putut eu şi i-am spus unde să se ducă… asta a fost o femeie care a cercetat dar, din păcate, era blonavă de
cancer şi, la doar două săptămâni după ce-a publicat şi volumul doi, a murit. Dar bine că a publicat măcar
aceste două volume. S-a dus [Roşca – n.r.] şi la cel mai mare sculptor român la Paris… căci nu mai
spun, amorurile lui Maria Tănase, dacă cineva şi-ar pune în minte să scrie o carte despre amorurile sale ar
face… bani. Aşa… în posesia mea se găsesc memoriile lui Grigoraş Dinicu. În 1949, când Grigoraş Dinicu
a murit, Tanţa, fiica lui, era copistă la noi, la Uniunea Compozitorilor, şi mi-a dat telefon ‘Maestre, vino
să vorbeşti matale că l-ai cunoscut pe tata şi tata a murit azi-noapte’. ‘Bă’, zic eu, ‘da’ dacă încep să
plâng că eu n-am mai vorbit la mort?’ că eu, dacă văd mortul în faţă, mă emoţionez şi nu mai pot să vorbesc.
‘Lasă c-o să vezi matale, dacă nu… te pun în balcon’. ‘Cum în balcon?’. ‘Păi’, zice, ‘o să fie lume şi o să
ţii discursul în balcon’. ‘Cum… la stradă?’. ‘Păi la stradă, că strada Ştefan cel Mare va fi ocupată’. ‘De ce
să fie ocupată?’. ‘Păi vin opt sute de lăutari cu ţambale, cu contrabaşii şi cu violoncelele agăţate în spate
ca să cânte pe drum până la cimitir’. Şi eu zic, ‘În ce balcon?’. ‘La mine, la noi’. M-am dus şi, într-adevăr,
am vorbit în balcon la moartea lui Grigoraş Dinicu… ei, Grigoraş Dinicu cântase cu Maria Tănase, ştia o serie
întreagă de cântece, cântase Maria şi cu formaţia lui… din păcate, înregistrările lui cu Maria nu există.
Aminteaţi însă şi de-o a doua viaţă a Mariei…
Surpriza mare este următoarea: după ce Maria Tănase a ascultat toate cântecele de la Institutul
de Folclor în perioada când ea a debutat la radio, a existat o pauză de vreo câţiva ani când l-a cunoscut pe marele
sculptor Brâncuşi. Ăla era un cântăreţ cu un auz absolut, era contrabasist şi, în lexiconul meu, l-am
dat cântând la contrabas… cu picioarele goale pe prispa casei de la Peştişani şi bineînţeles că, de la acest
Brâncuşi, Maria Tănase a învăţat absolut toate elementele de doină şi de stil oltenesc care sunt cele mai
grele pentru că au foarte multe înflorituri muzicale şi pe care nu ai ce să le explici, trebuie să le înveţi stând
în legatură directă cu… ei, ea l-a ascultat pe Brâncuşi care era un om extrem de inteligent şi care i-a explicat
toate treburile şi, după aceasta, ea şi-a schimbat radical stilul de interpretare. Am pus mâna pe un
disc al ei însă eu nu am recunoscut-o şi a trebuit să îi întreb pe ăia de la Electrecord dacă discul e făcut
de Maria Tănase, aşa de mare diferenţă este între cum cânta înainte şi cum a cântat după întâlnirea cu
Brâncuşi. Transformarea aceasta, determinată de Constantin Brâncuşi, a fost esenţială şi benefică pentru toată
cariera ei de foarte mare cântăreaţă. După întâlnirile cu el de la Paris din ’37 şi de la New York, din ’39,
şi-a schimbat stilul de interpretare care i-a rămas apoi specific şi caracteristic în tot ceea ce a mai
făcut. Acestea sunt nişte lucruri, să le spun aşa, de profesionalism, pe care, în momentul în care vrei
să faci o emisiune de ţinută în care să nu faci doar pe nebunul că ştii nu ştiu cât, trebuie să le aminteşti
obligatoriu căci ţin de maniera ei de a cânta, de originalitatea ei, de felul în care a înţeles să valorifice,
în special, textele. Marele secret al ei este că această femeie a înţeles topica limbii române şi a înţeles
cum trebuie să înşurubeze consoanele pentru ca să se înţeleagă şi respiraţia, nu numai cuvântul… şi
respiraţia. Ei, Maria Tănase face aceste lucruri. Maria Tănase, dacă urmăreşti o frază muzicală, ştie exact
unde e virgula şi ştie exact unde e punctul. Asta, la ora actuală… nu le ştie nimeni în momentul de faţă.
Ascultă, încearcă să copieze şi nu pot să copieze şi rămâi cu întrebarea cum e posibil ca un om mare,
un lăutar, un om de cap, uite cum e ăsta care cântă acum la Sala mare a Palatului… de la Craiova… actorul…
Tudor Gheorghe, care cântă şi el din repertoriul lui Maria… acum vrea să îşi facă un repertoriu personal şi
cam evită chestii de-astea, dar au cântat sau au încercat foarte mulţi… nu mai vorbesc de Trandafir
[Adriana Trandafir – n.r.], actriţa care a cântat şi a făcut şi film, dacă nu mă-nşel, interpretând-o
pe Maria Tănase… nu au reuşit să îi surprindă particularităţile, hai să spun, de nuanţă, de detaliu,
mărunţele, dar care îi dădeau Mariei Tănase, într-adevăr, farmecul acela irepetabil şi care i-a asigurat un
loc în palmaresul muzicii româneşti. Asta este ce trebuie gândit într-un moment în care vrei să faci o evocare
a acestei femei care a fost fabuloasă.
Maria Tănase… dincolo de muzică?
Pe mine a încercat să mă scotocească Stelian Tănase şi-am făcut o emisiune cu el în legătură cu
Maria Tănase şi m-a tras pe linia de spionaj a lu’ Maria Tănase. Eu nu mă pricepeam, n-am intrat în probleme
politice, n-am făcut politică niciodată, nu mi-a plăcut toată treaba asta, n-am fost membru de partid la comunişti
deci, toate treburile ei… ea, mie, nu mi le-a spus. Adevărat, au fost şi lucruri din tinereţe când eu n-o
cunoşteam, eu am cunoscut-o abia în 1952 când ea a venit la Şcoala de Muzică şi când aveam clasa uşă-n-uşă. Eu
predam istoria muzicii pe uşa din stânga şi ea era pe uşa din dreapta… lângă ea era Fănică Luca şi, în partea
ailaltă, era clasa de ţambal a lui Gheorghe Pantazi. Ea fuma teribil de mult, Fănică Luca fuma, şi ieşeau din clasă
în pauze, încât, dacă eu aveam şase ore sau dacă ea avea şase ore, ne vedeam de şase ori, din 40 în 40 de minute,
că ei ieşeau să fumeze şi-atunci stăteam de vorbă cu ei. Imaginează-ţi de câte ori m-am putut întâlni cu această
femeie pentru că am fost şi 3-4 ani profesor la Liceul “Lipatti” şi m-am văzut şi acolo cu ea, deci legătura mea cu
ea a fost, în primul rând, o legătură umană dar niciodată n-am discutat cu ea probleme legate de viaţa
personală. Ştiu că a fost curtată de turci, ce voiau să îi înfiinţeze un institut a cărei preşedinte să fie pe
viaţă şi n-a acceptat, bineînţeles, a fost femeie foarte deşteaptă, ştiu că a cântat mult acolo dar, de la Stelian
Tănase am aflat că a avut acolo nişte încurcături amoroase şi că, până în cele din urmă, nu ştiu cum a
plecat de acolo dar a plecat destul de cocoloşită din toată treaba asta. Viaţa ei particulară a fost o viaţă cu
foarte multe semne de întrebare şi astea ar trebui căutate prin alte părţi. Bineînţeles, nu mai ştiu dacă
oamenii mai trăiesc, mie mi-a dat Dumnezeu sănătate, dar generaţia lui Maria Tănase este o generaţie
dispărută. A venit şi un scriitor la mine, Dumitrescu, că vrea să facă o carte despre ea dar iată că a trecut
centenarul şi, din păcate, s-au bălegat pe noi ăştia toţi cu politica iar un eveniment atât de important şi atât de
mare ca centenarul Maria Tănase a căzut, pur şi simplu, în derizoriu.
Cea care a fost, poate, singura divă reală pe care a dat-o România…
După părerea mea, după George Enescu, este singurul om de geniu. Nu mă
sfiesc să îi spun ‘genială’… prin ceea ce a cântat Maria Tănase, prin ceea ce a interpretat Maria Tănase, prin
ceea ce a lăsat. Norocul nostru enorm este că avem aceste discuri ale ei. Nu am un catalog complet al ei. Pot
să spun că sunt cam 125 de piese înregistrate ceea ce este un fond destul de mare dar ea a cântat mult
mai multe, ea a cântat, după părerea mea, 2-300 de piese, a cântat şi operetă, a cântat şi lied, a cântat şi
romanţă, a cântat şi cântece de lume şi, bineînţeles, a cântat şi folclor autentic… tot acest fond este prins
parţial în aceste 125-126 de melodii pe care le-a făcut Electrecord deci, muzical, s-ar putea să se găsească.
Există foarte multe fotografii cu Maria Tănase risipite în colecţii particulare, foarte multe… Eu o să vă arăt
fişierul meu…
… şi Maestrul Cosma a sfârşit prin a-mi arăta fişierul Mariei Tănase… am rămas fără cuvinte
trecând în revistă bogăţia de informaţii acumulată timp de decenii de către domnia sa pe toate suporturile
posibile, de la fragmente de film foto la decupaje de articole din ziarele epocii. Mai mult, a fost senzaţional de
amabil şi mi-a permis să scanez o sumă de fotografii absolut inedite cu Maria pe care să le pot împărtăşi
tuturor celor care sunt pasionaţi de “Arta Sunetelor”. Toate fotografiile care ilustrează mini-seria din “Declin
d’Oeil” dedicată Mariei fac parte din colecţia personală a domnului Viorel Cosma. Maestre, vă mulţumesc
încă o dată pentru sprijin şi vă urăm să aveţi parte de sănătate şi de o viaţă cât mai
îndelungată!... Rememorând istoria şi avatarurile Mariei prin prisma amintirilor personale a unui muzicolog
contemporan cu ea, am realizat că pot închide (momentan) cercul evocării prin redarea percepţiei…
muzicianului. Dacă în prima parte a articolului, cuvintele lui Alexander Bălănescu ne apropiau de
experienţa reîntâlnirii domniei sale cu muzica Mariei Tănase, să vedem cum a ales să o reinventeze din perspectiva
unui artist conştient de propria creativitate şi originalitate.
“Pentru albumul “Maria T” şi pentru spectacolul “Maria T”, am folosit
ca inspiraţie nu doar câteva cântece pe care Maria Tănase le-a facut celebre, dar şi ceea ce am putut eu găsi
despre viaţa şi aura ei, şi atmosfera, atât istorică cât şi contemporană, a Bucureştiului, locul atât de
strâns conectat cu ea. Cu toate că a visat să îşi construiască o căsuţă a ei şi a cumpărat chiar şi un petec
de pământ la periferia Bucureştiului, acest vis nu i s-a împlinit niciodată iar viaţa şi personalitatea ei au
devenit pentru veşnicie prinse în plasa vieţii oraşului însuşi. Ca şi în cazul albumului "Luminitza", intenţia
mea nu a fost să realizez nişte simple aranjamente sau transcrieri a materialului etnic ci să dezvolt, prin
intermediul eclecticei şi caracteristicei perspective proprii, un nou limbaj personal, rămânând însă
întotdeauna fidel materialului original folosit ca sursă. Deseori am folosit pasaje melodice sau ritmice din
cântece ca blocuri de construcţie a compoziţiei. Alteori, am samplat vechile înregistrări, transformând
secvenţial fragmente şi combinându-le cu un cvartet live. Am folosit de asemenea vocea Mariei Tănase ca
element a structurii componistice finale. Găsesc foarte excitantă ideea că am putut, cu ajutorul noilor
tehnologii, să mă întâlnesc cumva muzical cu Maria Tănase şi cu muzicienii ei. Am ales să lucrez cu
piesele sale pentru o mulţime de motive însă cel principal este un simţământ visceral de afinitate. Mai
cred că Maria Tănase, dincolo de poziţia de star legendar în Romania, are potenţialul de a fi mult mai bine
cunoscută în întreaga lume. Cred că a fost posesoarea unei voci cu adevărat extraordinare şi unice, cu toată
multitudinea de nuanţe de expresii, extinsă de la teatral la operatic. Din cercetările mele am rămas cu
senzaţia că a fost o personalitate foarte interesantă, provenită dintr-un context economic sărăcăcios şi din
care a încercat să evadeze. Acesta a fost motorul principal într-o căutare
neostenită şi pasionată pentru o identitate. Maria Tănase a fost strălucitoare, şi-a trăit viaţa din plin şi,
într-un fel, ca toţi marii cântăreţi, a cântat despre propriile bucurii, amaruri şi aspiraţii. Toate acestea
contribuie la faptul că, pentru mine, aceste cântece sunt pline de expresivitate şi ele încapsulează esenţa
spiritului poeziei şi filosofiei românesti. Reuşind să fie în acelaşi timp o individualitate extrem de
distinctă şi foarte “româncă”, Maria Tănase face parte dintr-o constelaţie de artişti printre care se numără
marele sculptor Brâncuşi, pictorul suprarealist Victor Brauner, scriitorii Tristan Tzara, Paul Celan, Ionesco,
Caragiale, marele compozitor şi violonist Enescu (mentorul lui Yehudi Menuhin). Ca şi Maria Tănase, cultura şi
filosofia românească au devenit în sine o inspiraţie pentru mine, aşa cum, prin viaţa şi muzica sa, ea
ajuns să reflecte şi să redefinească contradicţiile complexe şi frumoase a sufletului românesc.” (Alexander
Balanescu, “My Meeting with Maria Tănase”).
Nu simt nevoia să adaug altceva decât regretul că din numeroşii muzicieni români pe care i-am
contactat cu rugămintea de a spune sau scrie câteva cuvinte legate de modul în care o percep pe Maria sau muzica
ei, nu am primit decât un singur răspuns (adevărat însă, unul remarcabil) şi acela de la… Londra. Ca atare, am
trecut la pasul următor, la cel de a-i chestiona pe colegii mei de la “Arta Sunetelor” vis-à-vis de acest subiect.
Am sentimentul că, din trecut, trebuie să revin la timpul… prezent. Va urma!
IOAN BIG 14 Decembrie 2013
FOTO: colecţia personală Viorel Cosma cu excepţia imaginii cu domnul Cosma şi
semnatarul articolului (autor: Bogdan Economu) şi a celor cu domnul Bălănescu şi cvartetul domniei sale (sursa:
www.balanescu.com).
|