Arta Sunetelor

 

IDEI FERTILE:  „FUNKY BIRD”

1 Funky Bird.jpgA noua ediţie concertantă în anul 2021 a prezenţelor live de jazz pe scena Sălii Radio – din păcate în absenţa „fizică” a publicului – a coincis şi cu o nouă ediţie, fecundă, originală, a creativităţii în stare pură. Veritabil demiurg al unor admirabile idei-concepte generatoare de evoluţii de excepţie în formule combo încă din vremea Stagiunii de jazz de la Teatrul „Act”, infatigabilul pianist-compozitor-aranjor-dirijor-profesor George Natsis a dăruit melomanilor genului, în seara de 8 aprilie, încă o insolită, elocventă mărturie a neistovitei sale inventivităţi: concertul „FUNKY BIRD” susţinut în formula unui octet instrumental reunind exclusiv membri ai Big band-ului Societăţii Române de Radiodifuziune. Ne-am putea raporta, convinşi că nu greşim, la un grup de tip all stars alăturând componenţi de elită ai amintitului big band, care şi în ansamblul său este evaluat ca orchestră de elită! Astfel că (amnistiată ne fie această recidivă de cuvinte), vorbim despre o elită a elitei alăturând opt profesionişti instrumentişti, totodată redutabili improvizatori. Deci Sebastian Burneci - trompetă şi flugelhorn, Cătălin Milea - saxofon alto & saxofon tenor (ambii – şi charismatici prezentatori), Florian Radu - trombon, George Natsis - pian acustic şi pian electric, ctitor al proiectului, realizator al tuturor celor zece aranjamente, Laurenţiu Zmău - baterie, Adrian Cojocaru - percuţie, ca şi doi mai noi asimilaţi în line-up-ul Secţiei ritmice a Big band-ului Radio, bineveniţii Liviu Negru la ghitară şi Adrian Flautistu la ghitară bas, iată alcătuirea apreciabilului octet în cauză.

Zece momente muzicale, unul mai captivant decât altul ═ tot atâtea măiestre repuneri în partituri, au apărut subsumate unui deziderat coincident: compoziţii în vogă ale genialului saxofonist afroamerican Charlie Parker din anii ’40 ai secolului trecut, în exuberante aranjamente funk specifice anilor ’70 – ’80! S-au regăsit acestea toate cuprinse în amintitul concert, unul dintre cele mai reuşite din ultimii ani! Altfel spus, o tentativă de fuziune stilistică, izbutită sub zodia nonconformismului. Drept care, atât sub aspectul conceptual, cât şi ca valoare a muzicalităţii aranjamentelor şi graţie interpretărilor de cinci stele, „FUNKY BIRD” merită o consideraţie aparte.

Să o luăm consecutiv pe firul derulării sonore:

2 Funky Bird.jpg

În primele minute, sub imperiul cifrei 2, cu autor şi aranjor cunoscuţi, cu doi prezentatori – au fost oferite două piese, „AH-LEU-CHA” şi „CHERYL”, fiecare cu câte doi interpreţi solişti, Florian Radu - trombon şi Cătălin Milea - saxofon alto, respectiv Liviu Negru - ghitară şi Cătălin Milea - saxofon alto; ambele secvenţe având darul de a ne introduce în / de a ne familiariza cu / lumea magică a creaţiilor lui Charlie Parker, părintele jazzului modern be bop...

Un real punct culminant valoric l-a marcat versiunea sui generis conferită notoriei teme „MOOSE THE MOOCHE” în reconsiderarea căreia aranjorul George Natsis s-a întrecut pe sine, fiind surclasat doar de... pianistul George Natsis cu al său mirific solo – succedat de eclatantele evoluţii improvizate ale lui Sebastian Burneci la trompetă şi ale lui Cătălin Milea, de astă dată la saxofon tenor.

„YARDBIRD SUITE” – temă expusă de suflători (flugelhorn, trombon & saxofon alto) în configurarea unei dense magme armonice imaginate cu gust de către aranjor, a beneficiat în procesul travaliului variaţional ad-hoc de solouri pertinente realizate la pian electric de George Natsis şi la saxofon alto de Cătălin Milea.

Pentru inspiratul aranjament conferit compoziţiei parkeriene „CHASIN’ THE BIRD”,

George Natsis a preferat prezentarea temei la unison (şi octavă), unison susţinut cu virtuozitate de cei trei suflători plus pian şi ghitară bas, prilejuindu-le în continuare lui Florian Radu la trombon, lui Sebastian Burneci la trompetă şi bateristului Laurenţiu Zmău seducătoare intervenţii personale – roade pârguite ale imaginaţiei lor.

Unica secvenţă a programului care nu a evidenţiat autograful componistic al lui Charlie Parker a fost legată cronologic de data evoluţiei live (luna aprilie, incluzând în final, după cum se ştie – N.B. – Ziua Internaţională a Jazzului), binecunoscuta creaţie a lui Gene de Paul şi Don Raye „I’LL REMEMBER APRIL”, flugelhornistul şi pianistul impunându-se în acest caz ca improvizatori protagonişti.

3 Funky Bird.jpg

Am mai prospectat cu sporită satisfacţie auditivă, alte trei hit-uri parkeriene: bluesul „NOW’S THE TIME” într-un aranjament aparte constând în rearmonizarea temei, cu patetice chorusuri de ghitară ale lui Liviu Negru însoţit de riff-urile suflătorilor, ştafeta solistică fiind apoi preluată de George Natsis la pian acustic şi de către Cătălin Milea la saxofon tenor; „STEEPLECHASE” – temă în prelucrarea căreia Sebastian Burneci a încântat printr-un volubil solo de flugelhorn, iar Cătălin Milea, revenind la saxofonul alto, a improvizat în acompaniamentul armoniilor picurate pe clapele pianului electric cu efect strings – de notat şi reuşitul chorus special tematic destinat suflătorilor, ca şi balansul ritmic al întregii derulări sonore; apoi „RED CROSS”, un mix între creaţia omonimă a lui Charlie Parker şi melodiile „SUPERSTITION” şi „SIR DUKE” ale lui Stevie Wonder (un titan al muzicii funk şi soul), mix prefaţat în noua tălmăcire de o introducere a bateriei activate de Laurenţiu Zmău, materialul tematic redat de suflători fiind pe urmă modelat în admirabilele variaţiuni spontane susţinute la trombon de Florian Radu şi la saxofon tenor alternativ cu ghitară de Cătălin Milea / Liviu Negru.

De un foarte bun aranjament semnat de George Natsis a beneficiat şi piesa-epilog, „MY LITTLE SUEDE SHOES”, melodicitatea frazelor făurite în ornamentate traiecte sonore de Sebastian Burneci la flugelhorn şi de Florian Radu la trombon, vădindu-se oportună în a  înviora confortul ambiental al audiţiei.

Rezonanţele tobelor congas şi ale altor surse de percuţie mânuite abil de Adrian Cojocaru au pastelat de-a lungul întregului concert, în tente felurite, concretizările sonore ale colectivului instrumental.

Prin ţinuta, originalitatea şi atractivitatea sa, proiectul „FUNKY BIRD” se cuvine promovat / reeditat şi pe alte scene de concert şi festivaliere – cutez eu, convins, să afirm!

4 Funky Bird.jpg

Florian Lungu
20 aprilie 2021

Capturi foto: Marius G. Mihalache

Legenda foto: George Natsis; Adrian Cojocaru, Laurenţiu Zmău; Liviu Negru, Adrian Flautistu; Sebastian Burneci, Cătălin Milea, Florian Radu.

 

 

 

 

 

Baicea Blues Band

conquette.jpg

Afis_Transilvania Blues Fest.jpg

Afis_Tusnad 2022b.jpg