Arta Sunetelor

 

DE LA PĂCATELE DE JOI, LA FERICIREA DE LUNI

Ceea ce urmează nu este o avancronică. Este doar un semnal cu date tehnice şi consemnări. Pentru că luni şi marţi (2 şi 3 iunie), la Teatrul EXCELSIOR, vor avea loc cele două concerte de lansare, nu vreau să vă influenţez părerile. Povestim “după”.

Alina Manole 1.jpgFERICIREA DE LUNI” este cel de-al treilea album al Alinei Manole. După “Luna pătrată” şi “Dragoste în trei”, încă unsprezece piese ies multiplicate pe compact disc.

Am întrebat-o pe Alina ce aduce el nou:

Habar-n-am, să spun acuma, pentru că am foarte multe emoţii şi l-am şi ascultat de-atâtea ori… Faţă de celelalte, acesta este un album cu o mai puternică orientare spre world music, către jazz, către funky. Temele sunt tot alea vechi, tabu: despre amante, despre relaţii imposibile… Pe de altă parte, este un album mult mai solar. Un pic, este un album mai… fericit, ca să spun aşa. Există un echilibru între viziunea feminină asupra relaţiilor şi viziunea masculină.

Cum ai reuşit să convingi toată gaşca asta de profesionişti să lucreze cu tine?

Am început treptat. Dan Nicoleanu (instrumente de suflat) şi Claudiu Purcărin (percuţie) şi pe albumul “Dragoste în trei”, deci colaborarea noastră durează de mult. Cu Raul Kuşak (pian) am cântat pentru prima oară în 2012 şi apoi a fost o colaborare permanentă. Pe el l-am convins prin calitatea compoziţiilor. Este vorba şi despre muzică şi despre text. De aici mai departe ne-am jucat mai departe pe chestiuni de concept. Pe Adrian Flautistu îl auzisem. Îl ştiam, îl văzusem în concerte, ştiam că este un foarte bun contrabasist. Mi-am dorit foarte mult să cânt cu el şi l-am convins într-o jumătate de oră, la prima noastră întâlnire când i-am pus la căşti, pe laptopul meu, o înregistrare din concert.

Îţi mai aduci aminte de reacţia lui Alifantis după ce a ascultat primul tău album?

Da, îmi aduc aminte. Plecam de la Arad, după un festival şi m-a sunat la ora unsprezece dimineaţa şi mi-a spus că este un album extraordinar şi aşa mai departe. Asta se întâmpla la “Luna pătrată”, în 2009. Acum nu ştiu careva fi reacţia domniei sale, dar abia o aştept.

Ca şi în cazul celorlalte două albume, triunghiul creaţiei este unul echilateral. Compoziţiile, textele şi interpretarea îi poartă semnătura. Şi pentru că Alina Manole şi-a amintit deja colaboratorii, am vrut să ştiu ce i-a convins să colaboreze la acest proiect. Doar două răspunsuri, pentru că doar doi dintre ei au fost prezenţi la conferinţa de presă.

ADRIAN FLAUTISTU: “Ce m-a convins să lucrez la albumul ăsta? Muzica. Muzica ei m-a făcut să lucrez la proiect. De curând m-am hotărât să-mi fac o pagină personală, un site şi când am auzit piesele Alinei pe care urma să le înregistreze în studio, mi-am zis: . Deci muzica, în sine, m-a convins să lucrez cu ea. Alina este o profesionistă şi, dincolo de toate, mi se pare că este cam singura din ţară care face o astfel de muzică. Este un curent… nu se poate numi folk, este un fel de jazz – pop, care, da mi se potriveşte. Eu sunt un melancolic, un visător, aşa că mi-a venit mănuşă, ca să zic aşa, albumul.”

Alina Manole 2.jpgRAUL KUŞAK: “Şi pe mine m-a convins tot muzica ei. M-a convins faptul că ea compune foarte bine, faptul că ea scrie versuri foarte bune, faptul că îmi plac poveştile ei. Pe de altă parte îmi plac oamenii cu care lucrează, oamenii pe care i-a strâns în jurul ei. Şi… îmi place muzica asta. Alina este o profesionistă. Fiecare compozitor este un profesionist. Fiecare este un profesionist, mai ales când lucrul ăsta iese şi se materializează cât mai exact cu stările pe care vrea să le transmită. N-ai cum să lucrezi cu un om la care îţi plac numai anumite lucruri. În principiu, eu lucrez cu oameni frumoşi care ştiu să facă muzică. Şi Alina este unul dintre aceia. Face o muzică specială. Mai ales în concerte, ea necesită o implicare completă, ca să zic aşa. Adică este o poveste frumoasă în care trebuie să intri ca să poţi să o cânţi şi să o exprimi. Nici de orchestrat n-a fost greu. A venit natural, pentru că implicarea spirituală şi… aşa mai departe, a fost maximă. Am inţeles din prima povestea ei. Asta de când ne-am cunoscut…”

Nu trebuie să uit să menţionez urechea auzitoare de greşeli (am înţeles că au fost foarte puţine) şi mâna corectoare. Este vorba despre Victor Panfilov, datorită căruia mulţi artişti au parte de un sound perfect.

Şi în final, doar o remarcă: iniţial ar fi trebuit să aibă loc doar un singur concert, pe 2 iunie. Cererea mare de bilete, i-a determinat pe cei de la Teatrul EXCELSIOR să programeze încă unul, a doua zi, pe 3 iunie.

Nu-i rău, nu-i aşa?

Teodora Ionescu
30 mai 2014

 

Baicea Blues Band

conquette.jpg

Afis_Hiromi.jpg

Afis_Marele Cor al Armatei Rosii.jpg

Afis_Regal Vienez 11 dec. 2017.jpg

Afis_Havasi.jpg

Afis_David Garrett.jpg