Arta Sunetelor

 

UN AN FĂRĂ GARBIS...

La mijloc de ianuarie 2021, rude apropiate, colegi şi prieteni ai unui mare dispărut s-au întâlnit în Cimitirul armenesc din Bucureşti spre a comemora perindarea a 365 de zile de când saxofonistul, compozitorul, aranjorul, şeful de formaţie Garbis Dedeian nu se mai află printre noi... deşi el continuă să vieze prin ceea ce a lăsat posterităţii şi, în primă instanţă, în conştiinţa contemporanilor. Prilej de rememorare a izbânzilor unei existenţe închinate cu generozitate artei sunetelor. Căci vorbim fără tăgadă despre un muzician din elita jazzului autohton, confirmat ca atare în ţara sa, ca şi dincolo de fruntarii...

Ivit pe această lume la 24 aprilie 1959, bucureşteanul Garbis Dedeian a fost fascinat din copilărie de instrumentele de suflat. Iniţial a fost instruit chiar de tatăl său (Nazaret Dedeian – clarinetist), în continuare de profesorul Florian Popa de la Liceul de Muzică nr. 1 din capitală urmând apoi cursurileŞcolii Populare de Artă. Era încă adolescent când, graţie întâlnirii cu bătrânul promotor Mihai Berindei, a avut un prim contact cu lumea de frumuseţi a jazzului.

„Nea Mihai” Berindei, poliinstrumentist, aranjor, inginer de sunet, publicist, i-a îndrumat cei dintâi paşi şi l-a ajutat să debuteze în duo cu pianistul Puiu Pascu în clubul pe care l-a coordonat în anii ’70. Deşi studiase clarinetul, Garbis Dedeian a preferat familia saxofoanelor, mai ales cele în si bemol, cu predilecţie saxofonul tenor şi saxofonul sopran. A urcat pentru prima oară pe o scenă festivalieră de jazz la ediţia 1979 de la Sibiu, saxofonistul făcând pe atunci parte din Big band-ul Centrului Universitar Bucureşti dirijat de Gabriel „Biţu” Mărgărint.

Anul 1982 a constituit pentru Garbis Dedeian un răstimp al unei triple afirmări: premiul atribuit Quartetului său la Concursul debutanţilor din cadrul Festivalului sibian, ca şi prezenţe de succes aplaudate la Festivalurile de Jazz de la Braşov şi de la Costineşti. Vădind neclintita voinţă de autodepăşire, studiind ore-n şir zilnic, ascultând şi învăţând de la iluştrii înaintaşi de peste ocean Charlie Parker, Sonny Rollins, John Coltrane, tânărul muzician a escaladat fără zăbavă treptele consacrării, impunându-se curând ca interpret creativ, de top. Incontestabilul său talent a contat decisiv, însă nu s-ar fi manifestat la nivelul râvnitei măiestrii la care tânjeşte oricare aspirant la altitudinile prestigiului, dacă talentul n-ar fi fost duplicat de efortul susţinut de perfecţionare a tehnicii instrumenale, de ameliorare a frazării, de definire a unei maniere proprii, propulsându-l pe Garbis Dedeian în liga întâi a jazzului românesc actual! Consemnăm astfel, drept împliniri ale unei activităţi impetuoase, câteva fapte-eveniment: locuri fruntaşe (la saxofon tenor) în topul revistei „Săptămâna” (1984); prezenţele aplaudate în serialele de concerte „Jazz ’85” (la Teatrul „Constantin Tănase”), „Jazz Alive”, „Perpetuum Jazz” (din Bucureşti); ca şi în ciclul de spectacole „Atelier de improvizaţie” de la Teatrul Dramatic din Constanţa; la majoritatea sărbătorilor festivaliere din ţară (pe lângă cele înainte menţionate, la Festivalurile de gen de la Galaţi, Iaşi, Craiova, Satu Mare, Cluj, Arad), din capitală („Camel Jazz Alive Summit”, „Intel Jazz”, „Coca Cola Superjazz”, „Jazzy Spring in Bucarest”), la Festivalurile de muzică pop „Mamaia” şi „Cerbul de Aur”, în principalele cluburi de jazz bucureştene şi din ţară, dar şi peste hotare – în Germania, Ungaria, Republica Moldova, Siria, Grecia, Italia, Franţa, Iugoslavia, Ucraina, Bulgaria, Austria. Pentru strădaniile de a menţine şi dezvolta un grup propriu reunind sub conducerea lui tineri discipoli întru jazz, i s-a conferit combo-ului său titlul „Formaţia Anului 2003” de către juriul Galei Premiilor de Jazz organizată în februarie 2004 de Societatea Română de Radiodifuziune; a fost doar una dintre recunoaşterile legitime ale valorii sale ca muzician.

Garbis Dedeian şi-a făcut o profesiune de credinţă din a detecta şi a direcţiona spre jazz tinere talente – şi ne referim explicit la ghitaristul violonist Florentin Dună, la pianiştii Petrică Andrei, Marius Vernescu, Petru Popa, trompetistul Emil Bîzgă, ghitariştii Capriel Dedeian (fratele său) şi Sorin Romanescu, bateristul Adrian Ştefănescu, saxofoniştii Cătălin Milea, Eddie Neumann, vocalistul Paul Ioanid şi mulţi alţii care s-au afirmat în preajma sa. Basişti de renume, ca Pedro Negrescu şi Decebal Bădilă au debutat drept coechipieri în formaţia muzicianului.

Zeci de creaţii ce-i poartă autograful componistic, aparţinând unor întruchipări stilistice diverse, de la cele tradiţionale la aspectări moderne şi contemporane, au beneficiat prin timp de o mereu augmentată notorietate, cu atât mai mult cu cât Garbis Dedeian, cel devenit pe merit membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, şi-a regalat ascultătorii cu recitaluri de autor, incluzând creaţii precum acelea intitulate „Arabescuri”, „Detaliu”, „Opriţi corida”, „În liniştea nopţii”, „Festival”, „Prognoză”, „Din nou împreună”, „Armine”, „În amintirea amintirilor”, „Toufette”, „Două ore la Paris”, „Cântec pentru tatăl meu”, „Bocet”,  „Richie’s Blues”, „Selavgia”, „Eu despre mine”, „De dragul tău”, „Uite Moşu, nu e Moşu”, multe dintre ele înregistrate în studiourile Radiodifuziunii Române, conţinute şi în antologia discografică „Muzică de jazz românească” a UCMR, iar şaptesprezece dintre aceste creaţii regăsindu-se în volumul de autor „Culegere de teme de jazz”.

De revelat, de asemenea, măiestria de orchestrator, confirmată inclusiv prin aranjamente scrise pentru Festivalul Internaţional „Richard Oschanitzky” de la Iaşi, ca şi pentru concertele tematice dedicate idolilor săi John Coltrane, Sonny Rollins şi proiectul „Saxophone Summit” – puse „în pagină scenică” la mai multe cluburi, filmate şi difuzate de Televiziunea Română.

Şapte inspirate compoziţii ale sale au fost înserate în albumul de autor „Armine” (2018, Casa „Soft Records”), CD lansat în acelaşi an într-un foarte reuşit recital susţinut de grupul saxofonistului în seara de 29 aprilie la Clubul „Green Hours” din Calea Victoriei 120.

Exact în ziua în care împlinea 60 de ani – 24 aprilie 2019 –, lui Garbis Dedeian i s-a înmânat Premiul pentru Jazz al revistei „Actualitatea Muzicală”!

Garbis Dedeian comemorare 2021.jpg

Florian Lungu
25 ianuarie 2021

 

Baicea Blues Band

conquette.jpg

Afis_Tusnad Blues 2021.jpg

Afis_Brezoi 2021.jpg

Afis_Tusnad Rock 2021.jpg

Afis_Darmanesti Blues.jpg