Arta Sunetelor

 

JAZZ SUB ZODIA COMPETIŢIEI, A PERFORMANŢEI

Dreptate a avut omul de spirit Emil Cioran când afirma definitoriu „Muzica este timp sonor”! Altfel spus, arta sunetelor comportă o identitară dimensiune temporală, presupune un anume dinamism interior...

Civilizatul burg transilvan Târgu Mureş a găzduit timp de cinci zile / nopţi pline de sunete măiastre, cea de a zecea ediţie aniversară a Concursului şi Festivalului Internaţional de Jazz pentru tineret – INTERNATIONAL YOUTH 10th JAZZ COMPETITION & FESTIVAL – derulat în primitoarele şi încăpătoarele săli ale Clubului Jazz „păstorit” cu incontestabil spirit perfecţionist de managerul Demeter József (pentru cunoscuţi şi prieteni – pur şi simplu „Döme”), factotum şi sine qua non al acestui eveniment. Clubul şi harnicul său conducător, împreună cu Casa de Cultură a Studenţilor din Târgu Mureş şi cu Asociaţia Culturală „Partitura”, în colaborare cu Consiliul Judeţean Mureş, au înscris de ani buni în peisajul nostru muzical de gen o veritabilă sărbătoare artistică, pe cât de serios şi profesional organizată, pe atât de gustată de un public deosebit de receptiv şi avizat.

JAZZ SUB ZODIA COMPETITIEI 1.jpgAliniindu-se ca amplitudine celor mai importante manifestări de gen de la Sibiu, Cluj şi Brăila, Concursul şi Festivalul târgumureşan a inclus în răstimpul 9 - 13 mai 2018 atractive activităţi guvernate de spiritul creativităţii. Secţiunea „Concurs” a strălucit prin calificata prestaţie a juriului internaţional reunindu-i pe ghitaristul profesor Alex Man (Bucureşti), compozitorul pianist şi profesor doctor Romeo Cosma (Iaşi), pianistul profesor Csiky Boldizsar Jr. (Cluj), subsemnatul, toţi din România, compozitorul Erwin Hoorweg (Olanda), ghitaristul profesor Gyárfás István (Ungaria), Mike Nielsen – ghitarist, doctor în muzică (Irlanda). De revelat: o practică instituită exclusiv la concursul de la Târgu Mureş ce şi-a dovedit utilitatea şi eficacitatea, ce a constat în aplicatele discuţii / caracterizări purtate seară de seară de către fiecare membru al juriului cu competitorii studenţi după încheierea prestaţiei lor în concurs. Potrivit palmaresului ediţiei, au fost recompensaţi prin diplome, aplauze ale publicului şi desigur, consistente gratificaţii pecuniare, următorii câştigători: saxofonistul alto Alex Huţanu din Iaşi (cântând împreună cu fratele său, pianistul Cătălin Huţanu, cu Ioan Mantu la ghitară bass şi Lucian Rusu - baterie) a dobândit Premiul pentru cel mai bun instrumentist; cântăreţul şi pianistul Bari Lacika din Miskolc – Ungaria (evoluând în trio cu bass-istul Szentpétery Mózes  şi bateristul Szombati Máté) şi-a adjudecat Premiul pentru cel mai bun vocalist; iar foarte tânărului grup „The Young Collective” din Haga - Olanda (compus din Vanjo Elzinga - pian, Nadine Serhalawan - saxofon alto, Simon Kalker – contrabass şi Dimitris Koutantos - baterie) i-a revenit Premiul pentru cea mai bună formaţie. În plus, juriul a mai acordat un Premiu Special talentatei vocaliste Dósa Noémi, membră a quartetului „Spontaneous Plan” din Târgu Mureş (ce i-a inclus pe Siklai István - ghitară bass, Kolláth István - baterie, Pethö Csaba - ghitară, lider). Au primit diplome de participare ceilalţi competitori admişi în urma preselecţiei pentru runda finală a concursului: vocalista Ana Maria Alexa, studentă la Iaşi, în tandem interpretativ cu pianistul Răzvan Pârvu, cântăreaţa Dora Notărescu din Bucureşti, lideră a trio-ului ce i-a cuprins pe contrabass-istul Oleg Lascu şi pe pianistul Silvestru Bidaşcu, precum şi înainte menţionaţii Pethö Csaba - ghitară şi quartetul „Spontaneous Plan”. Nu greşim a estima drept meritorii toate evoluţiile tinerilor muzicieni, având în vedere că pe lângă piesele alese de ei pentru concurs, competitorii au fost obligaţi să aibă pregătite nu mai puţin de opt teme standard din care au interpretat doar una prin tragere la sorţi de către juriu!

Înainte de a comenta succint evoluţiile grupurilor invitate în Festival, să consemnăm că au marcat cote notabile de interes ca evenimente conexe, cele două workshop-uri susţinute în sala „Piano” a Clubului - „Rolul ghitarei în muzica de jazz” (vineri 11 mai ora 10, referinţi Gyárfás István şi Alex Man), „Umorul în jazz” (sâmbătă 12 mai ora 12, realizator Florian Lungu), dar şi incitantele întâlniri Jam session din serile de joi, vineri, sâmbătă, inclusiv cu participarea – surpriză a mult apreciatului pianist ieşean Ion Baciu Jr. aflat în trecere prin Târgu Mureş. .

Publicul nu şi-a precupeţit „exerciţiile de admiraţie” (citiţi „aplauze entuziaste”) începând cu concertul inaugural al Festivalului-Concurs, preliminat de numerele Opening Act oferite de foarte tineri instrumentişti loco aparţinând „School Of Rock – Jazz Program” şi „Jazz Bands from Târgu Mureş Art School”. Onoarea de a deschide efectiv Festivalul a revenit admirabilului grup olandez „Jazz Residence” care a cucerit Premiul pentru cea mai bună formaţie la ediţia 2017 a Concursului. În formula actuală, grupul instrumental olandez a alăturat opt studenţi de la „Royal Conservatory” din Haga, Drummado Wijnhamer - vioara I, Kaja Majoor - vioara a II-a, Bugra Yuzuguldu - viola, Jurre Koopmans - violoncel, Sergio Abdoelrahman - pian, Olivier van Niekerk - ghitară, Simon Kalker - contrabass, Dimitris Koutantos - baterie, toţi tălmăcind cu fervoare aranjamente interesante aparţinând îndeosebi ghitaristului lider Olivier van Niekerk. Tot în prima seară a lăsat o puternică impresie energizantul trio timişorean „JazzyBIT” dinamizat de Teo Pop la orgă Hammond şi alte keyboards, fundamentat în registrul grav al armoniilor de Mihai Moldoveanu la ghitară bass şi catalizat furibund cu incredibilă forţă de Szabó Csongor-Zsolt la complexul ritmic al bateriei.

Unul dintre momentele culminante valoric ale Festivalului l-a constituit în seara a doua recitalul vocalistei de top a jazz-ului autohton Luiza Zan aflată în ultimii ani într-o organică simbioză creativă cu Hungsrian All Stars – conlucrare concretizată benefic şi prin realizarea albumului 2016 „Heritage”. Expresive compoziţii ale muzicienei tălmăcite cu patos ardent de autoare în admirabil interplay cu valoroşii instrumentişti Sárik Péter - pian electronic (apreciat ca mentor al Festivalui şi Concursului studenţesc târgumureşan de jazz), Gyárfás István - ghitară, Fonay Tibor - bass, Gálfi Attila - baterie. Un reuşit proiect s-a vădit a fi, în aceeaşi a doua seară, cel mărturisit cu emoţie publicului de compozitoarea şi solista vocală Ferencz Mari în duo cu percuţionistul Iszlai Tamás.

Deplasându-se a treia şi a patra seară din încăperea principală a Clubului „Jazz & Blues” în compartimentul „Bunker”, suita recitalurilor a propulsat în scenă două formaţii care au electrizat realmente asistenţa. Aflat acum în faza de pregătire a celui de al doilea album, după ce primul CD numit „Şapte scări” s-a bucurat de cea mai bună primire din partea melomanilor, grupul bucureştean „ETHNOTIC Project” având-o ca protagonistă pe cântăreaţa şi actriţa Irina Sârbu, un glas bine timbrat, suplu, valorificat printr-o tehnică vocală de invidiat. Din formula de sextet a grupului au făcut parte fraţii Cezar Cazanoi - flaut, caval, diverse instrumente de suflat de sorginte folclorică, Anatol Cazanoi - ţambal, claviatură electronică, ghitaristul Capriel Dedeian, semnatar al unor ingenioase aranjamente muzicale, Laurenţiu Horjea - ghitară bass, Dragoş Mihu – baterie, cu toţi admirabil coordonaţi, sincronizaţi în ansamblu, cu toţi implicaţi trup şi suflet în intens creative intervenţii improvizatorice. La rândul său, bateristul, compozitorul şi profesorul Bágyi Balázs, conducător al Federaţiei Ungare de Jazz, a generat ropote de aplauze cu al său grup „New Quartet feat. Pocsai Krisztina” ce-i întruneşte, alături de lider şi de solistă pe saxofonistul Soso Lakatos Sándor, pe pianistul Dezsö Oláh şi pe Péter Oláh - ghitară bass.

JAZZ SUB ZODIA COMPETITIEI 2.jpgÎn temerara intenţie de a conferi o amploare aparte finalului manifestării, în ultima seară – duminică 13 mai – locaţia a fost mutată la Teatrul Naţional din Târgu Mureş, spre a prilejui (fapt unic în istoria festivalurilor noastre de jazz) evoluţia succesivă pe podium a două big band-uri! Având în vedere puţinătatea ansamblurilor de gen în peisajul muzical românesc de azi, apariţia unui nou big band nu poate fi decât îmbucurătoare. Ne referim la „UNAGE Big band” al Universităţii Naţionale de Arte „George Enescu” din Iaşi, sub competenta coordonare şi baghetă dirijorală a lectorului universitar doctor Dan Spînu, estimat şi ca un înzestrat compozitor. Acest onorabil ansamblu studenţesc înfiinţat în anul 2015 beneficiază de câţiva prestigioşi profesionişti precum cunoscutul trombonist improvizator de jazz Liviu Mărculescu, talentatul Alex Huţanu – masterand la Clasa de saxofon a „UNAGE”, asistentul universitar doctor Eduard Mihăilă la trompetă, aceştia funcţionând ca şefi ai partidelor instrumentale alcătuite din studenţii Vlad Panaite, Nicu Hariton, Răzvan Munteanu - trompete, Marian Radu, Cristian Racu - tromboane, Ionuţ Focşa, Corina Ududec, Ion Brînzilă, Vlad Lavric – saxofoane, plus o secţie ritmică: Răzvan Pîrvu - pian, Andrei Ipate - ghitară, Claudiu Murgulescu - ghitară bass, Lucian Rusu - baterie, Ion Bivol - percuţie, lor alăturându-li-se soliştii vocali Ana Maria Alexa şi Sandu Bantaş. Este un aparat orchestral cu performanţe meritorii în abordarea unor aranjamente complexe raportate la stiluri diverse – de la clasicul standard „Sweet Georgia Brown” la contemporanele „Maiden Voyage” şi „Birdland”. Coechipierii studenţi urmează cursurile diverselor clase instrumentale ori ale Specializării Jazz, fiind în acelaşi timp membri ai Clubului de Jazz „Richard Oschanitzky” al Casei de Cultură a Studenţilor din Iaşi. În fapt, acest proiect a fost posibil datorită parteneriatului dintre UNAGE şi amintita Casă de Cultură.

O performanţă interpretativă cu adevărat surprinzătoare prin ţinută şi capacitatea de a face faţă cu lăudabile rezultate unor solicitări repertoriale deloc facile, a fost evidenţiată apoteotic în epilogul Festivalului-Concurs, de către „Budapest Jazz Orchestra” – un uimitor ansamblu fără... dirijor, întrucât coordonatorul big band-ului, Kollmann Gábor nu a părăsit scaunul său de saxofonist, ridicând din când în când câte o mână pentru a impulsiona iniţiatic începutul unei piese ori spre a închide un acord final. Partituri pretenţioase, gradând evoluţia stilistică de la jazz-ul clasic al erei swing (precum în piesele „Cheek To Cheek”, „Avalone”, „On A Sunny Side Of The Street”, „Why Don’t You Do Right” la teme de jazz modern ca „Straight No Chaser”, „Sister Sadie” şi creaţii ale membrilor orchestrei. „Budapest Jazz Orchestra” înseamnă şaptesprezece instrumentişti ca unul, perfect acordaţi şi sincronizaţi, aceştia fiind Tulkán Péter, Gergó Bille, Koós-Hutás Áron, Hofeker Dániel - trompete, Schreck Ferenc, Skerlecz Gábor, Pap Gábor, Nagy Viktor Dániel - tromboane, Kollmann Gábor  (şi conducător al ansamblului), Hester Dániel, Csejtey Ákos, Zana Zoltán, Varga György – saxofoane, Juhász Attila - pian, Birta Miklós - ghitară, Viktor Hárs - contrabass, Serei Dániel - baterie. Au evoluat în faţa orchestrei şi în impecabilă rezonanţă cu ea două soliste pline de har, Fehér Adrienn, Urbán Orsi şi doi invitaţi vocali, Koszorús Krisztina din Târgu Mureş (în piesa „Big Spender”) şi Sandu Bantaş din Iaşi (în piesa „Feeling Good”), cei patru reunindu-se într-un veritabil grup vocal în finalul recitalului.

Nu putem încheia aceste rânduri admirative înainte de a-i numi pe câţiva contributori neobosiţi, implicaţi în complicatele articulaţii ale funcţionării organizatorice şi artistice a unui eveniment de o atare amploare: Dana Matic - organizatoare adjunctă, „mâna dreaptă” a lui Demeter József, Szép-Tóth Gyuri - regizorul muzical al evoluţiilor scenice, Mike Godoroja - dinamicul prezentator al Festivalului-Concurs în limbile română şi engleză, Kányádi Orsolya – charismatica prezentatoare a celei de a cincea seri, Solyom Sandor, fotograful care a imortalizat digital sute de imagini semnificative, plus echipele de la Clubul „Jazz & Blues”, de la Teatrul Naţional şi nenumăraţi alţii. Să relevăm de asemenea grafica reuşită a afişului şi complexitatea programului de sală în formulă – N. B.– tri-lingvă!

INTERNATIONAL YOUTH 10th JAZZ COMPETITION & FESTIVAL de la Târgu Mureş – un amplu, nepereche fapt de cultură, transmis integral şi on line.

JAZZ SUB ZODIA COMPETITIEI 3.jpg

Florian Lungu
20 iunie 2018

Foto: Solyom Sandor

 

Baicea Blues Band

conquette.jpg

Afis_Jazz & Blues Festival Brasov.jpg

Afis_David Garrett 2018.jpg

Afis_Nigel Kennedy 2018.jpg

Afis_Red Army 2018.jpg

Afis_Al Di Meola 2018.jpg

Afis_Duelul Hiturilor 2018.jpg

Afis_Lacul lebedelor 2019.jpg