OLIMPUL
TITANILOR: RENAISSANCE
Renaissance sau, inima fierbinte a folk-rock-ului britanic, aşa s-ar putea pe scurt
caracteriza acest minunat grup de muzică progresivă ce-a revenit în 2000, cu un nou album de studio şi un dublu în
concert, după o despărţire de 17 ani. Trupa a realizat 2 albume între ‘69–‘72 cu prima componenţă şi 9 albume de
studio, un album de rarităţi, două antologii şi două duble live-uri cu cea de-a doua, între 1973 şi 1983. Alte
numeroase albume de concerte, compilaţii şi diverse retrospective au apărut în ultimii ani şi probabil că vor mai
apare odată cu noul reviriment cultural şi noile regăsiri ale muzicii Rock.
Înălţându-se la cer cu o graţie şi frumuseţe rar
întâlnită, vocea de soprană a vocalistei grupului, inconfundabila Annie Haslam, a adus rock-ului
clasic al trupei Renaissance un filon de o puternică încărcătură emoţională. În ciuda
numeroaselor schimbări de-a lungul carierei agitate, a celebrului grup britanic, vocea lui Annie a rămas
ingredientul esenţial al muzicii lor unice. Trupa Renaissance a fost rezultatul unui efort comun şi a avut
de-a lungul existenţei sale o adevărată armată de muzicieni de primă clasă care au dat naştere unui "atelier
muzical". Ei au dezvoltat un stil liber care acum a dispărut cu desavârsire din muzica pop contemporană. Au
realizat un amestec artistic de muzică clasică, rock, folosind chiar şi elemente din folk sau jazz
combinate într-o mare varietate de compoziţii. Renaissance ne-a arătat ce înseamnă să creezi o muzică
provocatoare, incitantă, atractivă, de mare sensibilitate, care a stat la baza unei serii de albume de mare
rafinament tehnic şi emoţional.
Renaissance a fost
ideea a doi foşti membri ai formaţiei The Yardbirds, dezmembrat definitiv în 1969. Textierul Jim
McCarty (n. 25 iulie 1943, în Liverpool, England) şi vocalistul Keith Relf (n. 23 martie 1943, în
Londra) s-au gândit să înfiinţeze un grup complet diferit de maniera R & B
a fostului grup. Scopul lor era să se îndepărteze cât mai mult de sunetul dur şi aspru al chitarei electrice
şi să puna accentul pe linia melodică. Cei doi, împreună cu veteranul Paul Samwell - Smith (tot de la
Yardbirds) ca producător, i-au recrutat pe: frumoasa soră a lui Keith - Jane Relf la vocal,
Louis Cennamo la bass (ex. Chicago Blues) şi ex-pianistul lui Nashville Teens, John
Hawken. Stilul lui cu influenţe clasice a dominat o mare parte a materialului de pe albumul eponim de debut,
lansat de casa de discuri Island în decembrie 1969. După aceea trupa a plecat în turneu în Europa şi Statele
Unite, devenind o atracţie atât în cluburi cât şi în concert, deşi uneori trebuia să facă faţă hoardelor de
duri care îi voiau pe cei de la Yardbirds! Cu toate acestea, stilul eclectic, experimental, în care
abordau muzica era pe placul acelor vremuri care au marcat începutul unor mari de prog, trupe ca Yes sau
Genesis (atentia trupei era concentrata asupra pianului şi a chitarei acustice, în opoziţie totuşi cu
sintetizatorul şi chitara electrică de la Emerson sau Yes). Cu primul album au ocupat locul 60 în Top-ul
UK.
Deşi au avut mare succes, Jim şi Keith nu
se împăcau cu ideea de a face din nou parte dintr-o trupă rock şi până la urmă vor părăsi grupul, după cel
de-al doilea album, Illusion lansat în ianuarie 1971, Jim McCarthy s-a alăturat trupei
Shoot (cu care a înregistrat un singur album, On The Frontier în 1973), iar
Keith Relf a devenit producător pentru Medicine Head. Primul album a avut piese neobişnuit de lungi
cum ar fi Kings and Queens şi Bullet care au scos în evidenţă calităţile de pianist ale lui John
Hawken şi a dat tonul compoziţiilor ulterioare. Din păcate, maniera avansată, progresistă pe care şi-o asumau a
fost umbrită de reiteraţii inutile, fapt ce le-a limitat exprimarea muzicală, lucru ce se manifestă mai pregnant pe
Illusion. Acesta, editat tot de Island nu a apărut în Marea Britanie, ci în
Germania. La acest album a colaborat şi Michael Dunford, viitorul compozitor şi chitarist al noii componenţe
Renaissance. În vara anului 1970, el a compus şi înregistrat Mr. Pine, piesa inclusă pe
Illusion. Însă, încercările lor de combinaţii folk, clasic, blues şi rock dominate de neinspirate
stereotipii, combinate cu recenziile triste, descurajante va face ca trupa să sufere o transformare traumatizantă.
Jim McCarty îşi aminteşte: “Am început să ne gândim la retragere. Keith spunea că preferă să creeze în
loc să cânte şi să plece în turnee şi eu mă gândeam că aş putea scrie ceva cântece. Trupa şi-a schimbat membrii. Eu
şi Keith am plecat, iar John şi Jane au mai cântat pentru o vreme, după care au plecat şi ei şi treptat, am fost
înlocuiti de o trupă complet nouă! Mi se părea foarte obositor să plec în turnee, aşa că au angajat oameni pe care
îi ştia John Hawken.” În turneul din septembrie - octombrie ‘70 din trupă mai făceau parte doar Jane
Relf şi John Hawken, restul membrilor fiind aduşi Michael Dunford şi anume: Neil Korner la
bass, Terry Slade baterie şi un nou vocalist Terry Crowe. În scurt timp avea să părăseasca grupul şi
Jane, fiind înlocuită de vocalista Binky Cullom. John Hawken dezamăgit de noul vocal, se alătura
grupului Spooky Touth, apoi trece la Vinegar Joe şi mai târziu între 1973 şi 1974 la trupa The
Strawbs (fiind prezent pe albumele Hero and Heroine şi Ghosts), locul lui fiind luat de
pianistul John Tout. Louis Cennamo va pleca şi el, fiind cooptat în trupa
Colloseum cu care a realizat albumul Daughter of Time. Keith Relf după plecarea de la
Medicine Head, va forma împreună cu Louis Cennamo la Los Angeles, celebrul grup Armageddon din
1975, ajutaţi de Martin Pugh de la Steamhammer şi Bobby Caldwell venit de la Edgar Winter
Group. În 1977, John Hawken, împreună cu Cennamo, McCarty şi Jane Relf vor înfiinţa o trupă
numită Illusion cu care au realizat două albume, Out of the Mist şi Illusion,
tot pentru labelul Island (la acesta din urmă a colaborat la vocal şi chitaristul Steve Marriott de la
Humble Pie). În 1976 Keith Relf moare electrocutat în timp ce repeta acasa, iar materialul aflat în
pregătire pentru cel de-al treilea album programat în 1979, va apare în 1997 sub numele Enchanted
Caress.
Noua trupă Renaissance începea să
prindă contur odată cu hotărârea managerului trupei, Jon Michelle, de-a schimba vocea de faţă şi chiar
întreaga componenţă. În 1971, după un debut destul de dur în lumea muzicii, cântând în cluburi, puburi şi
cabareturi, Annie Haslam a răspuns unui anunţ din Melody Maker, prin care se cerea un solist
vocal. S-a dus fără să ştie despre ce era vorba. Trupa era … Renaissance. Toată
lumea a fost impresionată şi uimită de vocea ei pură şi unică. Cu o formală pregatire clasică (elevă a celebrei
cântăreţe de operă Sybil Knight), Annie a adus suflul nou de care avea nevoie trupa, grupul fiind scena
perfectă pe care îţi putea etala talentul. Annie Haslam era originară din Bolton, Lancashire. Tatăl ei era
cântăreţ şi comediant amator, iar fratele ei Michael, era cântăreţ de balade şi fusese descoperit de managerul
Beatles-ilor, Brian Epstein. Noua componenţă, Haslam, John Tout, Terry Crowe, Neil Korner şi Terry
Slade vor pleca în turneu în Europa pentru omogenizare şi noi achiziţii, la audiţii prezentându-se printre mulţi
alţii, Danny McCullough, Frank Farrell şi John Wetton. În spatele scenei, Keith Relf şi
Jim McCarthy încă se implicau în linia directoare pe care o va urma noua trupă. Jim McCarty va mai
compune câteva piese pentru trupa nouă în colaborare cu poeta Betty Thatcher. Betty locuia în Cornwall şi îi
trimitea lui Jim poezii prin poştă, iar acesta îi compunea muzica. Acest proces inedit a fost adoptat după aceea de
Michael Dunford care cântase cu John Hawken în Nashville Teens. “Mi-au făcut cunoştinţă cu
Betty Thatcher. Obişnuia să-mi trimită poeme, iar eu le puneam pe muzică. Am făcut câteva încercări şi apoi Micky
Dunford s-a apucat să scrie. Ei se ocupau de tot, când eu nu eram de faţă", ne
povesteşte Jim. Michael Dunford care pe atunci lucra ca textier, s-a alăturat trupei cântând la chitară
acustică. "M-am dus să-i vad şi le-am cântat câte ceva la chitara mea acustică. După câteva
repetiţii am devenit membru deplin. De fapt pianul era instrumentul conducător şi se potrivea cu piesele
orchestrale. Se simţea un puternic curent clasic în muzica lor" spune Michael. Michael
Dunford însă îi va ceda locul sau, chitaristului Mick Parsons, concentrându-se asupra compoziţiei şi
coordonării grupului.
Întocmai ca numele ce-l purta,
Renaissance, a renăscut de această dată miraculos, cu primul său album Prologue scos de astă
dată, la Capitol Records ce va prevesti parcă, trilogia de aur de după 1972. După multe încercări,
componenţa noii trupe de pe Prologue, se va stabili la: Annie Haslam - voce, John Tout
- claviaturi, John Camp - bass, Terence “Terry” Sullivan - tobe şi Mick Parsons la
chitară. În mod tragic, tânărul chitarist Parsons moare într-un accident de circulaţie exact în momentul
înregistrării albumului, fiind înlocuit de Rob Hendry. Avându-i pe Miles Copeland la cârma,
Renaissance a plecat în turneu în Europa şi în State ca o vijelie. Annie spune: "Am fost
foarte norocoşi şi am făcut carieră. Am cântat în locuri celebre ca Royal Albert Hall din Londra şi Carnegie Hall
din New York". Aflată în graţiile publicului şi a criticii, Renaissance îşi permitea să înregistreze şi
chiar să cânte live cu orchestre filarmonice. "La Albert Hall am cântat cu Orchestra Filarmonică Regală şi a
fost o experienţă extraordinară”, spune Annie. După câteva spectacole impresionante în Anglia, grupul a venit
în 1973 în America să-şi promoveze superbul Prologue şi noul Ashes are Burning. De pe
albumul Prologue, care are şase piese, (două semnate
McCarthy/Thatcherşi patru Dunford, dintre care două cu Thatcher)
remarc cu totul special piesele Kiev, Sounds of the Sea şi Spare Some
Love.
Următorul album Ashes Are Burning include execuţii uimitoare ale
pieselor Can You Understand, Let It Grow şi Carpet of the Sun, rodate pe parcursul
concertelor de promovare a albumului Prologue. Piesa titlu a devenit unul dintre cele mai
populare execuţii scenice, numeroasele solistici lasând spaţiu deschs improvizaţiei (alături de o
orchestră, la înregistrări a fost cooptat şi chitaristul Andy Powell). Încântătorul disc, Ashes Are
Burning a fost lansat în octombrie 1973. Michael Dunford se va alătura trupei cântând la
chitară acustică, sextetul Haslam, Tout, Sullivan, Camp, Dunford, Thatcher realizând cu acest album,
primul mare pas spre Olimpul Titanilor, fiecare din cele şase compoziţii demonstrănd maturitatea
artistică şi improvizatorică a trupei.
Cea de-a doua piesă de aur
Renaissance, se va numi Turn Of The Cards, album lansat oficial în martie 1975, ce se va
dovedi mult mai aproape de spiritul clasic, elementul fundamental al acestui disc. De această dată
casa de discuri a fost schimbată alegându-se labelul american Sire Records. Piesa Things I Don’t
Understand a fost compusă de McCarthy/Dunford cu mult timp înainte, ea fiind inclusă
abia acum când spaţiul proaspăt al atmosferei vibrante de pe Turn Of The Cards permitea acest lucru.
Single-ul Mother Russia este cea mai reuşită piesă de pe acest album, rezonanţa emoţională de inspiraţie
rusă fiind din nou o reuşită a tendemului componistic Dunford/Thatcher. Celelalte două piese de peste
nouă minute sunt construcţii epice, de intensitate şi încărcătură melodică capabilă să surprindă plăcut
ascultătorul pretenţios de muzică prog. Restul materialului de pe disc, în număr de trei, aduc în prim plan
factorul motrice al maşinăriei Renaissance - pianul – secondat în două dintre ele, de intervenţiile vocale
de mare rafinament ale lui Annie Haslam. Turn Of The Cards a fost albumul Renaissance
ce a stat cea mai lungă perioadă în topuri, 21 săptămâni în 1974.
Ambiţiosul Scheherazade And Other Stories (o interprerare unică a
clasicei lui Rimsky-Korsakov, realizat în 1975), este cel mai bun album al trupei. Piesa Song Of
Scheherezade, de peste 20 de minute este o superbă demonstraţie de fuziune a muzicii clasice cu muzica
rock, Michael Dunford fiind din nou la originea acestui concept. După succesul înregistrat cu New York
Philharmonic la Carnegie Hall, presa şi critica vremii i-au citat în 1975, drept una dintre cele mai bune
trupe ale anului (ca dealtfel şi în 1976) denumindu-i Best Vocal Combination of The Year in 1975,
mulţi fani considerând albumul ca fiind culmea creaţiei Renaissance. Celebrul studio de înregistrări
Mobile Fidelity Sound Labs a realizat în 1978 un Original Master Recording (LP), remixând
excepţional benzile originale ale albumului. Dublul album live de la Carnegie Hall din 1975 reflectă
starea incendiară din cele trei zile de concerte, o performanţă greu de imaginat chiar şi pentru nume grele
din muzica Rock. Versiunea de peste 30 de minute a Scherezadei anunţă grandios sosirea pe piaţă a
acestui măreţ album, din luna septembrie a aceluiaşi an. Concertul de la Carnegie Hall surprinde momentul de
vârf al carierei RENAISSANCE, apogeul măreţiei lor interpretative, iar pentru colecţionari cea mai
reuşită selecţie dintre modelele artistice ale british folk-art-rock-ului. Albumul Live
at Carnegie Hall va fi lansat exact peste un an şi marchează din păcate, sfârşitul unei epoci de
glorie pentru Renaissance.
Următorul album Novella din
august 1977, nu mai reprezintă un succes al grupului, incursiunile solo ale lui Jon Camp deopotrivă cu ale
lui Annie nu-şi găsesc ţinta, rămânând doar remarcabilele aranjamentele orchestrale care i-au facut celebri. Noile
compoziţii Camp bazate pe cântece scurte cu un sound mai mult electric decât acustic, aduc cu sine o manieră tipică
new–wave neagreată de majoritatea fanilor Renaissance. În acelaşi an Annie Haslam, parcă
conştientă de scăderea potenţialului componistic al trupei îşi lansează prima producţie proprie, numită Annie
In Wonderland produsă de ex-producătorul trupelor Move/Wizard, Roy Wood în următoarea componenţă:
Roy Wood - instr, vocal; Jon Camp - bass: Dave Donovan - baterie; Louis Clark -
clape. Un album reuşit, primit foarte bine de fani, în special în America, unde popularitatea trupei
era constantă.
A Song For All
Seasons, următorul album din martie 1978 este precedat de un single foarte reuşit, Northern
Lights, cu o reorientare spre folk, a fost speculată de DJ-ul britanic Dave Lee Travis ce-a făcut din ea
un Single Of The Week devenind cu ajutorul lui mare hit Top Twenty, cucerind discul de argint din acel
an şi influenţând vânzarea albumului (cel mai bine vândut album Renaissance în
UK). Mai multe versiuni ale acestuia au fost realizate, incluzând şi o reprezentare foto pe disc (picture
disc) a celor cinci membri. Albumul releva numeroase schimbări de exprimare, proeminentă sintetizatorului
împreună cu reintroducerea chitarelor electrice în aranjamentele orchestrale ale lui Louis Clark (de la
E.L.O.) fac din acesta, o realizare mult prea facilă pentru valoroasa componenţă
Renaissance.
Trilogia Ashes are Burning, Turn of the
Cards şi ScheherazadeAnd Other Stories din anii de
aur '73, '74 si '75 este, după parerea mea, cea mai importantă şi spectaculoasă realizare muzicală a genului.
Un model de neegalat, o oază de bucurie şi viaţă, o feerie de armonii vocale şi partituri originale, aceste
trei albume superbe reprezintă îmbinarea cea mai fericita a folk-ului şi a clasic-ului cu
rock-ul. În aceeaşi perioadă, amintiţi-vă ce lansaseră Yes, ELP, Genesis sau
Jethro Tull. Renaissance a fost un concurent redutabil pentru dinozaurii muzicii prog, în ciuda
valoroaselor capodopere Close To The Edge, Tarkus, Lamb Lies Down on
Broadway sau Aqualung…
Din păcate următorul album Azure D'
Or (cu single-urile Winter Tree, Island of Avalon şi Jekyll & Hyde, Forever Changing, numai no. 73
în clasamentele UK) nu a avut acelaşi succes, clăparul şi toboşarul fiind înlocuiţi de Peter Gosling,
respectiv Peter Barron. Aceasta nouă linie a trupei vor realiza single-urile Faeries
/Remember şi Bonjour Swansong / Ukraine Ways de pe albumul
Camera Camera din 1981 şi următorul Time Line din 1983, dar nici unul nu mai păstrează
farmecul albumelor anterioare. Trupa, aflată sub presiunea unei lumi muzicale în schimbare, se reorientează, după
cum ne povesteşte Annie Haslam: "Tot ce am început să producem nu mai avea nici o legatură cu ce
făcusem înainte. Am fost unici prin ce am realizat şi am fi trebuit să aplicăm acelaşi tipar şi în anii '80".
Jon Camp se va alătura trupei lui Roy Wood, Helicopters, iar Haslam şi Dunford plus Gosling vor forma
grupul Nevada cu care vor înregistra câteva single-uri ce vor fi incluse de labelul Mooncrest rec. în
compilaţia Pictures In The Fire care printre alte demo-uri se vor afla şi cinci sub numele
Renaissance. Înainte de a se da bătută trupa mai încearcă să schimbe câte ceva cooptându-i pe Gavin Harrison
şi Mike Taylor pentru turneul de promovare al albumului Time Line. Turul demonstrează trupei, că
fanii prea purişti, ai genului drag lor au dispărut, entuziasmul general reducându-se concert după concert.
Americanii Mark Lampariello şi Raphael Rudd se alătura lui Annie şi Michael pentru o versiune
acustică a trupei Renaissance, concertând în formula de quartet din 1985 până în 1987. Au înregistrat şi
lansat totuşi un album, sub numele Annie Haslam produs de Larry Fast în 1989, un minunat
art-song, cu sclipitoare performanţe vocale. Annie mai realizase un album în nume propriu,
Still Life, în 1985, cu Royal Philharmonic Orchestra în aranjamentele lui Clark şi cu poemele
scrise de aceeaşi Betty Thatcher. Acompaniată de Royal Choral Society Annie ne încântă din nou cu
vocea sa caldă, în atmosfera superbelor creaţii de factură clasică, scrise de iluştrii compozitori Mozart, Bach,
Tchaikovsky, Faure, Saint Saens, Chopin, sau Wagner.
Dupa 1983 trupa s-a desfiinţat oficial,
Michael Dunford reformând-o în altă componenţă, la vocal americanca Stephanie Adlington, Stuart
Bradbury la chitară, Andy Spillar la keyboards, Phil Malford - bass şi la baterie - Dave
Dowly. Primul album, The Other Woman (avertizare firească, nu?) a fost
scos în ianuarie 1995, în timp ce Annie cu trupa ei - ANNIE HASLAM RENAISSANCE înregistra Blessing in
Disguise, cu producătorul Tony Visconti, la casa de discuri Thunderbolt, în luna august a
aceluiaşi an.
Cel de-al doilea album scos de Michael şi Stephanie se numeşte Ocean
Gypsy si a fost lansat în iunie 1997 la casa de discuri HTD Rec. Acesta conţine versiuni
acustice emblematice pentru trupa Renaissance şi două înregistrări noi, o frumoasă revenire la era
prog-folk-rock de la mijlocul anilor ’70. "Muzica noastră era ca o adiere de aer proaspăt şi
singura noastră greşeală a fost că am vrut să schimbăm asta", spune Michael. “Nu cred că a mai existat
vreodată ceva similar cu muzica Renaissance. Am fost clasificaţi drept trupă de folk rock clasic, dar nu mai
cânta nimeni ca noi. Privind în urmă, sunt recunoscătoare pentru tot ce s-a întâmplat", mărturiseşte
Annie Haslam, care acum trăieşte în America.
Casa de discuri Repertoire,
adevărata păstratoare de valori muzicale, pe lânga albumele de catalog, a editat în 1997 compilaţia Songs
from Renaissance Days cu un material inedit, selectat de Annie Haslam şi Michael Dunford.
Spre plăcerea fanilor şi nu numai, ei ne oferă, o recentă versiune a celebrei Northern Lights pe lângă alte
piese inedite prin interpretare sau aranjament muzical. Cele două piese cu nume de continente, Africa, cu
ale sale extraordinare voci tribale sau America, o superbă versiune a celebrului cântec scris de Paul
Simon, împreună cu călătoria fantastică de pe Island of Avalon, sunt câteva din atracţiile acestei
bijuterii contemporane, semnate Renaissance (invitaţi, Eddie Hardin - orga şi lan Mosely -
tobe).
Personajele cheie ale grupului, în principal Annie, Michael şi membrul fondator
Jim McCarty au continuat să scrie şi să cânte de-a lungul anilor. În decembrie 2000, Annie
Haslam – vocal, Michael Dunford – chitară, Terence Sullivan – tobe, Mickey Simmonds
si Rave Tesar – claviaturi, David Keyes la bas au lansat o nouă versiune a grupului
Renaissance şi un nou album Tuscany (editat de casa Emi Toshiba din Japonia).
Coperta albumului a fost realizată de Spencer Zane, creatorul coperţii albumului Grand
Hotel al grupului Procol Harum. Muzica de pe acest album, scrisă de Dunford şi Haslam
(excepţie piesa In My Life, scrisă şi de Roy Wood), este o fericită întoarcere la zilele bune ale
grupului, cu piese de clasic prog în aranjamente actuale. Una din piesele foarte valoroase se numeţte
Lady fom Tuscany, dedicată marelui violonist Paganini (şi iubirii sale pentru o nobilă
doamnă din Tuscany), o melodioasă partitura presărată cu multiple efecte de keyboards şi bineînţeles cu
aceeaşi neschimbată voce dulce de soprană a unicei Annie. Încă trei piese atrag în mod plăcut atenţia,
senzuala baladă instrumentală Pearls of Wisdom, imnul Dolphins Prayer plin de sobrietate
(invitat John Tout) şi noul sound din Life In Brazil, de influenţă latină. În concluzie, un
comeback mult aşteptat şi un album aproape perfect. Concertele de promovare a albumului,
Renaissance Live In Japan (The Bottom Line, Nagoya şi Kosei Nenkin Hall, Tokyo),
Live at the Astoria susţinute în diverse săli din Japonia şi Marea Britanie din martie 2001 au
readus fanii muzicii prog la show-uri adevărate, cu trăiri intense aproape de entuziasmul zilelor de glorie
Renaissance.
Ultimul disc lansat din 2002, este concertul In The Land Of The Rising
Sun (Koseinenkin Hall, Tokyo, 16 martie 2001) dublu album, în aceeaşi componenţă ca
precedentul, rezultatul unui turneu reuşit, ce conţine patru piese de pe Tuscany, celelalte
fiind piese vechi Renaissance nelipsite în mai toate concertele trupei sau hituri de pe albumele solo
Annie Haslam.
Annie care şi-a
dovedit tăria în multiple imprejurări (în 1993 a fost operată de cancer la sân) a revenit de fiecare dată în
atenţia publicului cu noi înregistrări de mare rafinament: un foarte apreciat album de crăciun It Snows In
Heaven Too (primul album cu piese de Crăciun fiind realizat cu trupa Sojourn), Down of Ananda, Poetry
In Motion, Annie Haslam Rarities. Alte colaborări de importanţă majoră fiind cu: Steve Howe –
Tales From Yesterday, Lily’s In The Field, cu Raphael Rudd – Skydancer, The Awakening, cu Akio
Dobashi – Fox, cu Michael Dunford – Scheherezade Musical Promo, etc.
Trupa Renaissance, desi marcată din cauza declinului comercial deopotrivă
cu cel artistic, continuă să ne încânte permanent, puterea ei de seducţie fiind cea care şi peste ani atrage
mulţi fani, iubitori de artă pură britanică. Între reprezentantele art-rock-ului rămâne un reper unic,
incomparabil, fiind singura trupă cu o vocalistă extraordinară, de o sensibilitate captivantă. O poveste
adevărată a unor muzicieni care au reuşit să convingă şi să domine un curent, aşa cum şi alte trupe
britanice, ca Pentangle sau Fairport Convention au reusit să îmbine ideal, folk-ul cu
jazz-ul sau elementele ethno.
Radu
Lupaşcu
|