Arta Sunetelor

 

Interviu cu Miluta Flueraş

Miluta Flueras.jpgMiluţă Flueraş este unul din fotografii de marcă ai întâmplărilor rock. Amprenta sa imortalizează acţiunea, dinamica şi tăria acestui gen, pe care-l slujeşte cu stăruinţă. Miluţă excelează de asemeni în portretistică, detaliu peisagistic sau arhitectural. Interviul de faţă îşi propune să descopere cât mai multe din tainele acestui frumos hobby care surprinde amintirea, mesajul, emoţia şi starea momentului ales.

1. Interviul nostru trebuie să pornească firesc cu începutul pasiunii tale, fotografia… Când s-a întâmplat asta? Ai avut vreun mentor?

Practic am început să fotografiez de prin 2006, când mi-am luat prima cameră digitală. Am mai cochetat și cu fotografia pe film pe la începutul anilor 2000, însă primele fotografii pe film le-am realizat pe la 5-6 ani. Tatăl meu era pasionat de fotografia pe film alb-negru, având chiar un laborator acasă. M-am simțit mereu atras de fotografie și uneori regret că nu m-am apucat mai devreme. Nu pot spune că am avut un mentor sau un model, am fost întotdeauna un autodidact, dar asta nu înseamnă ca nu am apreciat mult munca altora.

2. Care este diferenţă între o poză şi o fotografie?

Principala diferență ar fi grija cu care este produsă fiecare. Poza, fiind doar un simplu instantaneu, nu presupune decât să îndrepți camera către subiect, în schimb ce fotografia presupune o atenție sporită la detalii, compunerea cadrului și să reprezinte o interpretare artistică a subiectului... trebuie să transmită o poveste... să emoționeze.

3. Ce părere ai de fotografia alb negru?

Fotografia alb-negru este un mod aparte de exprimare, ce pune accent pe formă și compoziție. Nu orice cadru se pretează pentru alb-negru și o fotografie alb-negru nu trebuie să fie făcută așa doar pentru că e un trend. Adesea, în cazul fotografiilor de concert prefer varianta alb-negru pentru că, în acest mod, privitorul se poate concentra mai mult pe ceea ce transmite artistul de pe scenă și nu pe decorul scenic.
Miluta Flueras gtg.jpg

4. Cum ai transformat un hobby în business?

În primul rând prin foarte multă muncă, apoi încercând mereu să nu mă plafonez și să îmi stabilesc ținte cât mai înalte. Au fost multi factori care au contribuit aici, de la expoziții până la cursuri și workshop-uri, toate au avut un rol la construirea unui portofoliu și au dus la diversificarea temelor abordate. În timp, au venit și clienții - mai mici sau mai mari, care la rândul lor au contribuit la consolidarea portofoliului meu.

5. Pentru cine faci fotografia în general? Tu eşti cel care alege sau eşti ales?

Dacă vorbim de alte teme în afara fotografiei de concert, de regulă sunt ales pentru alte evenimente datorită experienței mele ca fotograf de concert. Job-urile sunt destul de diferite, de la fotografie de eveniment, la fotografie de produs. În ce priveste fotografia de concert am decis în ultima vreme să asist doar la concertele artiștilor a căror muzică îmi transmite ceva, lucru care de cele mai multe ori se reflectă și în imaginile obținute.

6. Cum reuşelti să atragi ochii privitorului către subiectul ales (portret sau subiect în miscare) când realizezi o fotografie?

Nu pot evalua în ce măsură reușesc, dar pot spune cum încerc, cred că cheia este emoția și legatura care se creează între fotograf și subiect. De regulă, urmăresc să obțin cadrele cele mai expresive, cadrele atipice care să emoționeze privitorul. Uneori ajută ca privitorul să fie familiar cu subiectul, alteori nu.
Miluta Flueras public.jpg 

7. Cui ai decis te adresezi? Care este relaţia cu publicul, ce crezi că aşteaptă să vadă într-o fotografie?

Cum nu trăiesc din fotografie, nu am fost nevoit să fac compromisuri prea mari, deci nu depind de un anume tip de audiență. Fotografiile mele sunt pentru oricine are ochi să le privească. Publicul cred că se așteaptă să vadă acele cadre capabile să stârnească o parte din emoția simțită în timpul unui concert, pornind de la detalii, către cadre foarte largi.

8. De ce totusi muzica rock? Într-adevăr fotografiezi jazz, blues sau prog, dar pe primul loc cred că a fost rock-ul în toate formele sale, cu o nuanţă mai accentuată spre extremele rock-ului… De ce?

Miluta Flueras crow.jpgFotografiez ce iubesc și cel mai mult iubesc muzica rock, înainte de a fi fotograf sunt la rândul meu un fan și nu aș putea să fac asta dacă nu aș investi multă pasiune. Sigur, apreciez orice muzică de calitate care este produsă cu pasiune și nu fotografiez doar concerte rock. Mă pot simți la fel de bine și la un concert de metal extrem și la unul de jazz, până la urmă, etichetele nu trebuie să ne separe de scopul final al muzicii - katharsis-ul.

9. Ai avut probleme cu subiecţii surprinşi în fotografii? Mă refer numai la cei agresivi… atât verbal cât şi fizic…!?

Nu am avut astfel de probleme. În general am o relație foarte bună cu publicul datorită unui respect reciproc. Singurele “probleme” care mai apar sunt atunci când sunt rugat să șterg imagini din galeria unui eveniment, dar toate se rezolvă pe cale amiabilă.

10. Se spune că indienilor nu le place să fie fotografiaţi, fiindcă li se va fura sufletul? Ce părere ai?

Acum sigur le pare rău că unii din stămoșii lor au avut această atitudine, poate pentru că fotografii și camerele lor ar fi adus o dovadă a culturii autentice din acea perioadă, fotografia „documentând” astfel existența lor. Pe de altă parte, „sufletul” unei astfel de culturi dăinuia în credințele și obiceiurile lor, lucru pe care un print nu ar fi reușit să îl surprindă decât într-o foarte mică măsură.
Miluta Flueras Avishai Cohen.jpg

11. Ce vrei să surprinzi în peisaje?

Cam ce își doresc majoritatea fotografilor de peisaj, acel moment unic pe care nu îl întâlnești cu ușurință, iar uneori ține și de noroc.

12. Dar referitor la arhitectura clădirilor, străzilor, în fine, a oraşului…

Caut acele locuri care mă inspiră, care îmi trezesc emoții, deși în ultima vreme am fotografiat clădiri mai mult în cadrul diverselor job-uri. Am observat că există acum tendința de a căuta perspective foarte variate, mulți fotografi aventurându-se chiar pe acoperișurile clădirilor pentru a obține imagini aparte.

13.Te-ai gândit să fotografiezi statui?

Am fotografiat și statui, fotografiez multe lucruri, ar trebui să stau luni să sortez și expun tot ce am în portofoliu :) Am fotografiat câteva statui ”celebre” din București cu ocazia unui proiect, a fost o adevărată provocare.

14. Pentru portrete foloseşti tipicul întâlnirilor programate special într-un cadru dinainte ales sau alegi libertatea momentului?

Ambele variante funcționează pentru mine, depinde și de fotograf să poată ghida modelul pentru a obține rezultatul dorit.

15. Cum te simţi în zona destinată fotografilor din sălile de concert (de ex: Sala Palatului) care nu din voia lor obturează vederea spectorilor din primul rând?

La Sala Palatului și la Sala Radio e o situație aparte, ideal ar fi să nu fie foarte mulți fotografi acreditați și să acorde respectul cuvenit publicului, aplecându-se când fotografiază, în felul acesta evitând disconfortul publicului.
Miluta Flueras The XX.jpg

16. Sunt în general probleme cu organizatorii care modifică condiţiile şi acordul de fotografiere în ultimul moment… Cum te descurci în acest caz?

Nu îmi rămâne decât să mă adaptez și să mă gândesc bine dacă mai particip la evenimentele lor viitoare. Adesea însă aceste schimbări nu provin din cauza organizatorului, ci a staff-ului artistului.

17. După parerea mea numele tău a devenit o garanţie pentru fotografia de concert, chiar dacă “condiţiile” mioritice nu sunt cele mai favorabile? Ai ajuns greu la această siguranţă a celui care te solicită?

Miluta Flueras Kayno.jpgMulțumesc pentru apreciere! Nu neapărat greu, dar în timp, e nevoie de niște ani de experiență, nu poți deveni bun peste noapte. Portofoliul se construiește și el în timp.

18. Care este timpul limită pentru predarea fotografiilor?

Nu am un timp limită, dar prefer să le public cât mai repede. :)

19. Avem o piaţă de fotografie în România? Cum recunoşti un profesionist al fotografiei?

Discuția poate avea multe nuanțe, există cu siguranță o piață orientată mai mult către fotografia comercială (eveniment, corporate, produs, etc.) și mai puțin către fine-art. Sunt mai multe criterii pe care ar trebui să le îndeplinească un profesionist, să aibă studii în domeniu, măcar o expoziție la activ, să aibă echipament profesional și să își poată câștiga existența din fotografie.

20. Fotografia este desigur artă! Există o limită de la care o fotografie se consideră ARTĂ?

Totul e relativ în ce privește arta, depinde cine judecă. Ar fi greu de definit o astfel de limită, există o diferență între fotografia artistică și fotografia ca artă. Fotografiile artistice țin de domeniul frumosului, fiecare din noi poate crea astfel de imagini, pe când arta fotografică este recunoscută la un nivel mult mai înalt (muzee, galerii, etc.).

Miluta Flueras AATT.jpg21. Ce este zgomotul (digital)?

Dincolo de definiția teoretică, este un element al fotografiei ce poate fi folosit și creativ.

22. Ce minim de echipamente trebuie să aibă un fotograf profesionist?

Depinde de genul de fotografie adoptat. Uneori o cameră și un obiectiv pot fi suficiente.

23. Ce faci în condiţii de iluminare insuficientă… (şi nu este permisă folosirea bliţului)?

Merg cu ISO la limită, folosesc obiectivele cele mai luminoase și fotografiez cu diafragma cât mai deschisă.

24. În ce condiţii este permis folosirea bliţului? Foloseşti această sursă de lumină (des)?

De obicei în cluburile mici nu sunt restricții în ce privește folosirea blitzului și lumina acolo de regulă nu este prea bună. În astfel de condiții folosesc blitzul declanșat wireless pentru a nu deranja artistul prea tare. Folosirea blitzului permite experimentarea cu tehnici aparte și pot duce la obținerea unor imagini deosebite.

 

25. Firma producătoare deţine secretul sau tehnica avansată a aparatului x şi a competenţelor sale contează… sau nu (mai) contează firma acum în 2013…?

Contează dacă ai investit mult în echipamente și accesorii care sunt specifice unui producător. E cam greu să vinzi o colecție întreagă, mai intră în ecuație și obișnuința aici. Părerea mea e că fotografii ar trebui să fie mai preocupați de produsul final și nu de echipament în sine.

26. Care estre trend-ul actual în materie de fotografie? Spre ce ne îndreptăm?

Judecând după vânzări, camerele mirrorless (camere hibrid între DSLR și camere compacte) capătă din ce în ce mai mult teren. Totuși nu le vad încă înlocuind camerele fotografilor profesioniști. Poate cine știe, va apărea un segment atât de bun încât să fie adoptat și de profesioniști.

27. Ce „ponturi” poţi oferi tinerilor fotografi sau chiar şi amatorilor, posesori de savoniere…

Camera e doar un instrument, viziunea contează și nu uitați că editarea este și ea o ”artă”.
Miluta Flueras dym.jpg

Mulţumesc,

Radu Lupaşcu
6 noiembrie 2013

 

Baicea Blues Band

conquette.jpg

Afis_Rabih Abouh-Khalil.jpg

Afis_Engelbert 2017.jpg

Afis_Kings of Leon.jpg

Afis_Patricia Kaas 2017.jpg

Afis_Evanescence.jpg

Afis_Suceava blues 2017.jpg

Afis_Rockstadt 2017.jpg

Afis_Festival Enescu 2017.jpg

Afis_Candy Dulfer.jpg

Afis_Hiromi.jpg

Afis_Marele Cor al Armatei Rosii.jpg